JosV58 schreef:Verstuivers niet aangeraakt. Lekker laten zitten dus.
Hier moet ik Wolf1 gelijk in geven.
Waarom zijn methode niet even gevolgd?
Want je zet de motor in principe weg tot volgend jaar ,en in die tussentijd kan er veel gebeuren waarmee je dan onaangenaam verrast wordt.
Alsnog nog die verstuivers eruit ,en een beetje boorolie op de zuigers spuiten.
Zoveel werk zit daar niet in.
Maar ik heb nog wel een andere opmerking.
JosV58 schreef:Water uit motorblok zo goed als mogelijk laten weglopen.
Deksel van wierpot eraf en antivries erin.
Kleppen gelicht en op de startmotor de motor laten draaien zodat het impellerpompje de antivries het blok in pompte.
Net zoveel antivries toegevoegd totdat het er aan de natte uitlaat weer uitkwam.
Je beschrijft dat wel zo mooi , maar hoe weet je nu dat het water ook echt het blok is ingepompt?
Heb je dan de thermostaat ook eerst verwijderd?
Zo niet ,dan moet ik nog zien,dat het koelvloeistof achter de thermostaat zit,en rondom de cilinders zit.
Want de thermostaat blijft bij een koude motor dicht staan ,en dan gaat het koelwater/koelvloeistof via de bypass naar de uitlaatslang.
Hoe deed ik het toen ik een direct gekoelde Yanmar YSE12 had?
Eerst thermostaat van de motor verwijderen.
Dan deksel er weer op.
Dan koelvloeistof via wierpot ,impeller pomp door de motor laten gaan.
Waarom thermostaat veruit?
Deze kan dichtslaan als er koude koelvloeistof bij komt ,en dan loopt het alsnog via de bypass eruit,en komt er niks op de plaatsen waar het er wel moet zijn.
Heb nooit een bevroren motor gehad.
Je kunt m.i. je motor beter indirect gekoeld gaan maken.
Daar zijn wel mooie after market setjes voor te koop.
Dan heb je dit niet ,en als voordeel , je motor komt en blijft op bedrijfstemperatuur, wat de motor ten goede komt.