rvs

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: rvs

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 23:27

Met een overgangs electrode kan het natuurlijk ook, ik sprak eerder over Tig lassen omdat de las mooier is en Tiglassen spettert niet of nauwelijks. Je kunt natuurlijk ook zorgen dat het beschermt tegen lasspetters, als je de onderste 2 cm van de staanders in de verf gaat zetten moet je de rest even afbinden met brandvrije doeken met en tirap ofzo.

Maak je even een voor en na foto? :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor gast » 19 Jan 2014, 00:32

Serieus als het over lassen gaat dan hoor ik altijd de mooiste verhalen van de beste lassers van de gehele wereld, ben sinds 2005 (gelukkig) bankwerker af en heb ook absoluut geen plannen meer om deze job ooit weer op te pakken. Bankwerken is een prachtig beroep maar ben er na 10 jaar door een faillissement achter gekomen dat dit niet mijn roeping is. Heb nadien wel aanbiedingen gehad om niv 3 en zelfs 4 lasser te worden op verschillende locaties maar deze afgewezen. Juist door mijn ervaringen ligt mijn lat op lasgebied hoog, ben jaren samensteller cq kwaliteitscontroleur geweest van producten die minimaal op niveau 2 afgelast diende te worden waarvan de kwaliteit soms gewoon waardeloos was, te denken aan onreine lassen, randinkartelingen, slakken in de las, te koude aanhechtingen, en onvoeldoende doorlassing. De leraar die mij in de jaren 90 het niveau 2 lassen heeft geleerd was een oud bankwerker van Stork die met een bak en braadlas geen genoegen nam, in den treurnis heb ik samen met mijn medekandidaten zitten zwoegen in zo'n hokje om de juiste techniek onder de knie te krijgen, niet de optische mooie las maar de hoogwaardige las was belangrijk. Een hoogwaardige las heeft optisch een prachtig resultaat, een optisch mooie las is echter geen garantie voor een hoogwaardige las en dat moet je in je oren knopen. ik heb in 2000 een collega zich ernstig zien verwonden aan een hekwerk staander die rondom gelast was, deze brak tijdens het plaatsen af op de voetplaatwaardoor de handpalm langs de afgebroken las schuurde. Oorzaak bleek een plaklas, dit is een optisch mooie las die geen goede inbranding heeft op het moedermateriaal.

De overgangselektrode die nu beschreven wordt is al benoemd door mij op pagina 1, zonder het juiste materiaal geen goed product en zonder de juiste vakman geen goede las. Ondanks mijn jarenlange ervaring en RVS certificaat zie ik mijzelf niet als vakman omdat ik niet zonder aanvullende oefeningen een goede las kan leggen op dit gebied. Ander voorbeeld is van een collega van mij, deze heeft als passie terreinwagens, hiervoor had hij enkele kokers aan elkaar gelast van 40x40x3, hij wou weten wat ik ervan vond, optisch geen rare lassen maar duidelijk te bol incl randinkarteling maar voor het hobbymatige doel goed genoeg.

Ik geloof in deze topic dat TS net zo goed af is met een demontabel railingwerk als met een door een doorsnee lasser ondemontable gefabriceerd laswerk.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Jan 2014, 00:52

chaea schreef:Ik geloof in deze topic dat TS net zo goed af is met een demontabel railingwerk als met een door een doorsnee lasser ondemontable gefabriceerd laswerk.

Ik vindt het allebei helemaal niks. Mischien even uitpluizen wat een goede tiglasser met spulletjes per uur kost. Zoveel mogelijk zelf doen en daarna deftig laten aflassen. Dat is de allerbeste methode geloof ik.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor quichot » 19 Jan 2014, 10:06

vuuren1 schreef: Iedereen die zich normaal en netjes gedraagt is hier welkom.

Ik waag me op glad ijs, en zwaar off topic, maar ik zou dat graag aangepast willen zien naar: iedereen is hier welkom.
Met criteria als 'normaal' en 'netjes' kan ik niks. Die zijn volslagen subjectief, namelijk gezien vanuit het perspectief van één enkel individu. Begrijp me goed, ik zeg niet dat forumleden hier elkaar de tent uit moeten kunnnen vechten, maar van het risicoloze jij bent ok, ik ben ok gruw ik.
'Normaal' sluit per definitie 'afwijkend' uit. Postings van afwijkende (lees: kritische) strekking worden kennelijk niet op prijs gesteld. Ze 'mogen' desnoods nog wel worden gepost, maar de plaatser ervan is niet 'welkom'. Nou, bij deze genoteerd.
Stel jezelf eerst 's de vraag: wat is normaal? In de pas met andermans gedrag of mening? Met jouw gedrag of mening? En o ja, kan iemand mij het nut van netjes uitleggen? Veilig overzichtelijk? Een wollig warm bad? Zonder al te ongemakkelijke aanmerkingen? Omdat het zo hoort? Enig idee hoe vaak mensen elkaar 'netjes', zonder één onvertogen woord dus, het leven volstrekt onmogelijk maken?
Moeten we hier beslist niet willen. Maar ja, dat is slechts mijn mening.
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jan 2014, 10:07

Jan .jij gelooft het,en ik weet het zeker,dat geknoei met een boutje is helemaal niks,laat dat duidelijk zijn.Bij mij is nog nooit iets afgebroken.Ik kan ook echt wel zien of iets goed gelast is.Ik ben er verder klaar mee ,voor mij is het duidelijk ,ik hoop voor de vraagsteller ook. Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor quichot » 19 Jan 2014, 11:05

Terug on topic: bij het plaatsen van een afneembare reling op vastgemonteerde stekeinden doet zich nog een ander probleem voor: het weer terugplaatsen na bijv. een schilderklus is een buitengewoon lastig karwei. Het gelijktijdig terugplaatsen zonder minstens een toegeschoten vrijwilliger per scepter is zo goed als onmogelijk. Zodra namelijk één scepter volledig over zijn stekeind is gezakt, wringen alle andere. Dat je voldoende speling uit de vering van de constructie krijgt kun je gevoeglijk vergeten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor helenakruiser » 19 Jan 2014, 12:24

Opgelost....alles word gelast...
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor varg » 19 Jan 2014, 12:47

En toch!: Een grote speler als Linsen gebruikt nu al een jaar of 4 rvs bolders die geplakt/gekit worden op een stalen stub. Ze hebben om te testen het schip er een keer aan gehesen las ik ergens...en dat ging. Techniek van morgen? of gewoon goed en veel goedkoper?
Afbeelding
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jan 2014, 16:56

Ik laat mij weer verleiden om nog een keer te antwoorden.Ik denk ,maar weet het niet zeker dat linsen dan een bolder gebruikt met een platte onderkant dus een groot lijmvlak.Dit is iets anders als een pijp met een wanddikte van een mm of drie.Ik ben misschien veel te eigenwijs,maar ik geloof er niet in dat je een pijp met zo'n geringe wanddikte er op kan lijmen,ik zou me er niet veilig bij voelen .Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Jan 2014, 17:15

René, jij laat je nogal makkelijk te verleiden zeg!! 8-)

Maar denk dat je wel gelijk hebt, maar dan is het alsnog een prestatie van formaat als daar dan een boot aan opgebeurt wordt. Ik hou het spulletje even in gedachten..... Wel makkelijk als je eigenlijk iets wilt lassen maar dat dan de kans bestaat dat de isolatie of betimmering aan de binnenkant in de fik vliegt.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen