daf 575 komt niet aan z'n toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: daf 575 komt niet aan z'n toeren

Berichtdoor varg » 28 Mei 2015, 07:39

Feitelijk is er na de winter weer 10% reductie in toeren, de motor loopt nog goed en haalt onbelast 2300 toeren.....eerst maar eens knippen en scheren..kan je gelijk de schroef even controleren.
Volgens het www zijn juli in juli 2011 voor het laatst uit het water geweest en is er toen geen antifouling aangebracht. Natuurlijk zitten jullie afwisselend op zout en zoet water en dat scheelt erg in aangroei. Alhoewel er nu een mosseltje blijkt te zijn dat het ook in die omstandigheden goed uithoud.
Wat onderhoud van/voor de motor (verstuivers, kleppen en het hele brandstofsysteem nalopen) kan geen kwaad en een keer uit het water na 4 jaar is ook wel wenselijk. Je geeft geen info over je vaarsnelheid. Is die ook teruggelopen?
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op 28 Mei 2015, 08:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor christer1nl » 28 Mei 2015, 07:59

Ja de snelheid is ook terug gelopen. Nu 9 a 10km/u (1900 toeren) was 11-12 km/u (2300 toeren)
christer1nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 28 Mei 2015, 08:04

varg schreef:Natuurlijk kan er iets in de schroef zitten, maar dat hoeft het toerental belast niet te beïnvloeden (resten plastic en zo)

Vaak is het juist andersom, met plastic in de schroef verlies je schroefrendement waardoor er juist meer toeren gemaakt kunnen worden.
Ook gaat dit gepaard met trillingen en bijgeluiden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor christer1nl » 28 Mei 2015, 08:34

varg schreef:Volgens het www zijn juli in juli 2011 voor het laatst uit het water geweest en is er toen geen antifouling aangebracht.

Er is idd geen antifouling aangebracht. Is te kostbaar voor een schip van 23m

varg schreef:Natuurlijk zitten jullie afwisselend op zout en zoet water en dat scheelt erg in aangroei. Alhoewel er nu een mosseltje blijkt te zijn dat het ook in die omstandigheden goed uithoud.

We zitten maar zeer sporadisch op zout water. 2x een weekend per jaar oid.

varg schreef:Wat onderhoud van/voor de motor (verstuivers, kleppen en het hele brandstofsysteem nalopen) kan geen kwaad

Zeker en dat staat dan ook op de planning om uit te voeren. Vorigjaar hebben we wat problemen gehad met verstopte filters ed. We hebben toen de hele tanks schoongemaakt.

varg schreef:en een keer uit het water na 4 jaar is ook wel wenselijk

We hopen dit najaar of begin 2016 weer op de helling te gaan. We willen dan nog een groot aantal andere klussen uitvoeren en daar zijn we nu mee bezig om de financiën voor rond te krijgen.

Toch zou ik verwachten dat de DAF meer zou gaan roken als die te zwaar belast zou worden. We gaan in iedergeval spoedig even het brandstof systeem helemaal doorlopen.
christer1nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 28 Mei 2015, 11:34

christer1nl schreef:
Vorig jaar hebben we wat problemen gehad met verstopte filters ed. We hebben toen de hele tanks schoongemaakt.

Dat is belangrijke informatie die je nog niet gedeeld had.......
Nog meer zaak om alles eens grondig te inspecteren, neem ook het beruchte, en al eerder genoemde, banjo zeefje mee!

Antifouling te duur voor 23M.........je hebt geen idee wat een schoon onderwaterschip voor je brandstof verbruik doet!

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor christer1nl » 28 Mei 2015, 12:03

aquanaut schreef:
neem ook het beruchte, en al eerder genoemde, banjo zeefje mee!

Doen we zeker, als ik weer aan bord kom kijk ik er direct naar. Zijn deze filters bij elke zaak te verkrijgen? het lijkt me iets bijzonders? Of is het filter die je schoon kan spoelen?

aquanaut schreef:Antifouling te duur voor 23M.........je hebt geen idee wat een schoon onderwaterschip voor je brandstof verbruik doet!

Aquanaut

Ik weet het, maar tot voor kort was brandstofverbruik geen issue en we zouden al snel een e 1000,= aan antifouling kwijt zijn.
christer1nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 29 Mei 2015, 17:23

Koop jij goudhoudende antifouling?
Met die lengte kom ik op ong. de helft uit.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor stentor950 » 29 Mei 2015, 18:57

Als het over de DAF's -met de dubbele cijfers- of Peugeot Indenortjes gaat, zul je mij niet horen. Waarom? Ze zijn allemaal qua ontwerp en bouw van net na de 2e WO. Er zijn er bij die mijn leeftijd al te boven gaan.
Het gezegde luidt; "Ouderdom komt met gebreken". Dat geldt ook voor deze oudjes.

Naarmate de leeftijd vordert zullen de gebreken steeds vaker terugkeren en op een gegeven moment niet meer te verhelpen zijn. Ikzelf zal ooit eens eindigen in een houten bungalow, en ook de beste DAF of Peugeotjes zullen eens de geest geven. Er zijn echter mensen die - ook als is de motor schijndood-, toch de "patient" in leven tracht te houden. Net als in het echte leven, tegen zeer hoge kosten!

Ik geef dan ook de overweging........Ga vast afscheid nemen en geef toe dat het einde nadert :o
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor aquanaut » 29 Mei 2015, 19:18

stentor950 schreef:Als het over de DAF's -met de dubbele cijfers- of Peugeot Indenortjes gaat, zul je mij niet horen. Waarom? Ze zijn allemaal qua ontwerp en bouw van net na de 2e WO. Er zijn er bij die mijn leeftijd al te boven gaan.
Het gezegde luidt; "Ouderdom komt met gebreken". Dat geldt ook voor deze oudjes.

Naarmate de leeftijd vordert zullen de gebreken steeds vaker terugkeren en op een gegeven moment niet meer te verhelpen zijn. Ikzelf zal ooit eens eindigen in een houten bungalow, en ook de beste DAF of Peugeotjes zullen eens de geest geven. Er zijn echter mensen die - ook als is de motor schijndood-, toch de "patient" in leven tracht te houden. Net als in het echte leven, tegen zeer hoge kosten!

Ik geef dan ook de overweging........Ga vast afscheid nemen en geef toe dat het einde nadert :o

Nou nou nou dat is wel een hele zwarte kijk hoor.
Het verschil tussen techniek en een menselijk lijf is dat die laatste niet te reviseren valt (ook Dr. Schumacher kan dat niet)
De Dafjes worden nog steeds veelvuldig toegepast en de laatste versies Indenors zijn echt niet van net na WO2!!
Tuurlijk kennen beide merken hun typen waar de onderdelen nauwelijks meer te verkrijgen zijn maar om dan een heel merk onder de zoden te schuiven vind ik wat ver gaan.

Een paar toertjes missen door aangroei uitleggen als dat het einde nadert???
Zo zou mijn dokter ook een makkelijk baantje hebben, "een kuchje meneer?".....zal ik de doodgraver bellen?

Nee Maurits, je gaat te kort door de bocht!

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor Klaver vier » 29 Mei 2015, 20:52

Ik vindt het ook een beetje vreemd om een motor meteen maar af te schrijven als het misschien een beetje vuil in een zeefje is of dat het schip vol zit mes mosselen.
Volgens mij kan je zeker als het een daf is hier heel lang mee doen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard