Yep schreef:Toen ik nog in een normaal huis woonde had ik een CV ketel met een nadraaitijd van de CV pomp van een minuut of 10.
Gedurende deze periode werd er nog wat warmte afgegeven door de radiatoren.
Ha Yep,
Dat is ook begrijpelijk en efficiënt bij een condenserende aardgasketel. Maar helemaal niet bij deze niet-condenserende olieketel (dat 'HR' in het type nummer is listig gevonden door de marketingafdeling, maar het zet mensen op het verkeerde been)! Ik ga proberen ook dit weer uit te leggen...
Yep schreef:Ik heb gecontateerd dat de huidige CV pomp geen nadraaitijd heeft.
Klopt, het werkt hier zelf nog een beetje anders dan bij een gasketel. Buiten een ketel thermostaat, zit er in deze ketel ook nog een pompthermostaat. Omdat dit geen condenserende ketel is, moet de ketelwatertemperatuur minimaal boven het condensatiepunt blijven. Anders krijg je heel veel zure condensvorming, en daar is deze ketel helemaal niet op gebouwd. Zie ook mijn artikeltje bij tweetaktolie:
viewtopic.php?f=24&t=2314&start=20#p33223 Om die condensatie te voorkomen, past men dus die pompthermostaat toe. Als je simpele AAN/UIT thermostaat (wss Siemens) warmte vraagt, dan start je brander, maar je pomp nog niet. De ketel moet namelijk eerst boven de condensatietemperatuur komen. Pas wanneer dat het geval is, start de circulatiepomp (
in de tijd voor de echte condenserende HR-gasketel had Intergas een 'VR' ketel, dat stond voor Verbeterd Rendement, waarbij de circulatiepomp volgens hetzelfde principe geschakeld werd ten einde condensatie in de ketel te vermijden.)
Om exact dezelfde reden schakelt je driewegklep bij SWW vraag pas om als de ketelwater temperatuur boven de 50 graden Celcius is. Dat is dus ook elementair anders dan bij de aardgasketel die je gewent was.
Yep schreef:Mede i.c.m. een plintverwarming met ventilator, aangestuurd door een pompschakelaar welke op de CV leidingtemperatuur reageert, lijkt mij dit niet echt handig.
Du moment dat de plintverwarming koud geblazen is, stopt de blower, terwijl er in de rest van de leidingen nog wel warm water aanwezig is.
Dat lijkt me toch anders te moeten zijn, is het niet een aanlegthermosstaat i.p.v. een pompschakelaar die de ventilatoren schakelt? Of staan die plintconvectors op een soort vloerverwarmings verdeler?
Yep schreef:Mijns inziens zou het beter zijn als het warme CV water nog wat doorloopt om op deze wijze de nog aanwezige warmte te kunnen afgeven, zeker in het voor en naseizoen waarin de ketel minder frequent aanslaat.
Wat vinden jullie? Mis ik iets?
Nee, niets aan veranderen!
Die warmte die opgeslagen is in je leidingsysteem is niet verloren, en blijft hopelijk binnen de geïsoleerde schil van je schip. Daarnaast zorgt die 'restwarmte' dat je ketelwatertemperatuur ook niet te veel terugloopt, bij een herstart gaat je circulatiepomp dus eerder pompen dan van af helemaal koude toestand.
Elke extra start van je olieketel vanaf 'koud' doet door de onvermijdelijke zure condensatie, de standtijd van je ketel met sprongen achteruit gaan! Vandaar dus niets aan veranderen.
Groet, Cp