door stentor950 » 02 Mei 2015, 13:37
@Rene,
Ik neem aan dat als de verstuivers zijn getest, dit door een vakbekwaam persoon is gedaan. Elke vakman zal bij het testen van de verstuiver kijken of zich nergens - bij de aansluitingen en/of afdichtingen- lekkages voordoen en dat de verneveling in orde is.
Zo niet, dan spreken over de categorie prutsers. Ik neem aan dat Davidos dit door een vakman heeft laten doen. Mocht dit niet het geval zijn dan is het voor hem aan te raden dit alsnog door een vakman te laten doen.
NB In mijn tijd als matroos, later stuurman op de KHV, al weer heel wat jaren geleden, was ik vaak in de machinekamer te vinden. Ik vond alles wat draaide reuze interessant, en heb naast de theorie die ik op de Zeevaartschool had geleerd, er aardig wat van opgestoken. Eenmaal op de Noordzee meegemaakt dat de motor behoorlijk begon te roeten. Bleek -achteraf- een 'druppelende' verstuiver te zijn. Deze werd vervangen, waarbij ik de machinist (meester) behulpzaam was. Reserve exemplaar geplaatst en weer op stoom. Daarna werd direct het defecte exemplaar gedemonteerd. gereinigd en weer in elkaar gezet.Dit werd weer het reserve exemplaar voor het geval dit nodig mocht zijn. (Is in de 2 jaar dat ik op dit schip heb gevaren niet meer voorgekomen).Ik stond er met mij neus bovenop! Afgezien van het feit dat ik in theorie de werking van een verstuiver ken, zou ik dit soort werkzaamheden zeker NIET aan een leek overlaten (ook ik beschouw mijzelf ook nog steeds als leek!.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer