Maximaal toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Maximaal toerental

Berichtdoor Viafortezza » 11 Apr 2016, 20:08

Volgens de manual zou mijn diesel een maximaal toerental hebben van 2500 tpm. Ik heb inmiddels begrepen dat dit gaat om een maximaal toerental onder belasting. Nu blijkt mijn motor te zijn afgesteld op maximaal 2200 onder belasting. De rompsnelheid van de boot (een verdringer) wordt al rond 1700 toeren behaald. De motor rookt behoorlijk en ik zou eigenlijk een italian tune-up willen geven: een uur lang tegen het maximaal toerental draaien om hem schoon te branden. Maar dat toerental haalt de motor dus niet door de afstelling. En dan nu mijn vragen: Kan ik probleemloos het maximaal toerental op 2500 zetten, of is denkbaar dat de boot dan zoveel weerstand ondervindt dat de motor daardoor veel te zwaar belast wordt (de boot planeert immers niet en de rompsnelheid wordt al bij 1700 toeren gehaald). Of anders gesteld: is het een normale gang van zaken een motor onder zijn maximale toerental in te regelen als vorm van de boot dat vereist?
En als de motor met 2200 toeren max. wel goed staat ingeregeld, mag ik dan aannemen dat een uur draaien op 2200 ook al een schoonbrandeffect heeft?
Viafortezza

ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Maximaal toerental

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2016, 20:33

Over wat voor motor hebben we het?
Waarom is het maximaal toerental begrenst op 2200 en is dat werkelijk zo?
Weet je welk toerental de motor onbelast haalt (niet gelijk proberen)
Hoe oud is de motor?
Wat voor kleur rookt de motor, en doet hij dit over het hele toeren gebied?

Het is een fabeltje te denken dat je met een uurtje op het maximale toerental de motor "schoon brandt"

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Marie Christina » 11 Apr 2016, 20:39

Een vraag die hier bij mij uit voort borrelt (als het even mag) : is het dan ook een fabeltje dat een motor "lui" wordt van altijd kalm aan doen?
(Wat ik altijd dacht)
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Viafortezza » 11 Apr 2016, 20:54

Het is een 40 jaar oud beestje, een md3b van Volvo. De vraag waarom hij is begrensd op 2200 kan ik niet beantwoorden. Mijn vraag was of dat iets te maken kan hebben met het grote verschil in toerental waarop de rompsnelheid wordt bereikt en het officiële maximale toerental. Weet ik zeker dat het 2200 toeren is? Niet nagemeten aan de motor zelf, maar op basis van toerenteller. Echter toerenteller en toerental gever vervangen en vorige zowel als huidige setje gaven 2200 toeren aan. Maar ik snap je punt: weinig nauwkeurig. Onbelast giert de motor naar 3000 toeren, maar dat heb ik nooit langer dan een paar seconden gedurfd. Lijkt me niet gezond. (Niet voor de motor en niet voor mn hart)
Hij start en loopt goed, verstuivers zijn deze winter gereinigd en afgeperst. Rook is grijsblauw en vooral als de motor een tijdje stil heeft gestaan. Aan het begin staat de haven dan blauw. Na verloop van tijd wordt het minder. Tijdens het varen zie je er zelfs vrijwel niets van (wsl omdat pluimpje verwaait). Maar vooral die blauwe haven is erg genant en hoogst ongezond...

Als ik de motor in zn vrij laat lopen, blijft de rook bij alle toeren min of meer gelijk. Hij neemt dus ook over tijd geleidelijk,over alle toeren af. Wel kan een extra dot gas een fikse rookpluim opleveren.
Viafortezza

info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Apr 2016, 20:59

Of de schroef(belasting) bepaalt het maximum belaste toerental of een stelschroef op de brandstofpomp of de kabel gaat niet ver genoeg.
Als de schroef het bepaalt en je zou er overheen willen gaat dat niet en zal de motor zwart gaan roken (zuurstoftekort, brandstof overmaat).

Een rokende motor a.g.v. vervuiling door te vaak erg onderbelast draaien (zoals een bv.DAF) is tijdelijk schoon te draaien door wel flink belast te draaien.
Als de motor goed is..
Bij een bv.DAF maakt het niet uit of het dan bij 2200 of bij 2500 toeren gebeurd.

Een mens wordt lui als hij steeds erg weinig uitvoert, een dieselmotor niet, die vervuilt..
Als een dieselmotor heel erg is vervuild dan levert hij zijn opgegeven vermogen niet meer maar dat komt zelden voor bij een goede 4-slag motor.
1800 toeren 2-slag diesels heb ik wel voor 80% dicht gekoekt gezien, die hadden 20.000 uur in een dragline erg onderbelast gedraaid.

Edit:
Als de motor onbelast 3000 rpm haalt is de brandstofpomp niet begrenst maar bepaalt de schroef die 2200 toeren en daarbij draait de motor dan vol belast.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 11 Apr 2016, 21:09

Is je iets van de historie van de motor bekend?
Hoe is het olieverbruik?
Heb je toen de verstuivers eruit lagen ook direct drukken genomen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Viafortezza » 11 Apr 2016, 21:24

Toerental is begrensd door de stelschroef op de kabel. De hendel gaat gewoon niet verder. Voor is dit een driecilindermotor. Geschiedenis is helaas in (blauwe) nevelen gehuld. Olieverbruik is minimaal. Compressie is bij mijn weten niet gemeten. Gemiste kans, vrees ik.
Viafortezza

info:

Berichtdoor eagle » 11 Apr 2016, 21:50

MD 3b mag/moet max 2500 draaien; niet meer! Afstellen met de aanslagbout op de regelaar; de slag van de governor-hefboom wordt begrensd. Afstellen bij onbelast toerental. Af fabriek is deze bout verzegeld!

Bij belasting dient de motor dan eveneens 2500 te kunnen halen.

Als dat niet zo is, komt dat omdat de motor het gevraagde vermogen niet kan leveren.

Dat kan komen omdat de belasting te hoog is ( schroef niet goed gekozen), of omdat de motor zijn vermogen (36 pk) niet (meer) levert. Dat laatste moet eerst zekergesteld worden. Pas daarna kan de schroefkeuze bepaald worden.

Welk schip? (Saga 27?)

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Viafortezza » 12 Apr 2016, 05:49

@eagle: schip is een Risør 27. De schroef heb ik met een online tool nagerekend. Uitgaande van een gezonde motor, kwam ik precies op de schroef die er nu onder zit. Wat ik niet begrijp, is dat een motor onbelast een gelijk toerental zou moeten draaien als met belasting, als er in beide gevallen evenveel (nl het maximaal afgestelde) gas wordt gegeven.
De motor draait nu onbelast door naar bijna 3000 toeren. Dat zou dan dus betekenen dat iemand op de motor alle teugels heeft laten vieren om er bij belasting nog 2200 uit te kunnen peuren. Ik heb echter de indruk dat ik wel hoger uit zou kunnen komen dan die 2200, maar de stelbout zit in de weg. Ik durf echter niet zomaar aan de stelbout te gaan draaien.
Viafortezza

info:

Berichtdoor eagle » 12 Apr 2016, 09:32

Viafortezza schreef: Wat ik niet begrijp, is dat een motor onbelast een gelijk toerental zou moeten draaien als met belasting, als er in beide gevallen evenveel (nl het maximaal afgestelde) gas wordt gegeven.

Over toerenregeling van dieselmotoren.

"Gas" geven, in de zin van hoeveelheid brandstof bepalen, kan bij dieselmotoren niet.

Als de morse-handle wordt bediend, wordt er een toerental ingesteld.
Tussen de morse-handle en de inspuitpomp is een regelaar aangebracht; Een echte "Regelaar" zoals bedoeld in de Meet-en Regeltechniek.

Deze regelaar bepaalt de hoeveelheid in te spuiten brandstof. Hij doet dat op basis van een vergelijking; Vergeleken wordt het werkelijke toerental van de motor, met het gevraagde toerental, dat is de stand van de morse-control.
Die vergelijking is zeer nauwkeurig; minimale afwijkingen tov het verlangde toerental worden door de in de regelaar ingebouwde toerenteller (dat is niet de klok op het paneel) gemeten.
De regelaar reageert onmiddellijk door het aanpassen van de inspuithoeveelheid, waardoor het toerental steeds gelijk blijft aan het gewenste toerental. Dus; "Gas" wordt niet door de Morse-handle gegeven, maar door de regelaar! De Morse-handle deelt slechts aan de Regelaar mede, voor welk toerental deze laatste dient te zorgen..

Dat gaat allemaal goed, zolang de motor zelf in staat is om het door de Regelaar bedoelde toerental te halen, dwz is er bij een bepaalde belasting van de motor wel genoeg vermogen beschikbaar om dat doel te bereiken?
Als dat niet zo is, dan is de Regelaar uitgepraat, dwz hij zal de aan hem beschikbaar gestelde maximale hoeveelheid brandstof inspuiten, maar haalt daarmee niet het gewenste toerental: De motor is overbelast! Die maximaal in te spuiten hoeveelheid diesel is weer een aparte afstelling aan de regelaar; De zg "Roetpunt-instelling". Bij de MD 3b zit die afstelling achter een dekseltje achterop de motor, onder de "knobbel" in het deksel.

Als de Regelaar het verlangde toerental niet haalt, is er geen voldoende vermogen voor de aktuele belasting. Dat kan een te hoge belasting zijn (schroef) of de motor levert (nu om een of andere reden) te weinig vermogen (MD 3b 36 pk). Dat laatste moet eerst worden onderzocht!

Gr Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard