Uiteraard kun je een zo sterk mogelijke pomp kopen, maar bij 12/24V loop je wel tegen een grens aan, en die ligt rond de 16 ltr/m fabriekswaarde (Is altijd bij opvoerhoogte 0). Ik denk dat het ook een beetje bij het formaat van je schip moet passen. Op kleinere jachten zal de sterkste zwakstroomvariant heus wel voldoen, dan moet je het misschien niet ingewikkelder maken dan het is.
Ik dacht dat mijn Flowjet dekwaspomp ook voor het spoelen wel zou voldoen, maar op een zomerse dag, als de dekken warm zijn, is het dek waar ik begon nat te sproeien al weer opgedroogd voor ik met m'n sopemmertje aankom. En om de gangboorden na te spoelen moet je wel erg veel geduld hebben. Klats ik daar 3 of 4 putsen doorheen is het gespoeld in een paar tellen.
Ik zie het vaak bij onze professionele broeders: daar ligt waar ze schoonmaken een polsdikke slang zonder spuitpistool een polsdikke straal uit te braken. Dat schiet echt op. Zoiets wil ik proberen te bereiken met een 230V dompelpomp. Maar daarbij moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat er een 230/400V generator in de motorkamer staat. En dat is meestal op kleinere jachten niet het geval.