-OPGELOST-Vorstbeveiliging vuilwatertank

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Vorstbeveiliging vuilwatertank

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mrt 2012, 22:30

Een vuilwatertank is niet verplicht.
Lozen van de toiletinhoud wel.
Het aanbrengen van een afvoer naar buiten behalve een dekafzuigpunt is op zijn minst verdacht.

Ik ben voorstander van het aanbrengen van loospijpen boven de waterlijn maar moet er niet aan denken dat de vuilwatertank daar loost...

Tegen vorst doen we gewoon antivries (uiteraard milieuvriendelijk) in het toilet en pompen dat door naar de tank met de afvoer open.
Dan is alles gevuld met antivries en kan je de kraan sluiten.

We installeren bijna nooit een afvoerpomp, is niet nodig als de tank boven de waterlijn zit.
Dat is goedkoper, eenvoudiger en minder storingsgevoelig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 07 Mrt 2012, 09:40

vuuren1 schreef:Ik ben voorstander van het aanbrengen van loospijpen boven de waterlijn maar moet er niet aan denken dat de vuilwatertank daar loost...

fox4you schreef:Mijn afvoer zit net boven de waterlijn en de plaats is zo gekozen dat tijdens het varen de afvoer achter de boeggolf net onderwater zit zodat het uitpompen tijdens het varen niet opvalt.

De voordelen van een afvoer net boven de waterlijn wegen ruimschoots op tegen de nadelen, uiteraard alleen lozen als je vaart.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor buldog » 07 Mrt 2012, 10:59

fox4you schreef:Mijn afvoer zit net boven de waterlijn en de plaats is zo gekozen dat tijdens het varen de afvoer achter de boeggolf net onderwater zit zodat het uitpompen tijdens het varen niet opvalt.

De voordelen van een afvoer net boven de waterlijn wegen ruimschoots op tegen de nadelen, uiteraard alleen lozen als je vaart.[/quote]

Stentor kan de aanschaf van een dure vuilwaterinstaltie bespaard blijven als het advies is om op het oppervlaktewater te blijven lozen.
Goedkoper is dan als er nog geen faceliteiten zijn om een standaard puts aan te schaffen van plus/minus euro 14,95

Henk
buldog

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor fox4you » 07 Mrt 2012, 11:15

stentor950 schreef:Mijn vraag is: Hoe - of moet ik - het gedeelte tussen de pomp en de huiddoorvoer beschermen bij strenge vorst?

Dat is de vraag van Stentor en ik geef alleen aan hoe het bij mij zit en dat een dergelijke afvoer boven de waterlijn zo zijn voordelen heeft, ook t.a.v. de bescherming tegen vorst.
Vuuren1 en ik (Jack benadrukte het nog even) gaven al eerder aan dat een vuiwatertank niet verplicht is zoals in tegenstelling Shipcare in hun publicatie suggereert dus kan Stentor op z'n gemak bedenken wat voor hem een passende oplossing is.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 23:17

We dwalen een beetje af.

De vraag was -hoe vorst beschermen tussen vuilwatertank en huiddoorvoer-.
Ik denk dat die vraag is beantwoord.
(zo niet horen we het vanzelf..)

Nu gaat het over lozen van zwart water, dat is verboden. Simpel.
Alleen moet de handhaver je bij het lozen nog wel even op heterdaad betrappen..
Op die manier regels bedenken is vanzelfsprekend volmaakt belachelijk omdat er ongeveer geen handhaving mogelijk is.
Ik dacht dat het goed voor de werkgelegenheid zou kunnen zijn, maar er is helemaal nergens een vacature te vinden van schipper op een submarine met een intelligente fecalieën locator.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor reijmerink » 07 Mrt 2012, 23:37

de issue van vuilwatertank dateert van 4 jaar geleden.....nooit iets meer gehoord van ..straffen van regel overtreders .! Vorstvrij maken..? volgens het boekje....grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 23:42

Welk boekje?
Iedere boot is anders..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor reijmerink » 08 Mrt 2012, 00:05

het boekje..is niks anders dan de hier reeds verzamelde kennis over afsluiters en dat soort zaken met antivries vullen en open/dicht doen..als deze op afschot liggen...zo niet als een deepbilge watertank..vol plempen met av....ha..nu heb ik u..gij kunt er deze avond laat niks op tegenwerpen......grtn frits reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 08 Mrt 2012, 00:21

reijmerink schreef:het boekje..is niks anders dan de hier reeds verzamelde kennis over afsluiters en dat soort zaken met antivries vullen en open/dicht doen..als deze op afschot liggen...zo niet als een deepbilge watertank..vol plempen met av....ha..nu heb ik u..gij kunt er deze avond laat niks op tegenwerpen......grtn frits reijmerink

Duidelijk.
Je bedoelt -ons-forum- boekje.

Daar hoef ik niets op -tegen-te-werpen-.
Indien gewenst vullen we ons boekje keurig aan met goede adviezen!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 08 Mrt 2012, 09:30

reijmerink schreef:het boekje..is niks anders dan de hier reeds verzamelde kennis over afsluiters en dat soort zaken met antivries vullen en open/dicht doen..als deze op afschot liggen...zo niet als een deepbilge watertank..vol plempen met av....ha..nu heb ik u..gij kunt er deze avond laat niks op tegenwerpen......grtn frits reijmerink
De gebruikelijke wartaal die nog steeds geen antwoord geeft op de vraag van van de TS.
Kijk nog eens goed naar het gegeven schema en lees aandachtig de vraag van de TS.
stentor950 schreef:Mijn vraag is: Hoe - of moet ik - het gedeelte tussen de pomp en de huiddoorvoer beschermen bij strenge vorst?
Het schema lijkt mij duidelijk. Met een beetje verbeelding zit de uitstroomopening onder de waterlijn.

Dan komen we in een dergelijk geval vanzelf op de gedachte om de afvoer boven de waterlijn te plaatsen.
Een tank en afsluiters volgens "het boekje" tegen de vorst beschermen geeft geen antwoord op de vraag van de TS.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen