door eagle » 02 Jun 2023, 11:39
Mercruiser Alpha One staarten hebben, net als de meeste buitenboordmotoren, een klauwkoppeling; daarbij is het Alles of Niets. Het stationair toerental mag niet te hoog zijn, maar ook niet zo laag dat de motor afslaat bij inschakelen.
Om het schakelen toch enigszins netjes te laten verlopen, is er een soort truuk-systeem ingebouwd, dat het stationair toerental kortstondig verlaagt als door het toeval de klauwen tegen elkaar komen, i pl v In elkaar grijpen.
Het werkt ook bij het uitschakelen; de klauwen hebben een kleine hoek, waardoor ze zelfklemmend zijn onder koppel. Dat houdt het uitschakelen enigszins tegen, maar de Toerenverlaging zorgt, dat het koppel tijdelijk minder wordt, en er uitgeschakeld wordt.
Dit systeem werkt via de schakelkabel, die bij (te) hoge kracht via de ontsteking de toeren verlaagt.
Voor goede werking moet eea goed zijn afgesteld, en de schakelkabel(s) in goede staat!
De schipper moet bij het in-en uitschakelen Niet voorzichtig zijn; Resoluut schakelen!
Gr,Eagle