Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Broertje » 15 Mrt 2012, 20:08

Ik heb onze doerak 650 met yanmar pmx-8 gekocht, de vorige eigenaar bood de boot aan voor €5000 euro we zijn wezen kijken boot zat goed in de verf en zag er van binnen goed uit alleen wou de motor niet electrisch starten en was de tent opnieuw gestikt.

Mijn vriendin zag het eerst niet zo zitten dus hebben we er eerst vanaf gezien maar naar een paar dagen kriebelde het toch, weer contact opgenomen hadden ze een andere kijker maar op dat moment begon het te hozen en sloeg de tent door. Daarna wou de verkoper snel zaken doen ik heb toen een bod gedaan van €2250 euro en daar gingen ze meteen mee akkoord.

Wij hebben de tent laten vervangen, en wat betreft de motor het startrelais was verkeerd aangesloten.

Wat ik wil zeggen voor €2250 euro is het niet de moeite waard voor een taxatie. Denk toch echt dat het ook aan je te inversteren bedrag ligt.
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor De Waalschokker » 15 Mrt 2012, 20:30

Hum, blijkbaar heb ik geen patent op afdwalen van het onderwerp ;)
Goed, mijn schuit gekocht na een goede twee jaar gespeurd te hebben, moest ruim genoeg zijn om op te wonen én varend.
Na "selectie" bij een bekende scheepsmakelaar (uit Enkhuizen) terecht gekomen. Oorspronkelijk zou ik een expert ingehuurd hebben om het schip te evalueren, binnen- en buitenkant op een scheepshelling...hoewel hadden de mensen van het makelaarsbureau een betere én financieel gunstige oplossing voor deze keuring.
Het schip laten keuren met inbegrip van de vlaktemeting (15m *4.5m al behoorlijk prijzig), door een verzekeringsmij dat ik in Vlaanderen woon maakte in deze geen verschil uit. Dus keuring door EFM en verzekerd ook bij deze eficiente mij.
Volgende keuring is 2015, de expert komt en doet de keuring zonder kosten, want inbegrepen in mijn premie, deze is aan de dure kant maar zoals de volksmond zegt 'daar heb je wat aan'.
De roze bril had ik niet op en heb het scheepje nuchter beoordeeld bij bezichtiging, plan was toen al komplete verbouwing waar ik nu mee bezig ben.
Behoorlijk duur ook, maar de bedoeling is om er een comfortabele scheepje van te maken dus de bedragen wist ik ongeveer op voorhand te tellen, hoewel er altijd zaken bijkomen die vooraf niet gepland waren.
Elec 12 volt is Victron materiaal en sanitair is van Vetus.
Pompen en slangen bij mijn buurman gekocht, hij plaatst Grundfoss dus beter bestaat er niet..
Verbouwing had ik 15000 euris gerekend maar heb het budget al iets naar boven gehesen.
Om te besluiten, want dit is de vraag : "Boot voor aankoop keuren?", ik zou nog geen sloepje kopen zonder de onderkant te hebben gezien.
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor antonh » 15 Mrt 2012, 20:41

Wat kost een keuring gemiddeld van een boot met een waarde van € 7500,-- tot € 10.000,--?
Er wordt hier steeds maar over keuring gesproken, maar is de kostprijs in verhouding met de koop prijs van de boot.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mrt 2012, 23:01

Ondanks dat we op een ander forum dit onderwerp ook hebben besproken blijkt dat het ook hier veel vragen en opmerkingen oplevert.
Nutteloos zal het onderwerp niet zijn..

Wat kost een keuring en wat krijg je er voor? Dat lijkt een rode draad in de reacties te zijn.

