Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Patrick5 » 20 Mrt 2012, 15:58

Ik vind het eigenlijk vrij eenvoudig. De ene groep denkt het, of heeft geen keuring nodig. Mooie boot, blinkt goed. Aankoop in de zomer in een droge periode en als het kan in het donker vlug nog gaan kijken. Nadien krijg je prachtige projecten te zien, - waar niks mis mee is- maar waar nadien een prijskaartje aan hangt waar je een veel betere boot kon van kopen. We hebben het wel naar ons eigen inzicht kunnnen inrichten. Nu staat het keukenblokje recht ipv links. Met deze keuze is niks mis mee ware het niet dat er talloze van deze projecten nooit afgeraken wegens teveel werk of te duur.

De andere keuze is laten keuren. Zelf hebben we dit laten doen bij een bedrijf ons aangeraden door anderen die er ook mee gewerkt hadden.8 jaar geleden 500€ betaald voor de keuring. We kregen een degelijkrapport met veel op en aanmerkingen. Sommigen verwaarloosbaar, anderen goed om te weten. Zelf was ik niet bij de keuring aanwezig maar controle voor en na lieten mij toe om na te gaan of bepaalde delen en luiken waren nagezien.500€voor een boot van 15000@ lijkt veel, maar we hebben er nooit spijt van gehad. Aan deze boot hebben we nooit meer moeten doen dan jaarlijks onderhoud en het gewone onderhoud. Dus geen verborgen gebreken meer gezien.

Het is maar zoals je het wil hebben.
Opmerkingen dat anderen er eerst iets willen aan verdienen doen hier niet veel terzake. Als je van iemand zijn vakkennis gebruik maakt staat daar voor mij een tegemoetkoming tegenover. Helaas vinden velen het normaal dat het allemaal voor niks moet kunnen. Hetgevolg is dat er tegenwoodrige veel zelfverklaarde vakmannen verschijnen die meer goed kwaad doen dan goed. Hij was wel gratis.

Patrick
Patrick5

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2012, 21:02

Sinterklazen bestaan op dit forum en gaan aardig ver met weggeven..
Er zijn gewoon praktische grenzen die uiteindelijk bepalen hoever je op een forum kunt gaan met uitleggen en adviseren.

Als er dan iemand - in de benen moeten- komen en er kosten om de hoek komen kijken is dat een punt van discussie?
Wel erg kortzichtig, iedereen is immers vrij om te kiezen of hij iemand inhuurt.
En zoals ook Lotte overal kan lezen kan het mij wel schelen of iemand een kat in de zak koopt.

Gelukkig staat de meerderheid er hier wel voor open om gezamenlijk na te denken hoe je het beste om kunt gaan met het kopen van een gebruikt schip.

Nu verder met de -betere- invulling van een aankooptraject:

Een aankoopadvies geven?
Nee, dat doe ik op voorhand niet.
Afkeuren? Ook niet.
Het moet m.i. een rapportage zijn met technische feiten / constateringen.

Wie haal je in huis?
Dat is wellicht lastig om te beoordelen.
Ik ben geen lid van de Hiswa, niet meer van de NJI en geen EMCI erkend expert.
Of dat zaligmakend is vraag ik mij af. Dat het (veel) geld kost is wel duidelijk.
Misschien is een ANWB Waterkampioen test van de Dutch Tender 32 een referentie die iets kan toevoegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor antonh » 20 Mrt 2012, 21:33

Ze kunnen zeggen van Hans wat ze willen, maar dat het hem niet kan schelen geloof ik niet.

En zoals ook Lotte overal kan lezen kan het mij wel schelen of iemand een kat in de zak koopt.

Hij geeft soms wel harde antwoorden maar ze zijn wel eerlijk volgens mij.
En hij zal iemand niet zo maar besodemieteren.
En ik ben het niet altijd met hem eens hoor.
Maar dit vindt ik te ver gaan om zo iets te zeggen

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor gast » 20 Mrt 2012, 22:12

sigdock schreef:
chaea schreef:
Lotte schreef:@vuuren1: Mooie theorie, maar denk dat zolang er geen regelgeving is mbt veiligheid en certificaten etc. is, keuringen geen algemeen goed zullen worden. Gelukkig maar, want dat houdt de handel open. Marktplaats draagt daar ook zijn steentje aan bij. Kopers zullen hun droom achterna rennen en vanzelf ervaren wat er fout kan gaan.

Mijn ervaring met kopers is dat ze graag bedrogen willen worden. Achteraf boos, niet leuk en klagen maar vooraf de signalen niet willen zien.
Dit is heel kort en zwart wit gesproken maar wel mijn ervaring, voorbeelden te over. (transparantie voert bij mij de boventoon en hierdoor ben ik vaak handel misgelopen terwijl ik deze met mooie praatjes binnen had kunnen houden)

Behoorlijk zwart-wit. Ik ben in het verleden een paar keer bedrogen door zgn betrouwbare ondernemers en ik vertrouw dus niemand meer. Het idee dat ik dat zou willen is natuurlijk volstrekte onzin.

Dat het zwart wit gezegd is schrijf ikzelf al maar het is helaas keiharde realiteit.
Mensen willen horen dat een motor van 2000 is en kijken niet verder dan hun neus, er zijn in de watersporthandel heel veel die met mooie praatjes en leugens mensen besodemieteren. In al hun verliefdheid voor het product gaan velen zonder research van het product over tot aankoop van de motor van bj 2000 terwijl deze oorspronkelijk van 1990 is. En dit is geen onzin, ik kan de klanten op 2 handen niet tellen die deze motoren weer bij mij wilden inruilen. Met grote glazige ogen kijken mensen je aan als je het daadwerkelijke bouwjaar verteld. Ik ken zelfs gevallen waar notabene het bouwjaar op het plaatje staat en dat mensen nog denken dat hun motor 5 jaar jonger is. Dit zal met stalen schepen niet anders zijn, als men verliefd is op het schip zal men voor zoete koek slikken dat de motor ook goed is. Anderzijds is het logisch dat mensen geen dure keuring uitvoeren op een schip van 5000 ( wat kan je voor zo'n prijs verwachten??)

Ander voorbeeld, kijk eens naar al die Parsun/Jokion kopers die bij hoog en laag beweren dat ze toch echt een Yamaha met een andere sticker hebben.
En geloof mij sommigen worden echt boos als je verteld dat het nep is en dat ik het spul niet wil inruilen.
gast

Berichtdoor Lotte » 20 Mrt 2012, 22:25

Tja, lastig he, die klanten. Wist niet dat er op dit forum zoveel handelaren zaten. Dan bekijk je de zaken met een andere bril. ;)
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor gast » 20 Mrt 2012, 22:35

Lotte schreef:Tja, lastig he, die klanten. Wist niet dat er op dit forum zoveel handelaren zaten. Dan bekijk je de zaken met een andere bril. ;)

Vreemde en vooral loze opmerking waar een nadere verklaring op zijn plaats is.
Is een klant met roze bril een lastige klant???
En wie zijn hier allemaal handelaar???
En wat wordt hier verhandeld??

Of interpeteer je mijn stuk verkeerd???
Ik zal nimmer een klant bewust voorliegen om iets te verkopen, wat ik schrijf is dat mensen met een roze bril graag positieve berichten aannemen omdat dit in hun "verliefdheid " past. Met research kan je al een heel eind komen en daar heb ik voorbeelden te over van.

Voor de rest is de handel op dit forum absoluut minimaal en zijn de topics bedoeld voor discussie, het beschuldigen van drijven van handel is overbodig en onjuist ingeschat. Dus gewoon je bril ophouden en goed lezen en begrijpen, lees je het anders kan je om een toelichting vragen.
gast

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2012, 22:42

De brenger van een slechte boodschap wordt in bepaalde culturen letterlijk onthoofd..

Als je in de bekende -roze wolk- zit bepaalt die emotie wat je wilt horen (en vooral wat je niet wil horen).
De ervaringen van Chaea komen mij zeer bekend voor.

Samenvattend:
Met deskundig en gewoon objectief keuren komen er ALTIJD feiten boven drijven die de vraagprijs zullen reduceren (of die iemand doen afzien van de aankoop).
En als er niks uitkomt heb je zelf de ultieme boot gevonden...

@Lotte,
Als je nu alleen maar bezig bent om kritiek te leveren is het voor iedereen gezelliger dat je daar mee stopt en en gewoon meedoet zoals ieder ander forumlid.
In dat geval blijf je van harte welkom.
We hebben namelijk niets aan jouw negatieve bijdragen. Het voegt niets toe en er is niemand die je gelijk geeft.
Als het je niet past dan snap ik niet dat je hier blijft zeuren en zou je zelf zo verstandig kunnen zijn om je vermaak elders te zoeken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 20 Mrt 2012, 23:19

chaea schreef:en zijn de topics bedoeld voor discussie

Dat doe ik dus ook!!

vuuren1 schreef:Als je nu alleen maar bezig bent om kritiek te leveren is het voor iedereen gezelliger dat je daar mee stopt en en gewoon meedoet zoals ieder ander forumlid.
In dat geval blijf je van harte welkom.
We hebben namelijk niets aan jouw negatieve bijdragen. Het voegt niets toe en er is niemand die je gelijk geeft.
Als het je niet past dan snap ik niet dat je hier blijft zeuren en zou je zelf zo verstandig kunnen zijn om je vermaak elders te zoeken.

Oh, alleen als het in jouw straatje past, dan mag je reageren. Het moet vooral gezellig blijven en niet te kritisch, nou snap ik em!
Nou, veel plezier er dan maar mee.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor gast » 20 Mrt 2012, 23:36

Lotte schreef:
chaea schreef:en zijn de topics bedoeld voor discussie

Dat doe ik dus ook!!

Ehm :roll: ik wil deze best met je voeren maar dan graag met verduidelijking, die heb ik namelijk nog steeds niet.
gast

Berichtdoor sigdock » 21 Mrt 2012, 08:21

Nu verder met de -betere- invulling van een aankooptraject:

Een aankoopadvies geven?
Nee, dat doe ik op voorhand niet.
Afkeuren? Ook niet.
Het moet m.i. een rapportage zijn met technische feiten / constateringen.

Wie haal je in huis?
Dat is wellicht lastig om te beoordelen.
Ik ben geen lid van de Hiswa, niet meer van de NJI en geen EMCI erkend expert.
Of dat zaligmakend is vraag ik mij af. Dat het (veel) geld kost is wel duidelijk.

En -dat- is dus het hele pijnpunt: er zijn zoveel self-proclaimed experts aanwezig dat je als particulier geen idee hebt waar je aan moet beginnen. Als je al 30 jaar in het vak zit is het ongetwijfeld een duidelijke zaak maar voor de newb op dit gebied is het onmogelijk te bepalen. En dan is de prijs dus vaak -wel- een doorslaggevende factor. En al helemaal als het expertisebureau/de keurder beweert dat hij/zij heel erg goed is, er zijn immers geen objectieve criteria.

Misschien is het een idee om vanuit het forum een certificering op te gaan stellen zodat potentiele kopers kunnen worden doorverwezen naar WS-forum approved experts.

Misschien is een ANWB Waterkampioen test van de Dutch Tender 32 een referentie die iets kan toevoegen.

Wil je nu zeggen dan de ANWB Waterkampioen zo geweldig is of doel je op de Tender .... :P
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

VorigeVolgende

Terug naar Stelling