klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 16:35

Bericht door eagle » di 07 aug 2012, 16:11

Op veel kleine motorjachten (uit scandinavie) komt de 1,2,beide-schakelaar nog voor.

De opzet van zo,n systeem is in principe gelijk aan het een-accu systeem,tw: Van de accu + via hoofdschakelaar naar klem 30 op het startrelais (bovenste m8 bout).
Vanaf dat punt haalt de motorfabrikant zijn 12 v weg voor het instrumentenpaneel, via een zekering (meestel 15 A), waar het aankomt op het kontaktslot klem 30. Vandaar gaat het verhaal verder volgens het motorschema, zie aldaar.
De botenbouwer haalt zijn 12 v voor het boordnet meestal weg van de koude kant van de hoofdschakelaar, of ook wel van de al genoemde bout 30 op het startrelais (= in feite hetzelfde). Er kan gestart worden, na aanslaan wordt de accu geladen;(de dynamo b+ is al verbonden met de startrelaisbout 30, dat doet de motorfabrikant al), en het boordnet heeft spanning.

Omdat er maar 1 accu is, kun je krijgen dat die wordt leeggebruikt tijdens stilliggen met de motor uit. De 1,2 beide schakelaar geeft hiervoor een (eenvoudige) oplossing.

Dat gaat zo:
1 De bestaande hoofdschakelaar wordt verwijderd.
2 De nu vrije kabel, die naar het startrelais gaat, komt aan klem "common' van de 1,2,beide (heet soms"feeder').
3 De nu nog vrije kabel, die van de accu + komt, komt aan klem "1" van de 1,2,beide.
4 Nu komt er een tweede accu bij. De - ervan wordt verbonden met de - van de al aanwezige accu, met eenzelfde dikke kabel!
5 De+ van de 2e accu komt aan klem "2" van de 1,2,beide, ook met zo,n zelfde dikke kabel.

Alle stroom, voor zowel de motor, als ook voor het boordnet, komt dus vanaf de klem "common". Hoe die klem spanning krijgt, hangt af van de stand van de schakelaar: Bij 0: geen spanning. bij 1: van accu 1. bij 2: van accu 2. en bij "Beide" van allebei de accu,s

Hier ga je als volgt mee om:
Stand 0: Schip niet in gebruik, alles is uit.
Stand 1: Om de motor te starten.
Stand 1+2 (beide): als de motor loopt; dit zorgt ervoor, dat nu beide accu,s door de dynamo worden geladen.
Stand 2: Tijdens het liggen op een aanlegplaats (oppertje), nadat de motor is uitgezet. Het boordnet tapt nu uit accu 2, terwijl accu 1 vol blijft.

Wil je weer weg, dan draai je voor het starten, via stand 0, weer naar 1, dan start je, waarna je weer doordraait naar 1=2 enz enz. Dus: Altijd steeds met de klok meedraaien!

Misschien wat ouderwets, maar hele volkstammen varen nog zo. dus als 7kinderen dat nou wil......

Gr Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 17 Dec 2013, 16:36

Bericht door Herman » di 07 aug 2012, 16:59

Bedoelen jullie deze schakelaar?

Afbeeldingg
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 16:36

Bericht door eagle » di 07 aug 2012, 17:56

Hallo Herman,

Inderdaad, dat is een 1,2,beide schakelaar.

Deze is van amerikaanse komaf.
Op zich nixmisme, behalve, dat er niet 'steeds-met-de-klok-mee" kan worden gedraaid; Na stand 2 kun je niet verder, en moet je helaas terug. Dat betekent dat, als je vanaf 2 weer naar 1 wilt, je via Beide (both) moet; Dat kan een bezwaar zijn, als je je boordnet-accu hebt leeggetrokken, en je weer wilt starten op accu 1. Er komt dan even verbinding tussen de lege 2 en de volle 1! Als je dan te lang (aantal seconden?.. nooit geprobeerd.. ) de stand Beide laat staan, loopt de nog volle accu 1 in de lege accu 2, en heb je vervolgens twee halfvolle accu,s!
Dus bij terugschakelen van 2 naar 1 gewoon vlot doordraaien.

Bij de Vetusschakelaar speelt dit niet; daar kun je via 0 van 2 terug naar 1.....

gr Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 16:37

Bericht door sinty » di 07 aug 2012, 18:25

dit is klaas z,n schakelaar en ook degene die ik al jaaaaaaaren gebruik .