In het kort:
De -standaard- clubs hebben vaste prijzen, vaste formulieren met vaak vele uitsluitingen of de -expert- heeft los van zijn banketbakkersopleiding op papier enige aantoonbare binding met een watersport gerelateerd bedrijfje een cursusje gevolgd als -erkend jachtexpert- (dat bestaat echt!).
Ik heb al te vaak rapporten mogen inzien die vol onvolkomenheden stonden (nadat een boot gekeurd en aangekocht was en ik er bij geroepen werd mbt problemen)

Daar hebben we de volgende flexibele oplossingen voor bedacht:

- De potentiele koper bepaalt wat hij aan expertise uit wil geven.
- Uit en thuis wordt op urenbasis berekend (+ de benodigde tijd voor de rapportage).
- Boten op internet op afstand uitselecteren kan een goede eerste en goedkope stap zijn door de verkoper te bellen en de juiste vragen te stellen.
- Op locatie zijn de bepalende factoren de reistijd en wat de eventuele koper belangrijk vindt om te laten onderzoeken.
- In de praktijk zal bijna altijd de omvang van het geheel (de boot en de mate van technische uitrusting) bepalend zijn. Daarbij uiteraard ook de toestand waarin het geheel zich bevindt.
- Als dat redelijk dramatisch blijkt is dat al snel duidelijk en kan de keuring worden afgebroken. Dan is een rapport ook niet nodig.
- Of de verkoper wil dat ook inzien en is bereid fors met de prijs te zakken. Dan wordt de keuring mogelijk meer een adviesrapportage met benodigde werkzaamheden en te verwachten kosten.

Samengevat lijkt mij dit voor een potentiele koper een heldere aanpak.
De vergoeding moet zo helder mogelijk zijn, op basis van goede afspraken en aantoonbare prestaties.

En waak voor Makelaars die alleen bepaalde -experts- toelaten! Dat kan erg link zijn..
Ik mag bij een aantal makelaars niet komen keuren omdat ik geen cursusje heb gevolgd bij een of andere commerciele instelling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 15 Mrt 2012, 23:24

Kun je ook een prijs noemen voor een gemiddelde boot van zeg 10meter? Dan kan ieder voor zich een beeld vormen van de voor en nadelen van een keuring door een expert. Bij een auto heb je het over een €75,- ongeveer en zelfs dat word vaker niet gedaan dan wel.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor sigdock » 16 Mrt 2012, 11:01

vuuren1 schreef:Ondanks dat we op een ander forum dit onderwerp ook hebben besproken blijkt dat het ook hier veel vragen en opmerkingen oplevert.
Nutteloos zal het onderwerp niet zijn..

Wat kost een keuring en wat krijg je er voor? Dat lijkt een rode draad in de reacties te zijn.

In het kort:
De -standaard- clubs hebben vaste prijzen, vaste formulieren met vaak vele uitsluitingen of de -expert- heeft los van zijn banketbakkersopleiding op papier enige aantoonbare binding met een watersport gerelateerd bedrijfje een cursusje gevolgd als -erkend jachtexpert- (dat bestaat echt!).
Ik heb al te vaak rapporten mogen inzien die vol onvolkomenheden stonden (nadat een boot gekeurd en aangekocht was en ik er bij geroepen werd mbt problemen)

Daar hebben we de volgende flexibele oplossingen voor bedacht:

- De potentiele koper bepaalt wat hij aan expertise uit wil geven.
- Uit en thuis wordt op urenbasis berekend (+ de benodigde tijd voor de rapportage).
- Boten op internet op afstand uitselecteren kan een goede eerste en goedkope stap zijn door de verkoper te bellen en de juiste vragen te stellen.
- Op locatie zijn de bepalende factoren de reistijd en wat de eventuele koper belangrijk vindt om te laten onderzoeken.
- In de praktijk zal bijna altijd de omvang van het geheel (de boot en de mate van technische uitrusting) bepalend zijn. Daarbij uiteraard ook de toestand waarin het geheel zich bevindt.
- Als dat redelijk dramatisch blijkt is dat al snel duidelijk en kan de keuring worden afgebroken. Dan is een rapport ook niet nodig.
- Of de verkoper wil dat ook inzien en is bereid fors met de prijs te zakken. Dan wordt de keuring mogelijk meer een adviesrapportage met benodigde werkzaamheden en te verwachten kosten.

Samengevat lijkt mij dit voor een potentiele koper een heldere aanpak.
De vergoeding moet zo helder mogelijk zijn, op basis van goede afspraken en aantoonbare prestaties.

En waak voor Makelaars die alleen bepaalde -experts- toelaten! Dat kan erg link zijn..
Ik mag bij een aantal makelaars niet komen keuren omdat ik geen cursusje heb gevolgd bij een of andere commerciele instelling.

Hans, dit verhaal heb je al een aantal keren eerder opgeschreven en in grote lijnen ben ik het ook helemaal met je eens. Maar ik zit met twee zaken waar ik tot op heden nog geen helder beeld van heb:

- Hoe kan een consument nu bepalen wat wel en wat geen goede keurmeester is? Zeker voor de newbies is het begrip Hiswa-gecertificeerd indrukwekkend, al helemaal omdat ze elkaar allemaal de hemel in prijzen, Ook een ISO-9001 certificering staat heel erg belangrijk, zeker als de naam Lloyds erbij staat. Er wordt dus behoorlijk wat moeite gedaan om enerzijds betrouwbaar over te komen en anderzijds maximaal in te dekken. Iemand die bekend is met de materei ziet dat maar daar is de consument niet bij gebaat. Dus hoe kan de klant nu een goede keuze maken?

- Hoe kan de consument bepalen dat -jij- wel een goede keuze bent en anderen dat niet zijn. Wat zijn jouw specifieke kwalificaties waardoor je zo geschikt bent als keurmeester? Zijn dat opleidingen of certificeringen of is dat alleen gebaseerd op 30 jaar ervaring in het vak? Niets ten nadele van jouw persoon, begrijp me vooral niet verkeerd, maar ik wil het even naar een wat meer objectieve situatie proberen te terkken.
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor Tjeerd47 » 16 Mrt 2012, 12:30

Toen we 8 jaar geleden een schip wilde kopen via een hele grote scheepsmakelaar in Sneek, was het schip gekeurd door de makelaar en zelf en erg goed bevonden.
Onder de 2 motoren lag een beetje motorolie en wat koelvloeistof, op mijn vraag waar dat vandaan zou kunnen komen zei de eigenaar dat hij wat had gemorst tijdens het bijvullen.
De gemorste :( motorolie was zwart, maar de expert van de makelaar zei je kan hem best kopen het is een goed schip......
Toch maar een echte onafhankelijke scheepsexpert ingehuurd en de kosten daarvan 50/50 gedeeld.
Het taxatierapport loog er niet om, hoge vochtigheid van de polyester romp en het advies om de motoren door een volvo penta dealer na te laten kijken.
Ook wat de elektrische installatie een echte puinhoop en sterk verouderd, maar dat kon ik zelf goed beoordelen.
De motoren was een ander verhaal, lekke koppakking, lek inlaatspruitstuk, kortom een kleine 4000 eurie reparatie voor wat volgens de makelaar een goed schip zou zijn zonder gebreken :evil:
De kosten van de keuring vallen in het niet, €500,00, dus mijn idee is altijd laten keuren.
Vraag wel wat de expertise is, iemand die weinig of geen ervaring geeft met het soort schip van jou keuze zou ik niet (meer) het schip willen laten keuren.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47

ligplaats:
info:

Berichtdoor Casual » 16 Mrt 2012, 13:26

Beetje boot zeker laten keuren.
http://www.yachtexpertise.nl/nl/Aankoopkeuring.html
Prima keuring met schappelijke prijzen.
Mijn verkoper van de boot vondt hem een "zeikert", dus prima voor de koper. (ik dus)

gr. Peter
Groeten van Peerke
Gebruikers-avatar
Casual

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2012, 21:14

Sigdock,
Ik schrijf dat wel een vaker, maar hier is het nog nieuw.
Overigens heb ik er nu een flexibele draai aan gegeven waarbij de opdrachtgever even de tijd heeft om warm te draaien en zichzelf een mening te kunnen vormen over de mogelijke kwaliteiten.
Dat is, denk, ik een eerste stap om het idee van -die dure keuringen- wat lucht te geven.

