kan deze motor beter gedempt worden?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: kan deze motor beter gedempt worden?

Berichtdoor elrenegado » 03 Mei 2015, 10:47

het lijkt toch echt dat de steun van de motor, die ijzeren opstaande rand raakt naast de motorsteun.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor JerryR » 03 Mei 2015, 17:42

Lijkt zo op de foto, heb net de maatvoering van de yanmar steunen gekregen die zijn serieus groot!

Gatmaat op motorfundatie is 17cm en de minimale hoogte minimaal 10cm (huidige 45mm) dan moet ik de hele fundatie gaan aanpassen. eens eff goed over na gaan denken of ik dat het wel waard vindt.

Nog reactie gekregen van motorsteunen.nl zei adviseerde mij ook om de YM steunen te monteren, de huidige kunnen de trillingen van een 2 cilinder niet absorberen dus van de winter de motor maar eens lichten gelijk alles mooi in de lak zetten.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 04 Mei 2015, 20:33

Als de motor met deze rubbers ongeveer niet kan bewegen of niet beweegt zal de "trillingsenergie" van de 2 cilinder op je schip worden overgebracht.
Dan is een hoekstaaltje zonder enig verband al een ding wat te licht is.

Het komt er op neer dat een soepel opgestelde motor een minder zware fundatie nodig heeft omdat de juiste dempers al veel energie absorberen.
Daarbij telt uiteraard of het een 1, 2, 3, 4 of nog meer cilinder motor is.

En hoe soepel je de motor kunt opstellen hangt van vele factoren af, ofwel een panklare oplossing door even een setje dempers te adviseren is er niet op afroep.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 04 Mei 2015, 20:57

Van de winter gaat de motor eruit en ga ik YM dempers proberen heb een zgan setje op marktplaats gekocht om te proberen, zal gelijk een zwaarder hoekstaal erin lassen. Als deze er toch uit moet Is het een kleine moeite.

Betreft de flex koppeling de keuze uit blokflex,centraflex,bullflex ,vetus heeft nog wat types.enz enz

wat een een beeje betaalbare goede oplossing?
JerryR

info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mei 2015, 19:28

Vooral géén Blokflex want die is niet flexibel.
De verschillen tussen Uniflex en Bulflex zijn:
Uni: Soepeler
Bul: Duurder, mechanisch steviger.

Een zwaarder hoeklijn is niet meteen de oplossing, het gaat om het totale verband van de motorfundatie en de weg naar het casco.
Een automotor hangt aan 3 m10 bouten aan geperst stalen plaatjes van 3 mm en dat trilt ook niet omdat de vorm en het verband het geheel stevig maakt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 07 Mei 2015, 21:05

De fundatie maak ik mij niet zo zorgen om. De staande delen 10mm dik zijn aan de achterzijde (naast de motor) met diagonalen (driehoeken dwars ertegenaan) op de spanten verstevigd En door en door gelast. dat is gewoon heel star de hoekstalen moeten ruim 6 cm naar beneden dus het wordt alleen maarvsteviger.

Heb inmiddels de motorsteuenen binnen wat een gigantische dingen zijn dat heb hier meer vertrouwe in dan die kleine dingetjes die er nu onder zitten.

Een vetus type 6 koppeling? Rekening houdende dat deze installatie toch niet helemaal trilvrij zal zijn hoef ik denk noet voor een uniflex te gaan.
JerryR

info:

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mei 2015, 21:20

Vetus type 6 is iets minder star dan een Blokflex maar veel stugger dan een uniflex.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard