problemen peugeot indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 12:08

stefan schreef:als hij in zijn vrij slechter gaat lopen als er 1,5 pk meer gevraagd wordt door de dynamo denk ik in eerste instantie aan een brandstofprobleem.
Zijn de filters schoon en is de opvoerpomp ok?



is er overigens een makkelijk manier om te zien of de demperplaat kapot is? Of moet dan de hele keerkoppeling er af gehaald worden?
rolffkrook
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Mrt 2021, 09:40
ligplaats: Aalsmeer
info: motorkruiser

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor Oeverloos » 22 Mrt 2021, 12:14

Zoals stefan hier boven schrijft, kijk eens naar de brandstof filters en opvoerpomp.
Bij (een aantal) DTN modellen zit aan de rechterzijde, achter de dynamo, het diafragma opvoerpompje.
Hier zit een gaasje in en een pakking ringetje.
Dat gaasje zou eigenlijk jaarlijks schoon gemaakt moeten worden.
Deze opvoerpompjes zijn heel eenvoudige onderdelen die toch veel werk verzetten.
Als je zeker weet dat de brandstof toevoer ok is, dan pas zou ik aan andere dingen gaan denken.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor FKZ » 22 Mrt 2021, 12:57

rolffkrook schreef:is er overigens een makkelijk manier om te zien of de demperplaat kapot is? Of moet dan de hele keerkoppeling er af gehaald worden?

gequote uit https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-53.pdf
Herkennen van demperplaat schade
Het kenmerkendst is het hamerend geluid dat uit de
keerkoppeling lijken te komen. Stationair met de
aandrijving in z'n werk is het geluid het sterkst en met een
toenemend toerental wordt het minder en bij 2000 toeren is
het meestal verdwenen.
FKZ
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor broekerhaven » 22 Mrt 2021, 18:34

Haal de snaar van de dynamo eens los en geef dan eens gas.
Kan zijn dat de dynamo veel weerstand geeft door verschillende oorzaken.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor rolffkrook » 25 Mrt 2021, 09:45

motor loopt in zijn vrij nu goed. Maar als ik de motor in zijn vooruit zet lijkt het wel of hij moeite heeft om de schroefas aan de gang te krijgen. Je ziet de as draaien, maar als je dan gas geeft zie je hem eerst vertragen voordat hij dan snel gaat draaien. Zou dit inderdaad aan de demperplaat kunnen liggen?
rolffkrook
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Mrt 2021, 09:40
ligplaats: Aalsmeer
info: motorkruiser

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor Henkwolff1968 » 20 Aug 2025, 15:43

Ik heb een probleem met mijn opvoerpomp die werkt volgens de monteur niet meer na pompen komt er geen brandstof uit het brandstoffilter .dus nu mijn vraag is er een andere optie want ik heb niet de ruimte om dit te vervangen.en om de motor uit de boot te halen lijkt mij toch iets te drastisch
Henkwolff1968
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Aug 2025, 15:32
ligplaats: Groningen
info:

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor Wolf1 » 20 Aug 2025, 15:59

Henkwolff1968 schreef:Ik heb een probleem met mijn opvoerpomp die werkt volgens de monteur niet meer na pompen komt er geen brandstof uit het brandstoffilter .dus nu mijn vraag is er een andere optie want ik heb niet de ruimte om dit te vervangen.en om de motor uit de boot te halen lijkt mij toch iets te drastisch

Financiële ruimte, of ben je te dik ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2580
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor Calidris » 20 Aug 2025, 17:25

Henkwolff1968 schreef:Ik heb een probleem met mijn opvoerpomp die werkt volgens de monteur niet meer na pompen komt er geen brandstof uit het brandstoffilter .dus nu mijn vraag is er een andere optie want ik heb niet de ruimte om dit te vervangen.en om de motor uit de boot te halen lijkt mij toch iets te drastisch



Wat voor motor.
Vaak zit een opvoerpompje aan de zijkant en kan makkelijk vervangen worden. Koste? voor een Volvo Penta MD2003 was het €79 bij de dieseldokter. Ik heb het maar preventief vervangen na 37 jaar :lol:
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...
Gebruikers-avatar
Calidris
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 18 Jul 2025, 09:15
Woonplaats: Nijedinges
ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor Wolf1 » 21 Aug 2025, 11:14

Calidris schreef:Vaak zit een opvoerpompje aan de zijkant en kan makkelijk vervangen worden. Koste? voor een Volvo Penta MD2003 was het €79 bij de dieseldokter. Ik heb het maar preventief vervangen na 37 jaar :lol:

Volgens mij past dat niet ! ! ! Op een "Indunor". Er bestaan wel groen gespoten "Indunors" waar dan weer "Volvo" op staat maar dat is dan weer geen MD2003
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2580
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor Renegade » 21 Aug 2025, 12:30

Henkwolff1968 schreef:Ik heb een probleem met mijn opvoerpomp die werkt volgens de monteur niet meer na pompen komt er geen brandstof uit het brandstoffilter .dus nu mijn vraag is er een andere optie want ik heb niet de ruimte om dit te vervangen.en om de motor uit de boot te halen lijkt mij toch iets te drastisch

Je hoeft daarvoor toch niet je hele motor eruit te gaan halen?
Het dingetje zit onder de warmtewisselaar van DTN .
Opvoerpomp - Peugeot Indenor, Volvo Penta MD29, MD32, MD21, Vetus M4.14, M3.10 P4.21 - AB Marine Service https://share.google/zGSYaAj3dqKthLr3A
Vanaf achteren gezien aan de rechterzijde.
Als je geen direct zicht hebt op dat onderdeel, spiegel gebruiken en een lamp .
Het is dan behelpen ,maar niet onmogelijk.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten