hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

Berichtdoor cyberray » 17 Mei 2016, 15:52

ja en nee,
Er zaten inderdaad 2 cilinders op die beide duwend werden gebruikt.
Omdat 1 cilinder zodanig was beschadigd dat de stang van 35mm krom was geworden, en mij is vertelt dat het gaat om een dubbelwerkende cilinder heb ik de kromme laten vervallen, en ben ik 1 cilinder gaan aansluiten om te gebruiken als trekkend en duwend.
(dit kon volgens het bedrijf dat dit soort werk dagelijks doet)
(moet wel zeggen dat het een balie medewerker was en geen monteur)

Omdat ik sinds die tijd veel problemen had gekregen met mijn hydrauliek, ben ik in contact gekomen met een hydrauliek monteur die werkzaam is in de scheepsbouw.
En nadat ik hem zojuist foto's had toe gestuurd van de oude, kwam hij met de conclusie dat het gaat om een enkel werkende cilinder.
En niet een dubbele (zoals mij is gezegt door deze balie medewerker)
Ik ga geen bedrijfsnamen of namen noemen, maar ik het deze man al gesproken over de telefoon en hij bood zijn excusses aan.

Nu ga ik uitzoeken wat ik allemaal nodig heb om de andere weer werkend te krijgen en de koppelingen bestellen.
Hopelijk kunnen wij dan weer over een paar weken varen.
cyberray

ligplaats: vinkeveen
info:

Berichtdoor eagle » 17 Mei 2016, 18:16

Deze problemen ontstaan doordat leken zich met hydrauliek inlaten. Een opeenstapeling van misverstanden en aannames die niet op kennis berusten.

Zo, dat ben ik kwijt! (als hydrauliek vakman)

Om te beginnen:
Je stuurpomp is een echte stuurpomp, die bedoeld is voor dit werk. Zo,n pomp is een zg verdringerpomp; Die hebben de eigenschap dat er een vaste verhouding is tussen de verdraaiing van de as, en de hoeveelheid opgevoerde olie die er uit komt. Elke verdraaiing van de as geeft een daarbij horende hoeveelheid olie. Als de as wordt gedraaid moet de bijbehorende hoeveelheid eruit! De druk die hierdoor ontstaat hangt af van de weerstand die de olie ondervindt op zijn weg. De draaisnelheid van de as heeft geen invloed, alleen de hoek van de verdraaiing.
Wordt er rechtsom gedraaid, dan komt de olie uit de ene poort, bij linksom uit de andere. Dezelfde hoeveelheid die de pomp levert, moet er aan de andere poort weer in. Wisselen van draairichting geeft wisseling van de in- en uitgang.

Olie is niet samendrukbaar (lucht wel). Als zo,n pomp wordt aangesloten op een cilinder, dan zal de zuiger zich verplaatsen, weggedrukt door de olie. Hoeveel mm dat is, hangt af van de afmeting van de cilinder, en de hoeveelheid olie die erin wordt gedrukt.

Je cilinder is dubbelwerkend.

Bij een dubbelwerkende cilinder zijn er twee aansluitingen: Een aan de zg Dekselzijde, en een aan de zg Stangzijde.

Als de olie wordt toegevoerd aan de dekselzijde, wordt er op het volle oppervlakte (cirkel) van de zuiger gedrukt. De inhoud van de cilinder aan dekselzijde is gelijk aan de holte van de cilinder totaan de zuiger.

Als de olie wordt toegevoerd aan de stangzijde, wordt er niet op het volle oppervlakte van de zuiger gedrukt, maar op minder; Dat komt omdat er aan die kant de zuigerstang in de cilinder zit, en dat is best wel een dikke stang. De olie drukt dus tegen een ringvormig oppervlak, nl de cirkel minus de stangdoorsnede.

Dit heeft ook gevolgen voor de oliehoeveelheden die erin, en eruit komen als de zuiger beweegt; Als er aan dekselzijde wordt aangevoerd, zal er aan stangzijde minder uitkomen dan dat er aan dekselzijde ingaat. Wordt er aan stangzijde aangevoerd, dan komt er aan dekselzijde meer uit dan dat er aan stangzijde ingaat.

Als zo,n cilinder aangesloten wordt aan een stuurpomp (zoals boven beschreven) dan gaat dat niet goed!
Als er naar stuurboord wordt gedraaid, wordt er in dit geval aangevoerd aan de stangzijde. De cilinder trekt het roer om.
Maar bij de dekselzijde zal er veel meer olie uittreden dan er aan stangzijde ingaat.
Die dekselzijde-olie komt terug naar de andere aansluiting van de stuurpomp, maar daar kan alleen maar de hoeveelheid naar binnen die er aan de perskant uitkomt, en dat is de olie die naar de stangzijde gaat! Hierdoor loopt de pomp vast omdat de zuiger niet weg kan.