Je hebt helemaal gelijk als je vraagt hoe een potentiële koper aan een bekwame expert komt.
Het antwoord is minder moeilijk: Iedere aankomend boot-koper moet zich hier op het forum aanmelden en meelezen ;)
Een (oudere) boot moet nooit een impulsaankoop zijn dus is er tijd nodig om je in te lezen als je een dergelijk luxe artikel aan wilt schaffen.
Want het ís een luxe hobby.
Ook een boot van 10000 euro die goedkoop lijkt kan een enorme bodemloze put worden.

Tjeerd,
Je vertelt een (mij) bekend en leerzaam verhaal over iets wat helaas te vaak voorkomt .
Een makelaar is er voor de handel en niets anders.

Dan komen we ook weer op de certificering van een expert waar Sigdock het over had.
Er zijn wat commerciële clubjes die makerlaars certificeren en ook van dezelfde makelaar een gecertificeerd expert maken.
Als ze maar betalen...
Iedereen kan een Certificaat uitschrijven, maar dat is dan nog geen officieel document.
Ook bij bekende clubs kan ik weinig concrete dingen vinden over de kwalificatie eisen van een expert.

De echte scheepsexpert vindt je bij echte verzekeringsmaatschappijen die zich beperken tot bv. alleen stalen schepen (grotendeels beroepsvaart).
Een EFM uit Meppel is er zo eentje.
Wij bevelen die maatschappij dan ook (zonder financieel belang!) aan bij onze klanten.
Als er iets is komt er een scheepswerktuigkundige (officieel gediplomeerd en zeer ervaren omdat je een dergelijk papiertje anders nooit zal kunnen krijgen).
Met die mannen kan ik praten (het zijn immers collega's) en er wordt niet om de brij heengedraaid.

Ze komen dan ook altijd langs, al is het een stalen roeiboot.
Ook als je 83 rapporten van jachtexperts met je aanvraag mee zou hebben gezonden komen ze toch zelf keuren.
Als al die -gecertificeerde jachtexperts- zo goed zijn zouden ze zich die moeite toch kunnen besparen?
Ik zie de invulling op het gebied van expertkeuze van een scheepsverzekeringsmaatschappij als behoorlijk maatgevend.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor De Waalschokker » 16 Mrt 2012, 22:25

sigdock schreef:
Hans, dit verhaal heb je al een aantal keren eerder opgeschreven en in grote lijnen ben ik het ook helemaal met je eens. Maar ik zit met twee zaken waar ik tot op heden nog geen helder beeld van heb:

- Hoe kan een consument nu bepalen wat wel en wat geen goede keurmeester is? Zeker voor de newbies is het begrip Hiswa-gecertificeerd indrukwekkend, al helemaal omdat ze elkaar allemaal de hemel in prijzen, Ook een ISO-9001 certificering staat heel erg belangrijk, zeker als de naam Lloyds erbij staat. Er wordt dus behoorlijk wat moeite gedaan om enerzijds betrouwbaar over te komen en anderzijds maximaal in te dekken. Iemand die bekend is met de materei ziet dat maar daar is de consument niet bij gebaat. Dus hoe kan de klant nu een goede keuze maken?

- Hoe kan de consument bepalen dat -jij- wel een goede keuze bent en anderen dat niet zijn. Wat zijn jouw specifieke kwalificaties waardoor je zo geschikt bent als keurmeester? Zijn dat opleidingen of certificeringen of is dat alleen gebaseerd op 30 jaar ervaring in het vak? Niets ten nadele van jouw persoon, begrijp me vooral niet verkeerd, maar ik wil het even naar een wat meer objectieve situatie proberen te terkken.

Zoals Van Vuuren aangeeft kan je terecht bij verzekeringsmij. EFM, zij hebben meerdere experten in dienst.
Ik heb, zoals ik eerder schreef (op aanraden van de makelaar) een expertise door hun laten uitvoeren, volgende hellingbeurt is 2015 en zonder dat ik daarvoor de dure vlaktemeting moet betalen.
Informeren kost geen geld denk ik zo, dus wat houd de potentiële kopers tegen... krenterigheid? ;)
De Waalschokker

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling