Arno1985 schreef:Ik zal vandaag kijken of ik een wierpot kan vinden
Het lijkt me verstandiger dat je er iemand bij gaat halen met verstand van dergelijke zaken.
Want zo te lezen focus jij je op een "paar spetters" ,die uit de uitlaat komen.
Nogmaals ,als er niks inkomt,kan er ook niks uitgaan.
Ik vraag me trouwens af ," hoe jij de motor winterklaar" wil maken, als je niet eens weet of er überhaupt een wierpot in zit.
Op welke wijze bekomt het systeem aan water voor de koeling?
Is dat via een zeef in het staartstuk ,of via een gat onderin de romp van de boot.
Als dat via de romp is ,zit daar hoogstwaarschijnlijk een afsluitkraan boven.
Als die dicht staat ,kan er niets uit de uitlaat komen.
Het circuit van aanvoer - uitlaat kan bestaan uit , waterschepje , inlaat, kraan, wierpot , impeller, koelsysteem,uitlaat .
Het koelsysteem kan een directe zijn ,maar het kan ook een warmte wisselaar hebben.
Bij een warmtewisselaar wordt het koelvloeistof van de motor gekoeld door het buitenwater dat er door loopt.
Zoek maar op internet naar warmtewisselaar of heat exchanger.
Zie een warmtewisselaar als een radiateur van een auto.
Daar gaat ook het koellucht via openingen door een raster dat gevuld is met koelvloeistof.
Principe van beide systemen is identiek.
Alleen het middel waarmee gekoeld wordt ,is verschillend.
Zit er geen warmtewisselaar op ,dan wordt de motor direct gekoeld met het buitenwater ,gelijk een buitenboordmotor.