Er zijn twee gangbare oplossingen voor dit probleem:

De meest gangbare is de cilinder met dóórlopende zuigerstang: bij deze komt er aan beide zijden van de cilinder een zuigerstang uit, dat is een en dezelfde, die binnenin doorloopt,dwars door de zuiger; die zit er vast op. Als de zuiger beweegt, trekt de ene, en duwt de andere kant. Er wordt maar één kant gebruikt; die heeft een stang-oog voor aan het helmijzer.
Omdat er nu aan beide zijden van de zuiger een zuigerstang is, zijn de zg slagvolumes aan beide zijden gelijk aan elkaar, zodat er precies evenveel uitkomt aan de ene kant, als er aan de andere kant ingaat, en anders om ook.

De tweede oplossing is, om twee gelijke cilinders te gebruiken, die in spiegelbeeld zijn aangebracht aan het roer; één aan SB, en één aan BB.
Omdat ze vast zitten aan het roer, zijn de bewegingen van de zuigers voor wat betreft de slag precies gelijk aan elkaar, maar in tegengestelde richting! Als de ene trekt, drukt de ander, en omgekeerd.
Omdat ze beide even groot zijn (moet!) en op dezelfde manier bevestigd zijn (moet!), ontstaat hetzelfde als bij oplossing één, namelijk dat er uit de ene cilinder precies evenveel uitkomt als er in de andere wordt geperst en omgekeerd.

Jouw systeem is uitgevoerd volgens de tweede oplossing; Die heeft vast goed gewerkt.

De narigheid begon toen je één cilinder weghaalde, en de andere aansloot alsof het een balanscilinder was (met doorlopende zuigerstang) wat het niet is, en dan krijg je dit!

Oplossing: Weer twee cilinders monteren!

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 17 Mei 2016, 21:43

@eagle: wat een heerlijke uitleg! Na alle geharrewar hierboven kan ik dit volledig begrijpen! Jammer dat de ts niet even heeft gemeld welke veranderingen in het systeem zijn aangebracht ....en dat toen de problemen begonnen!
Toch leerzaam zo'n forum, ik vraag me al jaren af waarom de die loze stang laten uitsteken! Nooit te oud om wat te leren.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mei 2016, 22:04

Dit is de foute gedachte geweest en een rekenkundige onwaarheid: D1 = D2-d2 (dat kan niet)
Omdat V1 = V2.

Bij een doorlopende zuigerstang geldt: D1-d1 = D2-d2

Want V1:(D1-d1) = V2: (D2-d2)
waarbij V1=V2
V1 en V2 zijn gelijke volumina links en recht omdat de pomp hetzelfde volume perst als zuigt (verdringerpomp).

D = zuigerdiameter
d= stangdiameter
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor cyberray » 18 Mei 2016, 11:25

eagle

Dit is een verhaal en antwoord waar ik nou op zat te wachten.
Helder en duidelijk.
Daarvoor allereerst mijn enorme dank.

Ik ga voor oplossing 2.
De 2de cilinder heb ik zojuist weg gebracht om hier een nieuwe stang in te laten zetten.
Zodra dat is gedaan, ga ik deze oplossing (2) uitvoeren.
Dit was in eerste instantie ook mijn idee, echter was er 1 die zei, dit kan, en 4 die zeiden dit kan niet.
Kijk maar naar deze afbeelding.
Afbeelding
Henkvd vertelde mij dat dit dus wel kon en kwam ook met deze foto.
Afbeelding
Dit zal ik dan ook gaan doen.

Nogmaals enorm bedankt voor je duidelijk uitleg en hoop dat als er ooit weer wat gebeurd dat ik jou via deze weg mag benaderen.

Groet Raymond
cyberray

info:

Berichtdoor cyberray » 22 Mei 2016, 16:06

Nou... het is gelukt.
Aangesloten zoals op de tekening en eagle had gemeld.
Alles werkt weer naar behoren.
Thanks allemaal.
cyberray

info:

Berichtdoor eagle » 22 Mei 2016, 18:03

:D

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 23 Mei 2016, 07:59

bedankt voor de terugkoppeling. Was de revisie van de cilinder duur?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor cyberray » 23 Mei 2016, 09:10

De revisie van de cilinder was opzich niet zo duur.
Doordat ik zelf de ringen en pakkingen heb vervangen waren de kosten alleen de aanschaf van nieuwe ringen en pakkingen.
en een nieuwe stang. deze was € 125,- euro.
Alles bij elkaar € 200,- euro kwijt.
cyberray

info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen