Wilfried schreef:Beide schroefassen draaien dezelfde kant op.
Wat? Weet je dat heel zeker!
Dubbelschroevers hebben altijd tegengestelde draairichting van de schroeven, anders is er natuurlijk niet mee te varen. Ook het grote voordeel van fenomeen manoeuvreren, kan alleen bij tegengesteld draaiende schroeven.
Een van je keerkoppelingen heeft beslist een reductie waarbij tevens de draairichting wordt omgekeerd. Vanwege die omkering hebben mijn Velvets een iets verschillende reductie (meen iets van 10% verschil). Dit verschil in reductie wordt hier opgelost door een iets andere spoed van de ene schroef tov de andere schroef.
Ik meen dat bij recreatieve schepen de schroeven veelal net andersom draaien dan bij dubbelschreofs bedrijfsmatige schepen. Iets van optimaal manoeuvreren versus optimaal rendement.
Recreatieve: BB linksom en SB rechtsom. Achteruitvarend benut je dan optimaal de wielwerking van je schroeven. Immers wil je bijvoorbeeld met de kont van je schip naar SB dan gebruik je natuurlijk de BB schroef (vanwege betere positie) en het feit dat BB schroef dan rechtsom draait en je dus de wielwerking van je BB schroef benut.
Bij beroeps speelt het betere rendement.