Afbeelding
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor eagle » 17 Dec 2013, 16:50

Bericht door eagle » di 07 aug 2012, 18:55

Helemaal duidelijk, die bedoelde ik ook.

Gr Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 16:50

Bericht door klaas » di 07 aug 2012, 19:12

hoe kan dat nou .......ik heb hem hier liggen :D :D.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 16:50

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 09:30

Oke,heb de boel aan gesloten zoals is beschreven.
En zijn we weer een weekend er op uit geweest. Slootdorp was bereikt. schrijf straks een klein reis verslagje.
Eerst een klein stom foutje waar ik vanzelf achterkwam uiteraard, nl ik was vergeten om de beide service accu´s te aarden met de boot waardoor ze dus gewoon leeg liepen :oops: geen stroom meer. Uiteraard terplekke mijn foutje hersteld en binnen een uur weer de accu´s vol, de omvormer is gelukkig beveiligd tegen lege accu´s en schakeld het stroom net uit.
Maar nu mijn vraag, ik start op 1 na even te hebben gelopen gaat ik over naar both en even later door naar 2.
Als ik dan mijn motor uitzet op plek van bestemming wordt er alleen getrokken aan de service. Ik denk dat dat wel klopt de start accu bleef nl vol tijdens mijn vergeten aansluiting, maar mijn accu lampje blijft nu branden, terwijl dat tijdens de vergeten aarde draad niet was, dus zet ik nu mijn tussen massasleutel ook uit, de motor vraag motor is dan nul. Als ik dan bij einde gebruik vervolgens de vetus schakelaar op off zet dan blijft de omvormer evengoed door leveren aan gebruikers en als ik vervolgens de omvormer uit zet blijft de fin van deze voor de koeling ook draaien.
Klopt dit en houd het alleen in dat de dynamo niet meer laad, de motor is tenslotte uit, of hoort nog een massa sleutel tussen de vetus schakelaar en de service accu´s om ook het laatste stroom verbruik uit te zetten of heb ik gewoon iets niet juist aangesloten.
en als dit welzo klopt gaat dan de startaccu opnieuw mee leveren aan de gebruikers op de off stand, of blijft deze evengoed afgesloten van de gebruikers.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 16:51

Bericht door sinty » ma 13 aug 2012, 16:49

klaas, dat jij gewoon 220 uit je victron krijgt ondanks dat de ronde draai schakelaar op off staat dat lijkt me logisch , je hebt denk ik op de 220 aansluiting van de victron een stekkerdoos of iets dergelijks, en op de victron staat jou verbruiks accu , dus dan kun je 220 pakken ook al staat de grote draaiknop op off . maar op de victron zelf zit een schakelaar die je op aan en uit kan zetten, dat is de schakelaar om het omvormer gedeelte aan of uit te zetten zodra je die niet op stanbye zet of op on, maar op uit dan stopt de ventilator ook . ik vind het moeilijk om te zien van afstand of je het goed hebt aangesloten maar ik ben beniewd, voor je start accu zit er trouwens een aansluiting op de victron om die bij te laden zodra je aan walstroom ligt,als je de start accu op de juiste aansluiting aangesloten hebt op de victron,dan pak jij er geen 220 van af .
de ventilator van de victron hoort alleen te draaien als hij moet koelen ,dat kan op het moment zijn dat er 220 genomen wordt ,zie het als een laptop ventilator die aanslaat als het even te warm is
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2013, 16:53

Bericht door R.C.Grootveld » ma 13 aug 2012, 18:38

7kinderen schreef:
ik was vergeten om de beide service accu´s te aarden met de boot

Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt, dat je de - van de accu's (net als in een auto) aan de stalen scheepsromp verbindt.
Dit wordt nl ten zeerste ontraden en als ik het goed heb volgens de CE normering niet eens (meer) toegestaan.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 18:43

Bericht door klaas » ma 13 aug 2012, 18:53

klopt, de min van de start accu staat in verbinding met de romp.en het kan best weze dat dat officieel niet meer is toegestaan, maar in de schuitenwereld gaat het nog gewoon zo.
maar ivm veiligheid kan me best voorstellen dat het in scheepvaart verboden is.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra