henkvd schreef:.. met een wisselbaar accu pack, zoiets als bij heftrucks, gewoon de hele bank omwisselen en weer verder.
Zie je het voor je?
Zoals bij fabrieken waar je met een apart karretje dat "blok" van 48Volt eruit rijden,en er nieuwe weer inzetten?
Hoe zie je dat voor je bij een boot?
Kraantje voor Pappie om het eruit te takelen?
Ik zie daar niks van terecht komen,omdat het naar boven moet.
Een heftruck en een boot zijn niet vergelijkbaar.
Als het dan toch bewaarheid wordt zal er een regiment aan laadplaatsen moeten komen in de jachthavens,en op vaste aanlegpunten.Te denken valt aan de MarreKrite aanleg steigers.
Automaat op de wal,en "stekkeren" maar.
Even een vergelijking wat gewicht betreft.
En vrachtwagen accu van 230Amp, 12 volt, weegt 63 kilogram.
Wie sjouwt daar een eind mee?
Niet te doen dus.
En dan nog een wat anders.
Zolang de meeste jachthavens de afzuig van de waste tank niet voor elkaar hebben,denk ik niet dat ze gaan investeren in laadpunten voor een electroboot,en zolang het reeds aanwezige areaal gewoon mag blijven varen met diesel en andere fossiele brandstoffen,wordt het niks.
Want dan loont het gewoonweg niet om laadpalen langs de waterkant neer te zetten voor die enkele milieufreak die zijn schuit op een electromotor vaart.
Het is een nobel streven,maar verget 1 ding niet.
Ook de electrisiteit moete ergens vandaan komen.
Het is in mijn ogen een drogreden,om te zeggen met een elvaartuig "ik vaar duurzaam".
We hebben in Nederland nu eenmaal geen natuurlijke aandrijvingen in de vorm van waterturbines,bergen etc.
En wat er is,staat nog in de kinderschoenen met de getijden centrales.
Dus alles moet hier opgewekt worden d.m.v. centrales die op gas,olie en op kolen werken.
Ik zie eerder dat men naar een tijderk gaat,wat boten betreft,dat de uitstoot van een dieselmotor schoner moet worden.Euro 4 of 5.
Dus moet er dan AdBlue bij,met schonere motor.Dat is haalbaar.
Misschien gaan ze wel zones verbieden voor vervuilende motoren,Maar over op electra ,an mass ,zie ik niet gauw gebeuren.