Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2012, 09:41

Nou nIet gelijk weer en masse over @Lotte vallen. Zo'n tegengeluid is prima, zolang het maar niet vervalt in ordinaire scheldkannonades. Het maakt valide argumenten alleen maar sterker. Laat ons forum asjeblieft openstaan voor alle geluiden, ook als die in onze ogen niet gezellig genoeg zijn. Waarom moet iedereen 'gewoon meedoen als ieder ander forumlid'; hoe doe je dat? En vooral, wie bepaalt dat? Maar dit terzijde.

Alle adviezen die professionals (en ervaren hobbyisten) op dit forum geven zijn kostenloos. Daarop drijft dit forum. Echter, ontstaat hieruit een contact dat verder gaat dan een vrijblijvend advies op afstand, dan zie ik niet in waarom dat geen geld zou mogen kosten.
Wel stel ik mezelf, en jullie, de vraag wat dat dan zou mogen kosten. Ik zie bedragen langskomen van 400 tot 600 euro. En heel eerlijk gezegd, dat lijken me riante beloningen voor een dag(deel) werk. Ik kan me goed voorstellen dat aspirantkopers met een smalle beurs daarvoor terugdeinzen. Je kun nu wel stellen dat die bedragen zichzelf terugverdienen dmv bedongen kortingen, maar dat zal lang niet altijd het geval zijn.
Stel dat we hier tot een soort keurmerk zouden kunnen komen, dan moeten we er ook een tariefstelling bij ontwerpen die meer recht doet aan wat van geval tot geval wenselijk is, en in verhouding staat tot de verrichtingen. Wie een 2e-hands kruisertje wil kopen voor laten we zeggen 8000 euro zit niet te wachten op een vuistdik rapport van 500 euro waarin ieder boutje en moertje de revue passeert.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sigdock » 21 Mrt 2012, 11:45

De genoemde bedragen zijn gebaseerd op globaal een halve dag werk alsmede het uitwerken van de bevindingen en het opmaken van het rapport. Als je dan uitgaat van een uurtarief van 80 euro (en dat gebeurt best vaak) dan kom je gauw op een dergelijk bedrag. En dan hebben we het niet over een vuistdik rapport maar over een pagina of 20.
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2012, 14:05

sigdock schreef: dan hebben we het niet over een vuistdik rapport maar over een pagina of 20.

Nou ja, dat bedoel ik. 20 pagina's vormt een indrukwekkende lap tekst. Met nadruk op indrukwekkend.
Kijk, als iemand een totale scan wil, en daar 500 euro voor over heeft is dat natuurlijk prima, maar om een aspirant koper te behoeden voor een kat in de zak is dat helemaal niet nodig. Het gaat toch doorgaans om dezelfde usual suspects die de beginner niet ziet en die een expert er direct uithaalt: de bekende, meest voorkomende gebreken aan motor, aandrijflijn, electra, evt. gas en scheepshuid, aangevuld met de voor- en nadelen van een en ander. En of er dan een boordlichtje niet gecertificeerd is, ach...
Daarom pleit ik er ook voor om de verantwoordelijkheid 100% bij de koper te laten. Dat moet je hem ook vooraf goed duidelijk maken als expert. Met zo'n quick scan weet hij wat hij koopt, en meer is niet nodig.
Ik denk aan iets van 2 a 3 A-4tjes voor pak 'm beet 200 euro + reistijd. En, even als zakenman, ik denk dat je dan per saldo meer omzet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sigdock » 21 Mrt 2012, 14:32

Een rapport omvat doorgaans ook niet veel meer dan de punten die je zelf noemt. Uiteraard wel aangevuld met een inhoudsopgave, een verklarende woordenlijst, de algemen voorwaarden, een pagina met foto's etc. En als de rest daar 500 euro voor vraagt dan ga je daar toch niet onder zitten, bootjesvolk heeft toch geld zat ... :twisted:
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor antonh » 21 Mrt 2012, 14:52

Hans,
jij geeft goede leerzame antwoorden maar jij kunt ook iemand gerust onthoofden met je reacties.
Doe dat eens minder zo hard te katten.
Dit zou op een modelbouw forum niet geaccepteerd worden.
En dit is toch ook niet nodig?

vuuren1 schreef:De brenger van een slechte boodschap wordt in bepaalde culturen letterlijk onthoofd..

@Lotte,
Als je nu alleen maar bezig bent om kritiek te leveren is het voor iedereen gezelliger dat je daar mee stopt en en gewoon meedoet zoals ieder ander forumlid.
In dat geval blijf je van harte welkom.
We hebben namelijk niets aan jouw negatieve bijdragen. Het voegt niets toe en er is niemand die je gelijk geeft.
Als het je niet past dan snap ik niet dat je hier blijft zeuren en zou je zelf zo verstandig kunnen zijn om je vermaak elders te zoeken.

Ik hoop dat Lotte blijft reageren.
En ik vind echt niet dat Lotte negatieve bijdrages levert.
Er is een spreek woord, "wie de schoen past trekke hem aan".

Als het je niet past dan snap ik niet dat je hier blijft zeuren en zou je zelf zo verstandig kunnen zijn om je vermaak elders te zoeken.

Dit kan ook voor jou Hans, je kunt weinig tegengas verdragen.
Je geeft vaak duidelijke reacties maar het kan toch ook wel wat minder agressief.

Het valt mij overigens steeds meer op dat dit Watersportforum steeds stiller wordt.
Vooral na zo een paar reacties.
Er zijn er een paar hier die vaak zeer negatief en dominerend reageren.
Als iemand een mening heeft wordt hij echt neergesabeld als hij-zij een reactie heeft die niet in het straatje past van de reageerder.
Niet doen, niet iedereen kan een nieuwe boot kopen.
Ik ook niet en heb een Ten Broeke waar we heel blij mee zijn.
Als je die "goedkope" boten zo afkraakt omdat je "keurmeester" bent moet je volgens mij ook eens op keuring.
Een auto wordt ook gekocht met gewoon apk terwijl dat weinig voorstelt.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor Lotte » 21 Mrt 2012, 20:05

"" Waarom doet men dat in de regel niet? Is die roze wolk zo groot? ""

Bovenstaande vraag was het uitgangspunt. Nou kan ik er niet zo goed tegen. wanneer je een vraag stelt en op alle reacties steeds blijft vasthouden aan je eigen standpunt. Wat er ook aangevoerd werd, het mocht niet baten, alles werd neergesabeld. M.a.w. Hans was al van te voren ervan overtuigd dat een keuring bijna een must is. Mij bekruipt dan het gevoel dat er een verkapte vorm van reklame inzit van: ik ben Hans en doe technische keuringen voor occasion boten. Niks mis mee dat je dat wil, maar zeg dat dan gewoon. Of de vraagstelling had anders gemoeten: Hoe kunnen we het voor de aspirant-kopers aantrekkelijker en duidelijker als ze een boot willen laten keuren. Of: Hoe kunnen we de keuringen beter in kaart brengen en regelgeving daar in krijgen. Dus verander niet de klant, maar zorg dat je het voor de klant makkelijker maakt.

Dus, keuringen? prima, maar wel regelen en anders is het ieder voor zich!!

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor henkvd » 21 Mrt 2012, 20:42

Misschien moet de vraag zijn wordt er te gemakkelijk aangekocht.

Zeker ook voor de kleinere bedragen geldt hoe is de staat van de aankoop, gemiddeld genomen zijn de vaartuigen in deze categorie minimaal 30 jaar oud, hoe is dan de staat van de aandrijf lijn, niet onbelangrijk aangezien deze bij vervanging het aankoop bedrag zal evenaren of overstijgen.

Een goede staat van de aandrijf lijn is in mijn ogen een belangrijk gegeven, dit zal dus nader onderzocht moeten worden.

Andere zaken hebben een bepaald verwachting patroon die doorgaans niet in orde zijn, elektra is over het algemeen spaghetti waar in de loop van jaren van alles is bij geknutseld om in de stijgende vraag naar behoeftes tegemoet te komen.
Ben je zelf handig geen onoverkomelijk probleem, met 2 linker handen wordt het toch prijzig waar het moeilijk wordt een betaald iemand voor te vinden, dat wordt dus lief kijken of kennis, buurman of ander slachtoffer zich hier aandacht aan wil besteden.

De conclussie is maar al te vaak, een project valt tegen in tijd en kosten, waarbij de conclussie doorgaans is, had het handiger geweest om heel wat moeite en kosten te besparen door vooraf gerichter naar bepaalde zaken te kijken waar nu leer geld is voor betaald.
Zeer regelmatig haalt zo'n project niet de voltooiing omdat de koper er geen gat meer inziet.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Mrt 2012, 21:34

Dank voor het meedenken en voor de kritische opmerkingen.
De bedoeling van deze stelling was om de bestaande keuringscultuur onder de loep te nemen.
Voor de afdwalers kan ik duidelijk zijn: Ik verdien geen cent aan forums zoals dit omdat het geen doelgroep is.

Als we werk zoeken doen we dat op een andere manier.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 21 Mrt 2012, 21:45

henkvd schreef:Zeer regelmatig haalt zo'n project niet de voltooiing omdat de koper er geen gat meer inziet.

De centen zijn dan op bedoel je.
Ik heb teveel van dat soort projecten voorbij zien komen en er ook wel eens een helpende hand naar uitgestoken om het "project" letterlijk drijvende te houden.
Triest tot zeer trieste gevallen gezien, zelfs gekeurd door een gerenommeerd expert.
Vaak is er al een boel geld uitgegeven en een weg terug (verkoop met enorm verlies) wil men niet aan denken.
Ga ook maar eens proberen verhaal te halen bij die expert want die heeft zich zo ingedekt dat je in een juridisch traject terecht komt die je een bom duiten gaat kosten en waarvan de uitkomst vaak zeer onvoorspelbaar is.

Hoe je iemand ervoor kunt behoeden om de miskoop van z'n leven te doen is niet gemakkelijk is mij meer dan eens gebleken.

3 weken geleden nog op een heel mooi schip geweest waar de hele familie van de koper bij aanwezig was kompleet met roze brillen.
Mijn eerste gedachte was, daar gaat ie op leeglopen. :cry:
Vanwege de crisis was het schip een tonnetje afgeprijst, een koopje dus.
Ga dat feestje maar eens verstoren.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor MARC33 » 21 Mrt 2012, 22:12

ja watte . tis weer van da.
Alle ik ga ook is proberen.

wanneer je gaat kijken naar een bootje in de prijsklasse van € 6000 a € 8000 en 30 jaar oud is dat je op voorhand al weet dat je nog wat extra geld zal moeten uitgeven . Als je gaat kijken in de prijsklasse € 100000 in de verkoop is het een heel ander verhaal .

Ik kan lotte volgen en ik zie niet echt in wat ze verkeerd zegt .

Voor de Belgian Bootschow sprak ik een vriend/verkoper van jachten vanaf € 250000 ( 2 de hands) regio Zuid Frankrijk. dat schepen van 1 a 2 jaar voor 1/3 van de prijs van de hand gaan .Kan aannemen dat je dan iemand met kennis van zaken aanneemt om zo een schip EXTRA goed te laten keuren omdat de prijs abnormaal laag is en dat het verkoopverhaal niet altijd 100 ´% klopt .
Misschien is de BTW nog niet betaald enz.......;;;

Inderdaad ondervind ik dat ik minder reageer omdat sommige reacties erover zijn en dan laat ik het maar passeren .
Het is hier wat stiller maar dat zal ook te maken hebben met de klusjes aan boord omdat de inspecteur gezegd heeft ,dat het bootje moet geschiderd worden .

Ik zou wel is willen weten wat sommige schippers van miskopen hebben gedaan ,alleen al maar van aankoop van verkeerde onderdelen enz.....;

Mvg
Marc
ps In bezit van een verhoefkruiser (aankoop € 8000 en extra € 8000 voor restauratie) Niet gekeurd geweest en ben er gelukkig mee . is dat niet het voornaamste ? Er u goed bij voelen . Dat het voor sommige een te grote uitgave ( moest het zijn ) is laat me helemaal KOUD .
MARC33

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling