Peugeot met koelvloeistof in de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor Guerto » 07 Dec 2013, 20:57

Bericht door Guerto » za 26 okt 2013, 19:29

In onze Doerak een Peugeot Indenor XDP490 met kielkoeling.

Ik ging vandaag naar de boot met het idee de olie te verversen. Bleek het expansievat met koelvloeistof leeg te zijn en het oliepeil boven het max.streepje te staan. Zowel het oliepeil als het koelvloeistofpeil waren twee weken geleden nog normaal. Ik heb daarna zo’n ¾ liter olie afgetapt met het carterpompje. In eerste instantie kwam er alleen maar koelvloeistof, tot er uiteindelijk olie uitkwam. Bingo dus :( . Ik heb verder maar niets meer gedaan, eerst maar even hier informeren voordat ik verkeerde dingen doe.

Kan ik er nu vanuitgaan dat de pezen onder de cilinderbussen zijn gaan lekken of zijn er nog andere manieren waarop de koelvloeistof in het carter terecht kan komen? (De boot heeft kielkoeling, er is dus geen buitenwaterpomp, dus die boosdoener kunnen we uitsluiten.) De motor heeft zo’n gecombineerd inlaat/uitlaatspruitstuk met expansievat (Zie foto). Zou deze inwendig lek kunnen raken?

En wat kan ik nu het beste doen? Toch maar olie verversen om de koelvloeistof er uit te krijgen? Ik ben best wel handig, maar als het blok uit elkaar moet, zal er toch iemand bij moeten komen. Daarom graag jullie advies.

Ik lees al heel wat jaartjes mee op dit forum en ben aardig op de hoogte van de zwakke punten van de Indenor. Ben bang dat dit het begin van het einde is…

Bedankt,
Geert
Afbeelding
Afbeelding
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor pleysant » 07 Dec 2013, 20:58

Bericht door pleysant » za 26 okt 2013, 19:39

wel eens koelvloeistof vernieuwd? (om de 2 jaar long live)
deze word op den duur namelijk agressief.

Vrg.Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor Stylerider » 07 Dec 2013, 20:58

Bericht door Stylerider » za 26 okt 2013, 23:44

In de aluminium kop zitten o.a. koelkanalen oliekanalen boutgaten en stoterstang gaten. De koelvloeistof kan via een scheur of corrosiegat in de kop uiteindelijk naar de het carter stromen. Is bij mijn motor gebeurd. Vreemd is wel dat de koelvloeistof niet is vermengd met de olie tot een witte slurrie. Het lijkt er dus op dat de lekkage heeft plaatsgevonden terwijl de motor koud was en dus niet draaide.
Stylerider

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 20:59

Bericht door Wim Niessen » za 26 okt 2013, 23:50

Eveneens met een Peugeot Indenor had ik dezelfde verschijnselen. Of dit met 100% zekerheid definitief het einde van mijn motor had moeten zijn kan ik niet vaststellen. Wat ik na onderzoek wel weet is dat verschillende bedrijven over het fenomeen ruilmotoren en revisie de meest uiteenlopende gedachten en prijzen hebben. Dit was mede gelet op de leeftijd van de motor voor mij reden een nieuwe motor aan te schaffen.
Tip: mijn technisch geheel vernieuwde boot is te koop.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 20:59

Bericht door Jan Huibers » zo 27 okt 2013, 09:40

Ik weet een Peugeot Diesel type XDP4.90 DTN62 zonder keerkoppeling. Interkoeling type te koop.

Is goed lopend uit een Dolman gehaald, de eigenaar wist welke problemen deze motoren ooit kunnen gaan geven en na aankoop dit jaar van zijn Dolman heeft hij besloten om uit voorzorg de motor te vervangen voor een nieuwe Mitsu. Het blok staat nu nog op de Koornwaard.

Beter voor de vraagsteller is dat hij ook voor een nieuwe motor gaat... Mocht dat finacieel even niet haalbaar zijn en deze motor heeft de geest gegeven dan is de motor die uit de Dolman komt wellicht wat.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 21:00

Bericht door broekie » zo 27 okt 2013, 10:47

Ik denk dat je de cylinderkop moet verwijderen en dan kijken of de bussen nog gelijk liggen met het blok.
De koppakking kan een te groot verschil niet afdichten. Je ziet dan ook of daar het probleem zit.
Een nieuw pakking lost dit tijdelijk op. Als de boel versleten is blijf je problemen houden.

Een scheur in de kop kan natuurlijk ook, dan wordt het een ander verhaal.

Wil je het schip nog jaren met plezier blijven varen, is een verse moderne motor de beste optie.
Reviseren zou ik niet doen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:00

Bericht door De Stoere » zo 27 okt 2013, 14:34

Het is net wat Stylerijder zegt het blijft vreemd dat de olie niet is gemixt met het water,dit houdt in dat het water het carter inloopt zonder dat de motor draait.Ik zou in eerste instantie het uitlaatspruitstuk met expansietank er afhalen en dan de expansie tank weer vullen en kijken of het bij de uitlaat poorten naar binnen zou lekken.Je moet al vrij snel kunnen zien of er oude watersporen te zien zijn.Dit is geen grote ingreep en dan weet je heel wat meer.Veel succes ,ik hoop op een goede afloop Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Byl54 » 07 Dec 2013, 21:01

Bericht door Byl54 » zo 27 okt 2013, 18:55

Koelvloeistof kan door div oorzaken bij de motorolie komen, koppakking enz. enz. niets demonteren, maar een monteur er bij halen om een goede diagose te stellen. Hierna kunt u een juiste beslissing nemen, u zult zien dat dit uiteindelijk de beste en de goedkoopste oplossing is.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:01

Bericht door vuuren1 » zo 27 okt 2013, 19:01

Als het expansievat leeg is en het carterpeil is verhoogt dan gok ik voor 95% op lekkende pezen van de natte voeringen (bekende kwaal).

Als het buitenwater zou zijn (systeem met waterinjectie) is er mogelijk sprake van hevelen maar blijft de koelvloeistof netjes op peil. Dit is volgens de vraagsteller een kielkoelinguitvoering en dus niet aan de orde.
Het mengen (emulgeren) van olie en water gebeurt alleen onder druk en met een hogere temperatuur, dus als de motor niet (of weinig) gedraaid heeft is het (nog) niet gemengd.

Zelf zou ik niet meer investeren in deze oude motor (er komen vast nog meer problemen).
De motor moet uit de boot en er moet heel veel worden gedemonteerd (veel arbeidskosten en een inmiddels duur pakkingset).

Een probeersel kan ook nog:
Olie en filter verversen, koevloeistof opvullen, een of meer (*vraagteken!) blikjes Bar's Leaks aan het gesloten koelsysteem toevoegen en de motor goed warm draaien
Het eerste uur/2 uur zonder drukdop van het koelsysteem en wel de boel goed in de gaten houden.
Dan stoppen en de volgende dag weer draaien met drukdop (eerst controle van olie en koelvloeistofnivau's, indien niet goed stoppen met dit probeersel)
(eerst de inhoud van het blikje goed roeren en fijnmaken)

*Uit het hoofd dacht ik dat 1 blikje voldoende is voor 8-10 liter koelvloeistof; In geval van kielkoeling moet je er achter komen hoeveel koelvloeistof er in het gehele systeem zit (de koelvloeistof moet je toch volledig vervangen, iedere 2 jaar..)

Let wel, dit is (als het wat wordt) gevolgbestrijding en niet echt betrouwbaar.

nb.
Als het spruistuk of de cilinderkop lekt dan komt er koelvloeistof op de zuigers en zal dat waterslag veroorzaken wat bij starten over komt als moeilijk rondgaan van de motor op de startmotor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Guerto » 07 Dec 2013, 21:02

Bericht door Guerto » di 29 okt 2013, 21:07

Allen,

bedankt voor de reacties. Naast een fulltime baan, thuis ook nog een druk gezin, ik ben niet dagelijks in de gelegenheid naar de boot te gaan. Zodra ik weer naar de boot kan zal ik eerst het oude restant olie/koelvloeistof er uit halen. Daarna eerst maar het spruitstuk demonteren, dat is iets wat ik makkelijk zelf kan doen. Als de oorzaak daar niet ligt (5% kans) zal er iemand bij moeten komen met verstand van zaken. De kop er af halen laat ik liever eerst een keer voordoen.

Zodra er bijzonderheden zijn laat ik dat horen.

groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard