Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2012, 21:02

Hoeveel mensen trappen dagelijks bij het kopen van een auto in de onzin van handelaren die "RDW erkend" als een soort erkenning misbruiken (of eigenlijk gewoon legaal gebruiken)?

Om RDW erkend te kunnen worden moet je een KvK inschrijving hebben en een ruimte om één auto te stallen.
Zo een kreet is m.i. vanuit de RDW al een foute formulering omdat er kennelijk veel mensen zijn die dat als een -betrouwbaar keurmerk- zien.
Zie de vele interessante revieuws op internet over autobedrijven (ze zijn vanzelfsprekend allemaal RDW erkend).

Zo ook is een bij de BOVAG aangesloten bedrijf vaak niks waard.
Bijna alle internetprijzen op de bekende auto sites bij BOVAG aangesloten bedrijven zijn meeneemprijzen ("garantie in overleg", dus garantie KOPEN).
Ik ben van mening dat zoiets niet moet kunnen als de BOVAG zichzelf serieus neemt.

Vaak blijkt de vader en zoon garage om de hoek veel eerlijker, ondanks dat ze geen -erkenning- hebben.
Mond op mond reclame speelt (ondanks het www) nog steeds een belangrijke rol.

Samengevat is het aan de consument om een keuze te maken in deze vage wereld van -erkende- verkopers van mooie verhalen.
In de botenwereld is het niet anders.

We zijn jaren lid geweest van de NJI (Nederlandse Jachtbouw Industrie + Metaalunie).
Ik ben er mee gestopt omdat het duur is, weinig toe voegt en de klant er al helemaal niets mee kan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor antonh » 23 Mrt 2012, 21:52

@Hans van Vuuren,
wat ben je weer lekker op dreef he met afkraken.
Wat is de Nederlandse Jachtbouw Industrie + Metaalunie?
Is dat zo een stelletje juppen met van die witten handschoenen en kapiteins pet op?
Ik had er nog nooit van gehoord.

En iemand die een eerste boot koopt gaat rondkijken.
Dat hebben wij ook gedaan in 1978 met onze zeilboot en de jaren er na ook.
Maar als ik de reacties van "keurmeester" Hans van Vuuren lees zijn alle verkopers criminelen.
Wat hebben wij toch geluk gehad in al die jaren.

Bericht door Lotte » vr 23 maart 2012, 07:00
@vuuren: en hoe ga je de aspirantkoper zover krijgen dat hij gaat!!! laten keuren?

De vraag van Lotte ga je gewoon voorbij.
Maar die is wel heel belangrijk.
Ik had nog nooit van de firma van Vuuren gehoord voordat ik op het motorboot forum kwam.
Dus die mond op mond reclame is echt niet zo goed zo als jij schrijft.

Vaak blijkt de vader en zoon garage om de hoek veel eerlijker, ondanks dat ze geen -erkenning- hebben.

Ik denk dat je beter naar een bedrijf wat Hiswa of Bovag erkend is kunt gaan.
Dan heb je altijd nog iets waar je op terug kunt komen.
En niet bij een bedrijf die zo van zijn eigen kunnen overtuigd zijn.............
Ik weet het niet.

Het is niet meer prettig om het forum te lezen.
Het is jammer dat een forum zo langzaam doodbloed.
Er zijn nog maar weinig mensen die reageren want ze worden toch meteen neergesabeld met dit soort reacties.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor MARC33 » 23 Mrt 2012, 22:59

daar is iets van !!
Waarom altijd alles zo afbreken. is dat nu echt nodig ?
spijtig met dit mooie weer op komst .
Laat het positieve de bovenhand zijn .
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 23 Mrt 2012, 23:10

Ik blijf het maar moeilijk te begrijpen vinden wat Hans nou wil zeggen/vertellen. Begrijp er echt helemaal niets van. Hoe je denkt over aspirantkopers en je mening over handelaren is nu wel duidelijk.
Ik denk nog steeds als je zo prat gaat op keuringen en koopbegeleidingen, dan zul je je daar druk over moeten maken. Ga een plan bedenken hoe je de koper van dienst kunt zijn.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor gast » 24 Mrt 2012, 09:30

antonh schreef:@Hans van Vuuren,
wat ben je weer lekker op dreef he met afkraken.
Wat is de Nederlandse Jachtbouw Industrie + Metaalunie?
Is dat zo een stelletje juppen met van die witten handschoenen en kapiteins pet op?
Ik had er nog nooit van gehoord.

En iemand die een eerste boot koopt gaat rondkijken.
Dat hebben wij ook gedaan in 1978 met onze zeilboot en de jaren er na ook.
Maar als ik de reacties van "keurmeester" Hans van Vuuren lees zijn alle verkopers criminelen.
Wat hebben wij toch geluk gehad in al die jaren.

Bericht door Lotte » vr 23 maart 2012, 07:00
@vuuren: en hoe ga je de aspirantkoper zover krijgen dat hij gaat!!! laten keuren?

De vraag van Lotte ga je gewoon voorbij.
Maar die is wel heel belangrijk.
Ik had nog nooit van de firma van Vuuren gehoord voordat ik op het motorboot forum kwam.
Dus die mond op mond reclame is echt niet zo goed zo als jij schrijft.

Ik denk dat je beter naar een bedrijf wat Hiswa of Bovag erkend is kunt gaan.
Dan heb je altijd nog iets waar je op terug kunt komen.
En niet bij een bedrijf die zo van zijn eigen kunnen overtuigd zijn.............
Ik weet het niet.

Het is niet meer prettig om het forum te lezen.
Het is jammer dat een forum zo langzaam doodbloed.
Er zijn nog maar weinig mensen die reageren want ze worden toch meteen neergesabeld met dit soort reacties.

@ Anton, je roept nu voor de 2e keer in dit topic dat het forum doodbloed, waar staaf je dat op?
Als ik de reacties en topics van de afgelopen maand bekijk zie ik nog steeds een stijgende lijn.

Verder kan ik mij vaak niet vinden in verhalen van Hans maar in deze begrijp ik zijn punt wel degelijk, ook begrijp ik de tegenkritiek.
Zijn laatste betoog over de Bovag is ook juist, het is belachelijk dat je bij zo'n bedrijf garantie moet bijkopen (sowieso dikke onzin omdat je altijd recht hebt op consumentenbescherming van 6 mnd) Maar bedrijven doen dit omdat het een win/win situatie opleverd, zonder garantie verkocht geen gezeur met garantie verkocht a 1000- extra de kosten gedekt met grote kans dat de auto deze periode geen gebreken vertoond. Een auto is net als een boot een aankoop waar de consument verliefd op wordt en waar veel oplichters en mooi weer praters aktief zijn.

Ik kan je een heel recent voorbeeld geven van mijn broertje die 4 mnd geleden zijn eerste auto kocht van zijn spaargeld excl garantie.
Die jongen zat te janken aan de telefoon toen hij na slecht 5 km al met de auto aan de kant van de weg stond, een Bovag bedrijf die van niks wilde weten omdat zonder garantie was verkocht :evil: 2000- euro!!!!! betaald.
Ik heb dit gelukkig opgelost dmv wat juridisch getouwtrek maar veel mensen weten deze wegen niet te bewandelen.
Het was verstandig geweest van mijn broertje als hij iemand met verstand had meegenomen, maar hij zat op hete kolen en de roze bril kreeg hij maar niet af.
Samen met zijn vriendinnetje een kijkje nemen en een klein blokje rijden en direct om...niet eens afpingelen!
Hij had mij gevraagd om mee te gaan maar ik kon niet ivm werk, jongen had geen 2 dagen geduld want de garage had gezegd dat er meerde gegadigden waren.
Zo werkt men en zo reageert men.
Op een boot is het niet anders, er zijn gelukkig veel criticasters die niet over een nacht ijs gaan. Maar er zijn ook heel veel die zien zichzelf al op een mooie zomerdag op de boot zitten met een rosé of fris biertje. Mooie woorden van een verkoper zijn dan al haast niet meer nodig.

Anderzijds, en al eerder gezegd door mij, ik kan mij 100% voortstellen dat je niet zomaar 500 wil betalen voor een keuring.(helemaal niet op een boot van 5000 euro) maar ik denk als je een schip koopt van 20.000 euro dat het verstandig is, en je kan met de verkoper afspreken dat als het schip niet in de staat is als beloofd hij de kosten neemt. (wil deze het niet dan weet je bij voorbaat genoeg) Mocht er na een keuring gebrekken naar voren komen die bijv 2 of 3000 kosten kan je deze kosten van de prijs afpraten. Dan is die 500 toch een slimme investering.
gast

Berichtdoor Lotte » 24 Mrt 2012, 10:49

Nogmaals: de vraag was: waarom een aspirantkoper niet laat keuren. Dan zullen de bedrijven in de handel zich goed moeten verenigen en daar wat aan gaan doen. Nu wordt de koper voor iemand op een roze wolk versleten. Nee, de handel doet het niet goed. De koper kun je niets verwijten.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor quichot » 24 Mrt 2012, 11:59

Lotte schreef:Nogmaals: de vraag was: waarom een aspirantkoper niet laat keuren.

Nou ja, vanwege het prijskaartje afgezet tegen het risico van een flutadvies dus. Die keurmerken, daar geloof ik evenmin in. Vandaar ook mijn voorstel voor een soort gedragscode jachtkeurmeesters: biedt eerst een gratis vooradvies aan (een oriënterend intakegesprekje plus even een blik op de advertentie), zeg welke aanvullende vragen de koper in dit stadium moet stellen, en leg vervolgens uit waar kritisch naar moet worden gekeken. De koper heeft dan nog geen stuiver uitgegeven, maar heeft wel een goede indruk van de expert kunnen krijgen.

Lotte schreef:Dan zullen de bedrijven in de handel zich goed moeten verenigen en daar wat aan gaan doen. Nu wordt de koper voor iemand op een roze wolk versleten. Nee, de handel doet het niet goed. De koper kun je niets verwijten.

Van de handel moet je het niet hebben. Dat zijn slagers die hun eigen vlees keuren. Een keurmeester moet onpartijdig zijn. De koper kun je vaak verwijten dat die er zelf bij was, en te weinig kritisch is geweest.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor antonh » 24 Mrt 2012, 12:38

Chaea,
je moet eens kijken op het totale overzicht van het forum hoeveel topics er niet meer op gereageerd wordt.
En kijk een even hoe vaak een paar namen, op een hand te tellen er staan.
En dan meestal s'avonds na 9 uur komt de stortvloed.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor gast » 24 Mrt 2012, 12:55

Ja, dat was op het andere forum niet anders.
De meeste mensen hebben nu eenmaal s'avonds de tijd om te interfleppen.
gast

Berichtdoor gast » 24 Mrt 2012, 13:02

@ Lotte, welke handelaar verwijt hier een koper iets??
De vraag al eerder gesteld, over welke handelaars heb je het steeds??
Ik lees namelijk helemaal nergens dat hier een handelaar zijn waar verkondigd en de schuld van de slechte tijden aan de roze brillen geeft.
En je klaagzang aan het adres van Hans gaat mank, want die schrijft wel over keuringen maar geeft hier direct mee aan dat je hiermee de prijzen van schepen flink kan korten.
gast

VorigeVolgende

Terug naar Stelling