tubanoslangen vervangen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: tubanoslangen vervangen

Berichtdoor Basher » 21 Jan 2014, 12:59

Nik heet water en niks korte bochen. Doorstromig in de koeler is hoog genoeg.
95 % van de schepen heeft dit en er zijn nooit problemen. Kom dit dagelijks tegen :!:
Om nou van dwaas te spreken :?:
Ga eens rondkijken a.u.b.
Basher

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2014, 13:10

Basher schreef:Nik heet water en niks korte bochen. Doorstromig in de koeler is hoog genoeg.
95 % van de schepen heeft dit en er zijn nooit problemen. Kom dit dagelijks tegen :!:

Ik ben nooit te oud om te leren, zet er eens een foto van je machine kamer bij !
Graag ook van de k.k. en smeerolie koeler en het watergekoelde spruitstuk en water injectie stuk. ben benieuwd
Dat ik nu net op die 5% kom waar het toch anders is. geloof ook niet dat Si. er blij mee is, en dat is dan toch wel weer raar, want die beheert meer als 5%

esmeralda schreef:Mogge,
Deze knurft heeft koper 35 en 42 gebruikt en met zilver tin de verbindingen gesoldeerd.
Hoe staat u daar tegenover ouwe vos :D
Gr.

Niks mis mee, past alleen niet helemaal in mijn machine kamer, maar dat is smaak !
Ben namelijk geneigd alles van RVS te maken, kan ik mee overweg, en ben ik op ingesteld.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Jan 2014, 18:19

Pleziervaarder.Om een 180graden bocht te krijgen hoef je maar twee bochten van 90 graden aan elkaar te lassen.90 graden bochten zijn de meest gebruikte maar 180 graden is ook leverbaar. Basher.Wat een nadeel van koperen leidingen is,dat het altijd enigszins slijt en dat de slijtage onderin gaat liggen ,en daar een behoorlijke galvanische werking veroorzaakt.Ik ben al jarenlang cv monteur en kom soms bij installaties die met koper zijn aangelegd en waarvan de radiatoren onderin zijn doorgerot. Wolf. Heel mooi alles met rvs en dan rechte slangen,zo hoort het in mijn ogen. In onze boot zit helaas geen rvs ,wel is het zo gemaakt dat er alleen rechte slangen inzitten,waarvan sommige verlopend. Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2014, 19:23

De Stoere schreef:Wolf. Heel mooi alles met rvs en dan rechte slangen,zo hoort het in mijn ogen.
In onze boot zit helaas geen rvs ,wel is het zo gemaakt dat er alleen rechte slangen inzitten,waarvan sommige verlopen.
Gr René ( De Stoere).

Dat verhaal van je koperen leidingen ken ik niet, zie er ook niets aan slijten, in onze historische schepen vloot zit ook nog heel veel, daar slijt het ook, maar alleen aan de buitenkant !
Je verloop slangen begrijp ik nu weer niet, als de diameter bij de verbinding mof verschilt, gaat toch iedereen de pijp aanpassen en niet de slang ! !
Er is toch niets makkelijker om een paar stukken rechte slang op reserve te hebben om op lengte af te kunnen snijden in geval dat !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Jan 2014, 20:06

Wolf .Het slijt wel degelijk aan de binnenkant,bij circulatie leidingen in cv installaties slijten ze op de langen duur zelfs door in de bochten.Wat die verlopende slangen betreft,heb je in mijn ogen helemaal gelijk,als ik het zelf gemaakt had zou ik de diameter ook gelijk gehouden hebben.Het water in een koelsysteem circuleert natuurlijk lang niet zo hard als in een cv circulatie leiding,dus valt hier de slijtage misschien wel mee,maar slijten doet het zeker,alles slijt waar water doorheen stroomt het één misschien wat harder als het ander.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2014, 21:29

De Stoere schreef:Wolf .Het slijt wel degelijk aan de binnenkant,bij circulatie leidingen in cv installaties slijten ze op de langen duur zelfs door in de bochten.Wat die verlopende slangen betreft,heb je in mijn ogen helemaal gelijk,als ik het zelf gemaakt had zou ik de diameter ook gelijk gehouden hebben.Het water in een koelsysteem circuleert natuurlijk lang niet zo hard als in een cv circulatie leiding,dus valt hier de slijtage misschien wel mee,maar slijten doet het zeker,alles slijt waar water doorheen stroomt het één misschien wat harder als het ander.Gr René ( De Stoere).

Wat jij slijten noemt noemen wij cavitatie of erosie.
Vloeistofsnelheden in bochten bepalen of er cavitatie plaatsvind.
Cavitatie (en erosie) gaan over opoffering van materiaal als gevolg van beweging van vloeistoffen (met hogere snelheden).
In koelsystemen van jachtmotoren komt dat zelden voor.

De Tubano slangen voor iets beters vervangen is van levensbelang voor het drijfvermogen van je boot!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pleziervaarder » 21 Jan 2014, 22:50

De Stoere schreef:Pleziervaarder.Om een 180graden bocht te krijgen hoef je maar twee bochten van 90 graden aan elkaar te lassen.

Ik weet dat 2x 90 180 is, Ik noemde 3 stukken omdat je dan een betere flow kan realiseren dan met 2 bochten.
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jan 2014, 19:04

Pleziervaarder.Een lasbocht heeft een vaste straal,dan kan je hem wel doorzagen maar dat verandert niets aan de straal,en als de straal wel verandert is de lasbocht vernaggelt.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor enzoishet » 22 Jan 2014, 21:22

Wolf1 schreef:
Basher schreef:Nik heet water en niks korte bochen. Doorstromig in de koeler is hoog genoeg.

Ik ben nooit te oud om te leren, zet er eens een foto van je machine kamer bij !
Graag ook van de k.k. en smeerolie koeler en het watergekoelde spruitstuk en water injectie stuk. ben benieuwd
Dat ik nu net op die 5% kom waar het toch anders is. geloof ook niet dat Si. er blij mee is, en dat is dan toch wel weer raar, want die beheert meer als 5%

esmeralda schreef:Mogge,
Deze knurft heeft koper 35 en 42 gebruikt en met zilver tin de verbindingen gesoldeerd.
Hoe staat u daar tegenover ouwe vos :D
Gr.

Niks mis mee, past alleen niet helemaal in mijn machine kamer, maar dat is smaak !
Ben namelijk geneigd alles van RVS te maken, kan ik mee overweg, en ben ik op ingesteld.
Gr. Wolf1

Wolf1,

Wordt het niet eens een keer tijd dat jij een aantal foto's upload met hoe het allemaal bij jou zit ? zodat andere eens kunnen zien hoe het nu echt hoort te zitten ?

Goed voorbeeld doet volgen ?

Groet Ton,
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 22 Jan 2014, 21:46

De Stoere schreef:Pleziervaarder.Een lasbocht heeft een vaste straal,dan kan je hem wel doorzagen maar dat verandert niets aan de straal,en als de straal wel verandert is de lasbocht vernaggelt.Gr René ( De Stoere).

Ja daar heeft stoere een punt, je kan wel knietjes en bochten samenvoegen maar dat sluit nooit mooi.
Weglassen buitenzijde kan maar aan de binnenzijde niet.
gast

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen