Nadraaitijd CV pomp Kabola HR300 met boilerregeling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Nadraaitijd CV pomp Kabola HR300 met boilerregeling

Berichtdoor Chicken power » 20 Feb 2016, 23:23

Inderdaad, maar dat zal zeker nu niet iedereen willen beamen :lol:

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 23:29

De Stoere schreef:Vuuren 1 ik ben van de huis tuin en keuken ketels,en als jullie er allebei van overtuigt zijn dat de pomp niet nadraait geloof ik jullie natuurlijk, alleen begrijp ik niet dat hij dan niet gaat koken, of door de beveiliging heen gaat.
Een ander voorbeeldje als de pomp van je motor stopt kookt je motor toch ook meteen.
Hoe ondervangen ze bij kabola dit probleem dan?
Gr Rene

Nee, René helaas alweer mis.
Denk eens na..
De motor van je auto gaat ook niet koken als je de motor uitzet. Daarmee stopt de aangedreven pomp ook meteen.
De massa aan gietijzer kan die restwarmte aan, anders zouden alle motoren en cv-ketels waardeloze dingen zijn voor de gebruikers en allemaal spontaan scheuren a.g.v. warmtespanningen.
Gelukkig is dat niet zo.

Bij huisketels is dat allemaal heel anders en veel meer doorontwikkeld.
Ga er maar vanuit dat een Kabola scheepsketel op dergelijke gewichtsbesparingen etc. achterloopt en daardoor voldoende ruimte heeft om heel te blijven als de pomp samen met de brander stopt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 20 Feb 2016, 23:43

Toen ik 25 jaar geleden een nieuwe ketel liet komen, was de nieuwe zonder moeite op z'n plaats te krijgen, de oude Buderus kost even heel wat meer moeite om af te voeren, gietijzeren lamellen, tegen over beetje aluminium van de vervanger.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Feb 2016, 09:57

Vuuren 1 het is mij duidelijk jullie hebben helemaal gelijk,het is inderdaat behoorlijk anders als bij een huisinstallatie.
Ik heb de spesificaties is opgezocht van de kabola cv ketels maar lang niet alle kabola cv ketels hebben een pomp die meteen stopt,heel veel type's hebben een instelbare nadraaitijd.
Ik vindt het wel frappant dat het zo anders is als een ketel thuis
Gr René ( De Stoere) weer wat geleerd.
Kleine toevoeging ik was er wel vanuit gegaan dat de kabola een hr ketel was,nu blijkt dit niet zo te zijn,dit maakt verder niet uit maar was een aanname van mijn kant
Klaver vier

Berichtdoor Yep » 21 Feb 2016, 14:54

henkvd schreef:Dat laatste wordt te lastig denk ik.
De pomp laat je voeden zoals het nu zit, alleen zet je een diode in de plus erbij, vervolgens neem je een thermostaat en die voedt je uit de voeding naar de thermostaat en zet daar ook een diode in de plus.

De pomp start normaal via de voeding die de pomp normaal aangeboden wordt, dat de thermostaat als die de inschakel temp bereikt ook gaat voeden is geen probleem, de diodes zorgen ervoor de de evt electronica van de pomp sturing niet beïnvloed wordt op de werking, kachel thermostaat schakelt uit, pomp voeding valt weg, maar de pomp loopt door op de naloop thermostaat die je erbij hebt gezet, tot er geen warmte afgifte meer plaats vind en de thermostaat afschakelt, de vraag is nog even hoe wordt de ventilator aangestuurd, op tijd, temperatuur en evt waar zit de voeler. de naloop thermostaat plaats je in de buurt van de radiator.

Klopt, dit wordt me net iets te complex ;-(
Bovendien leidde de discussie verderop dat het wellicht verstandig is e.e.a. te laten voor wat het is.
Niettemin, thanks!!
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen