Isoleren op staal

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Isoleren op staal

Berichtdoor mschapendonk » 20 Apr 2015, 11:10

Hallo,

Voor het isoleren op het stalen dak denk ik eraan om X-Trem te gebruiken (flexibele gesloten cel rubber op de rol). Door dit te lijmen kan er geen condens op het vlak komen.

Ik vraag me af hoe ik dit op moet lossen bij de spanten? Die zijn moeilijk te bekleden, zeker omdat er ook nog latten tegenaan moeten om het plafond te bevestigen.

Of moet ik me gewoon niet teveel zorgen maken over condens op de spantjes?

Martin
mschapendonk

ligplaats: Waspik
info:

Re: Isoleren op staal

Berichtdoor JerryR » 20 Apr 2015, 12:02

hout isoleert ook, hout breder als je spanten houden zodat links en rechts de isolatie eronder valt, desnoods een strook dubbel plakken zodat je het hout ertegenaan duwt.
waar het hout het staal raakt, kan je het hout nog in de menie zetten. maar denk dat het wel mee valt, bij ons zat er ook hout tegen de spanten dat zat er al 40 jaar op zonder dat het aangetast was.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor varg » 20 Apr 2015, 21:43

Van Armacell (bestemd voor isolatie van koelleidingen) kan je een rol smal materiaal kopen. Neem 2x de breedte van je spantjes en je plakt alles netjes af. Onder lijfhout hoeft het niet, maar het kan wel als je het dunne tape neemt. Ook een dunne laag isolatie gaat condens tegen. Het werkt prettig. Bespaar niet op je isolatie, daar krijg je spijt van. Vooral horizontaal staal (onderkant dek etc.) goed isoleren.
Ik heb zelf tussen de armacell en de betimmering nog schapenwol http://houhetwarm.nl/isolatiematerialen/schapenwol/ verwerkt. Dat is licht vettig van zichzelf, reguleert vocht en je hoeft geen dampdichte laag te gebruiken.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Apr 2015, 22:32

X treme is prima en de spanten overslaan is in verhouding maar weinig van het totaal wat dan niet geisoleerd is.
Wij hebben er ca. 15 boten mee geisoleerd en het is super!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 21 Apr 2015, 08:28

ik heb afgelopen winter het plafond van de achterkajuit eruit gehaald omdat daar piepschuim als isolatie was gebruikt.
dat zat gewoon koud tegen het staal, niet gelijmt maar geklemt.

bij het verwijderen was ik stom verbaast dat het hout wat tegen de spanten en dek zit er nagenoeg nog als nieuw uitzag, en ook het piepschuim.
ik had namelijk gerekend op vochtplekken en aangetast hout.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor JerryR » 21 Apr 2015, 12:14

elrenegado schreef:ik heb afgelopen winter het plafond van de achterkajuit eruit gehaald omdat daar piepschuim als isolatie was gebruikt.
dat zat gewoon koud tegen het staal, niet gelijmt maar geklemt.

bij het verwijderen was ik stom verbaast dat het hout wat tegen de spanten en dek zit er nagenoeg nog als nieuw uitzag, en ook het piepschuim.
ik had namelijk gerekend op vochtplekken en aangetast hout.

bij ons exact het zelfde na 40 jaar.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor mschapendonk » 21 Apr 2015, 13:25

Op de spantjes zat bij mij een strook multiplex waar het plafond aan bevestigd was. Toen ik deze winter het plafond verwijderde, zat er toch aardig wat roest aan de spanten en door het vocht waren de laagjes multiplex helemaal losgekomen. Ook de bouten waarmee alles vast zat waren op sommige plaatsen helemaal aan de spant vastgeroest.

Ik zal nog even op zoek gaan naar tape die ik om de spanten heen kan plakken, maar ook het advies van @vuuren1 om het risico te verwaarlozen staat me wel aan :-)
mschapendonk

info:

Berichtdoor pascall » 21 Apr 2015, 15:20

Ik mis hier een stukje belangrijkje informatie, word er in de winter op de boot gestookt?
Zoja; alles goed isoleren, ook de spanten!
Net zoals aluminiumramen zorgen ook de spanten voor een koudebrug als deze niet geisoleerd zijn, waar in de winter het water afdruipt!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor mschapendonk » 21 Apr 2015, 21:14

Hoi Pascal, er wordt in principe nooit gestookt op de boot. Het kacheltje aan boord is voor voor noodgevallen, zoals die enkele keer dat we zo vroeg in het seizoen zijn gaan varen dat we vanwege de kou toch maar even naar een jachthaven met walaansluiting uit moesten wijken :-)

Het gaat dus alleen om varen + slapen + koken in het "warme" seizoen en dan maximaal 1 week achter elkaar per keer.

Wat zou dat betekenen voor jouw advies?
mschapendonk

info:

Berichtdoor Marie Christina » 22 Apr 2015, 06:06

Het verhaal van de koudebrug klopt.
Het is gewoon waar.
Maar zo'n ramp is het allemaal niet.

Ik vaar wel regelmatig 's winters, en op het moment dat de kachel warm wordt kan je op de plafondplaten zien waar de spanten zitten.
En, inderdaad, van de raamlijsten kan je vers water tappen.
Maar:
Als het kacheltje, en het schip, lekker warm is gaat dat op het plafond weer weg en wát er nog zit op de raamlijsten is bij te houden met een doekje.

Wil je dat op de spantjes voorkomen, dan zal je die tape moeten zien te bemachtigen.
Google eens op "Neopreen tape"
Dan kom je bijvoorbeeld hier: http://www.celdex.nl/NEOPREENCelrubber.htm op.
Dat zal prima voldoen.

Overigens, wat meerdere hiervoor ook al zeiden: het verschijnsel is er, dat klopt, maar maak je er niet teveel zorgen over.
Mijn boot is van '86 en ziet ondanks die koudebruggen er nog prima uit.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen