Sputpalen om over na te denken !
De mantel van een hydrauliek cilinder is een dikwandige buis, en daarmee dus ideaal als sputpaal.
Een veel dunner van wand dikte buis b.v. in een hoek van de stuurhut door het dak en door het vlak geeft voldoende lengte voor een sputpaal.
Maken we een zuiger voor de hydrauliek cilinder, met een gat in het midden waar we een 15mm hydrauliek leiding in kunnen bevestigen en aan deze zuiger, om de 15mm leiding heen, een tweede pijp welke geschikt is als zuigerstang, dan hebben we al bijna een complete cilinder.
Werken we deze cilinder af met een stang afdichting die de vereiste speling in de buitenpijp verzorgt, en plaatsen we op de cilinderstang een deksel waar de 15mm pijp en de holle zuigerstang pijp hydraulisch verbonden kunnen worden dan begint het al aardig op een cilinder te lijken.
Kiezen we de diameter van dit stangdeksel dusdanig dat dit overeen komt met een flensring welke boven door het dak aan de buitenpijp is gelast dan kunnen we de cilinder daar in laten zakken en bevestigen.
Uiteraard hebben we net boven de zuiger een gat in de zuigerstang buis geboord. Zodat de ruimte boven de zuiger door de cilinderbuis van olie voorzien wordt en de ruimte onder de zuiger, door de 15mm leiding.
Als we de uitwendige maten van de zuigerstang buis en de inwendige maten van de cilinder zo kiezen dat het ringvormige oppervlak van de kleine zuiger zijde, gelijk is aan de doorsnede oppervlakte van de zuigerstang pijp kunnen we een gelijke snelheid op of neer van de sputpaal creëren. (zie titel)
In het schema is uiteraard in een zweefstand voorzien en de rand van de groter diameter van de stangafdichting c.q. paal geleiding word in de hoogste stand gebruikt om de paal hydraulisch te vergrendelen.
Een eind schakelaar geeft hiervan signalering.
De aan en afvoer leiding kunnen eventueel door het dak, rechtstreeks zonder slangen op het cilinderstang deksel bevestigd worden, er beweegt niets.
De neergaande snelheid wordt begrensd door een instelbaar snelheid regelventiel dat in zweef positie wordt uitgeschakeld.
Gr. Wolf1