Yep schreef:Dank je!
Graag gedaan
Yep schreef:De accu's zijn gelijktijdig geïnstalleerd in 2016.
Dan zijn ze dus 6 jaar, statistisch gezien aan de jonge kant, maar binnen de bandbreedte van een 'nominale levensduur' (zij het op het randje, mijn schip is nu 16 jaar en vorig jaar is de 3e set er in gegaan)
Yep schreef:Waarom de BS niet op de startaccu's zit weet ik niet, het is ook niet mijn schip.
Wel weet ik dat de afstand boeg tot motor rijkelijk fors is, dus dat zou een reden geweest kunnen zijn.
Een veel gehoord argument, maar met voldoende dikke kabels hoeft dat geen probleem te zijn.
Mijn accu's staan zelfs in de 'kelder' (zoals we de ruimte onder de open kuip noemen)
Yep schreef:Ik loop nog steeds te worstelen met iets wat een melding kan maken als 1 van de 2 accu's gaar wordt.
Als het al zou werken denk ik dat je dan aan twee BTM's vast zit, die elk een accu bewaken.
Als het natte accu's zijn: regelmatig je vloeistof niveau controleren, als dat gaat dalen is dat vaak een eerste teken van een naderend einde
Yep schreef:Deze accu is dus gewoon ontploft met alle gevolgen (overal zuur) van dien.
Ai, daar word je niet vrolijk van; gelukkig geen brand begrijp ik. Vorig jaar gebeurde dat bij een op de kant liggend bootje in een haven waar we als passant lagen, die boot is uitgebrand...