Bericht door R.C.Grootveld » ma 06 aug 2012, 21:52
sinty schreef:
het zal wel aan mij liggen, maar al zou ik in de sluis liggen met de stand op both wat dan nog ? hij zou echt geen meerdere accus in 1 klap leegtrekken tijdens een schutting . ik ben gewend dat stand 1 is om te starten en daar laat ik hem ook overigens op staan tijdens t varen . mijn verbruikers accus staan op de zonnepanelen en daar heb ik geen omkijken naar dat staat allemaal op standje 2 alleen swinters bij donker weer en minder lading van de panelen gebruik ik de stand 2 soms tijdens t varen om de verbruikers accus even extra te laden voor de rest is t wat mij betreft zo simpel als wat of zie ik iets verkeerds ? je leert tenslotte iedere dag
Tijdens het varen je laadstroom alleen naar je startaccu laten gaan is een beetje onzinnig, de energie die je nodig hebt om te starten is nl in no time weer aangevuld en dan heb je het echt over 10-15 min.
Op het moment dat je een bijna lege service set hebt en de schakelaar staat op both, zal je dynamo al vrij snel je service set gaan laden.
Op het moment dat je dan je motor stopt en je laat de schakelaar op both staan, zal er direct een nominale laadstroom gaan lopen die in no-time je start accu leeg trekt.
Jij vindt het geheel simpel, dat is jou mening die ik echter niet deel.
Simpel zijn dingen waarbij ik niet hoef na te denken (dat doe ik de hele week al) en (nog beter) niets hoef te doen.
Binnenkomen en gewoon het licht aan kunnen doen zoals thuis, gevolgd door het activeren van de diverse circuits (hydrofoor, toilet) door de schakelaar om te zetten. Dat kan mijn vrouw ook als ze eens een keer alleen aan boord komt zonder dat ik het eea op papier hoef te zetten.
Dat noem ik simpel ....
En dan blijft toch alleen de installatie met een diodebrug resp. scheidingsrelais over.
Ik ben ook actief op een duits forum en daar komen die dingen ook nog wel eens te sprake, ook daar hoor/lees je veel ellende en zeggen kenners dat die dingen eigenlijk simpelweg verboden zouden moeten worden.
Als je accu´s aan elkaar wilt koppelen is daar maar één moment voor: Bij de eerste installatie
Doe je het daarna, dan vraag je om ellende; ik spreek uit ervaring