Nou nIet gelijk weer en masse over @Lotte vallen. Zo'n tegengeluid is prima, zolang het maar niet vervalt in ordinaire scheldkannonades. Het maakt valide argumenten alleen maar sterker. Laat ons forum asjeblieft openstaan voor alle geluiden, ook als die in onze ogen niet gezellig genoeg zijn. Waarom moet iedereen 'gewoon meedoen als ieder ander forumlid'; hoe doe je dat? En vooral, wie bepaalt dat? Maar dit terzijde.
Alle adviezen die professionals (en ervaren hobbyisten) op dit forum geven zijn kostenloos. Daarop drijft dit forum. Echter, ontstaat hieruit een contact dat verder gaat dan een vrijblijvend advies op afstand, dan zie ik niet in waarom dat geen geld zou mogen kosten.
Wel stel ik mezelf, en jullie, de vraag wat dat dan zou mogen kosten. Ik zie bedragen langskomen van 400 tot 600 euro. En heel eerlijk gezegd, dat lijken me riante beloningen voor een dag(deel) werk. Ik kan me goed voorstellen dat aspirantkopers met een smalle beurs daarvoor terugdeinzen. Je kun nu wel stellen dat die bedragen zichzelf terugverdienen dmv bedongen kortingen, maar dat zal lang niet altijd het geval zijn.
Stel dat we hier tot een soort keurmerk zouden kunnen komen, dan moeten we er ook een tariefstelling bij ontwerpen die meer recht doet aan wat van geval tot geval wenselijk is, en in verhouding staat tot de verrichtingen. Wie een 2e-hands kruisertje wil kopen voor laten we zeggen 8000 euro zit niet te wachten op een vuistdik rapport van 500 euro waarin ieder boutje en moertje de revue passeert.