Ik vind het eigenlijk vrij eenvoudig. De ene groep denkt het, of heeft geen keuring nodig. Mooie boot, blinkt goed. Aankoop in de zomer in een droge periode en als het kan in het donker vlug nog gaan kijken. Nadien krijg je prachtige projecten te zien, - waar niks mis mee is- maar waar nadien een prijskaartje aan hangt waar je een veel betere boot kon van kopen. We hebben het wel naar ons eigen inzicht kunnnen inrichten. Nu staat het keukenblokje recht ipv links. Met deze keuze is niks mis mee ware het niet dat er talloze van deze projecten nooit afgeraken wegens teveel werk of te duur.
De andere keuze is laten keuren. Zelf hebben we dit laten doen bij een bedrijf ons aangeraden door anderen die er ook mee gewerkt hadden.8 jaar geleden 500€ betaald voor de keuring. We kregen een degelijkrapport met veel op en aanmerkingen. Sommigen verwaarloosbaar, anderen goed om te weten. Zelf was ik niet bij de keuring aanwezig maar controle voor en na lieten mij toe om na te gaan of bepaalde delen en luiken waren nagezien.500€voor een boot van 15000@ lijkt veel, maar we hebben er nooit spijt van gehad. Aan deze boot hebben we nooit meer moeten doen dan jaarlijks onderhoud en het gewone onderhoud. Dus geen verborgen gebreken meer gezien.
Het is maar zoals je het wil hebben.
Opmerkingen dat anderen er eerst iets willen aan verdienen doen hier niet veel terzake. Als je van iemand zijn vakkennis gebruik maakt staat daar voor mij een tegemoetkoming tegenover. Helaas vinden velen het normaal dat het allemaal voor niks moet kunnen. Hetgevolg is dat er tegenwoodrige veel zelfverklaarde vakmannen verschijnen die meer goed kwaad doen dan goed. Hij was wel gratis.
Patrick