Sigdock,
Ik schrijf dat wel een vaker, maar hier is het nog nieuw.
Overigens heb ik er nu een flexibele draai aan gegeven waarbij de opdrachtgever even de tijd heeft om warm te draaien en zichzelf een mening te kunnen vormen over de mogelijke kwaliteiten.
Dat is, denk, ik een eerste stap om het idee van -die dure keuringen- wat lucht te geven.
Je hebt helemaal gelijk als je vraagt hoe een potentiële koper aan een bekwame expert komt.
Het antwoord is minder moeilijk: Iedere aankomend boot-koper moet zich hier op het forum aanmelden en meelezen
Een (oudere) boot moet nooit een impulsaankoop zijn dus is er tijd nodig om je in te lezen als je een dergelijk luxe artikel aan wilt schaffen.
Want het ís een luxe hobby.
Ook een boot van 10000 euro die goedkoop lijkt kan een enorme bodemloze put worden.
Tjeerd,
Je vertelt een (mij) bekend en leerzaam verhaal over iets wat helaas te vaak voorkomt .
Een makelaar is er voor de handel en niets anders.
Dan komen we ook weer op de certificering van een expert waar Sigdock het over had.
Er zijn wat commerciële clubjes die makerlaars certificeren en ook van dezelfde makelaar een gecertificeerd expert maken.
Als ze maar betalen...
Iedereen kan een Certificaat uitschrijven, maar dat is dan nog geen officieel document.
Ook bij bekende clubs kan ik weinig concrete dingen vinden over de kwalificatie eisen van een expert.
De echte scheepsexpert vindt je bij echte verzekeringsmaatschappijen die zich beperken tot bv. alleen stalen schepen (grotendeels beroepsvaart).
Een EFM uit Meppel is er zo eentje.
Wij bevelen die maatschappij dan ook (zonder financieel belang!) aan bij onze klanten.
Als er iets is komt er een scheepswerktuigkundige (officieel gediplomeerd en zeer ervaren omdat je een dergelijk papiertje anders nooit zal kunnen krijgen).
Met die mannen kan ik praten (het zijn immers collega's) en er wordt niet om de brij heengedraaid.
Ze komen dan ook altijd langs, al is het een stalen roeiboot.
Ook als je 83 rapporten van jachtexperts met je aanvraag mee zou hebben gezonden komen ze toch zelf keuren.
Als al die -gecertificeerde jachtexperts- zo goed zijn zouden ze zich die moeite toch kunnen besparen?
Ik zie de invulling op het gebied van expertkeuze van een scheepsverzekeringsmaatschappij als behoorlijk maatgevend.