door kajoe » 31 Aug 2015, 15:34
tja ik had een heel verhaal geschreven ,maar is er niet op gekomen .
hier in Friesland en dan specifiek de brug gen die ik heb bediend op afstand werden buiten de vaste tijden ,alleen op afroep bediend voor de schepen van zonnebloem en het rode kruis ,de beroeps vaart kon ook een afroep krijgen ,omdat wij container vaart hadden dit ging tot rond 01.00 uur ,buiten het seizoen werden de bruggen op zaterdag en zondag op afroep bediend voor deze beroeps vaart als er recreatie kwam of eventueel andere vaart melden wij dat er op een bepaalde tijd gedraaid werd en zij dan wel mee mochten liften .
apart draaien voor recreanten buiten tijd mocht niet van de baas ,maar op deze wijze zijn er vele meegelift ,dit tegen de kosten van 0,0 cent ,alleen wat geduld.
met de komst van de centrale posten van waaruit soms 24 uur per dag gedraaid word vind ik het gelul van de betreffende bedienaar om doorvaart te weigeren .
soms had je bedienaren die grote schepen door de rode lichten lieten varen en dan gelijk de brug dicht draaiden .zo ook even groen zodat het grote schip met de kop tussen de hoofden zat de lichten gelijk op rood of sper .met iets waar mee je kan bewijzen dat dat zo gebeurd ,kan je goed zitten . vele op afstand bediende bruggen moetten eerst geheel geopend zijn voor men groen kan geven.maar men kan wel onder rood draaien.
tegen woordig heeft iedereen een telefoon of foto toestel aan boord ,vlug even wat foto's heb je wat om op te staan als je bij de beheerder gaat reclameren .
ander verhaaltje is dat er velen zijn die onnodig de bruggen laten draaien om dat men niet even het mastje en dergelijke en de klapraampjes even omlaag halen ,zelf een radio of marifoon mastje gaat niet meer plat ,wij hoorden vaak tja mijn vrouw kan dat niet ,tja doe het dan zelf even ,zit je in een treintje is er natuurlijk niets loos maar alleen ?.
ik dacht zo dat vele bedienaren uw dankbaar zouden zijn .en wat dacht u van het brug passerende verkeer,