Extra waterpomp inbouwen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Extra waterpomp inbouwen

Berichtdoor quichot » 25 Nov 2014, 07:48

Uiteraard kun je een zo sterk mogelijke pomp kopen, maar bij 12/24V loop je wel tegen een grens aan, en die ligt rond de 16 ltr/m fabriekswaarde (Is altijd bij opvoerhoogte 0). Ik denk dat het ook een beetje bij het formaat van je schip moet passen. Op kleinere jachten zal de sterkste zwakstroomvariant heus wel voldoen, dan moet je het misschien niet ingewikkelder maken dan het is.
Ik dacht dat mijn Flowjet dekwaspomp ook voor het spoelen wel zou voldoen, maar op een zomerse dag, als de dekken warm zijn, is het dek waar ik begon nat te sproeien al weer opgedroogd voor ik met m'n sopemmertje aankom. En om de gangboorden na te spoelen moet je wel erg veel geduld hebben. Klats ik daar 3 of 4 putsen doorheen is het gespoeld in een paar tellen.
Ik zie het vaak bij onze professionele broeders: daar ligt waar ze schoonmaken een polsdikke slang zonder spuitpistool een polsdikke straal uit te braken. Dat schiet echt op. Zoiets wil ik proberen te bereiken met een 230V dompelpomp. Maar daarbij moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat er een 230/400V generator in de motorkamer staat. En dat is meestal op kleinere jachten niet het geval.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor pascall » 25 Nov 2014, 17:56

16 l/pm??? voorbeeldje, deze 60 l/pm op 12 volt.http://www.exalto.com/img/cat/rhe_pomp_dekwas_z60_bew3.jpg
En dit is echt niet de zwaarste, laat hij voor de helft presteren, dan nog........

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 25 Nov 2014, 22:52, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 25 Nov 2014, 19:28

Dit is de pomp waar we over praten
http://www.defender.com/pdf/502392-24_SHURFLO.pdf
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor varg » 25 Nov 2014, 22:31

Ik lees daar uit dat je bij een (normale) druk van 3 bar nog een 3 liter per minuut opbrengst hebt....da's niet te veel om je dek te spoelen.
Ik blijf mijn puts maar trouw alhoewel afgelopen zondag de laatste puts toch weer net over mijn schoen ging! Dat is dus 8 liter in één klap!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 26 Nov 2014, 08:01

pascall schreef:16 l/pm??? voorbeeldje, deze 60 l/pm op 12 volt.http://www.exalto.com/img/cat/rhe_pomp_dekwas_z60_bew3.jpg
En dit is echt niet de zwaarste, laat hij voor de helft presteren, dan nog........

Ik heb er m'n twijfels bij. Wat blijft daar van over op werkhoogte? De pomp is niet zelfaanzuigend en moet onder de waterlijn worden gemonteerd. Van daar af is de opvoerhoogte maar 6 meter. Dat wil zeggen dat de pompdruk 1,6 bar is. Dat is dus hooguit 0,6 bar boven atmosfeerdruk. Op 6 meter hoogte komt er geen druppel meer uit. Ga je even uit van stahoogte onderdeks, dan is de werkhoogte boven de pomp toch al gauw 3 meter. Op die hoogte is de overdruk nog maar 0,3 bar. Als je de slang van dek opraapt en optilt zie je de straal al afnemen. En dat voor toch een behoorlijk stijve prijs.
Maar eerlijk gezegd, ik heb geen ervaring met die pomp, dus misschien valt het mee.
http://www.exalto.com/products.php?id=146572

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor pascall » 26 Nov 2014, 18:56

Ik kan je gerust zeggen dat daar een partij water uit komt waar U, U tegen zegt.
Als ik zie wat een maxipuppy 2000 aan water geeft............Spreek uit ervaring, en als je 60 L/m niet genoeg vind, pak je toch een slagje zwaarder.
Dan ga je voor de 80 l/m, doe een doem senario, hou je 40 l/m over, nog altijd genoeg om een schoonmoeder door het spuigat te spoelen! ;)

Ik weet niet met wat voor boot U vaart, maar een pomp drie meter onder dek, en deze hoeft maar net onder de waterlijn te staan, 1.30 meter diepgang, is dus 4.20meter onder dek., aardig bootje!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 27 Nov 2014, 08:10

Pascal, zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met dergelijke pompen. De opbrengst lijkt op zich prima, zelfs bij 50%.
Wat die werkhoogte betreft ben ik uitgegaan van dekhoogte boven waterlijn + de hoogte van de slang op heuphoogte, want je staat immers rechtop te spoelen. Dan kom je in mijn geval ruwweg uit op die 3 meter, en het is echt niet de Titanic! :D
Maar ik denk toch aan een andere oplossing, want voor een huiddoorvoer onder de waterlijn + kraan + bevriezingsrisico ben ik een beetje huiverig. Bovendien zijn mijn spuigaten niet ruim genoeg voor m'n schoonmoeder.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor broekie » 03 Mrt 2015, 17:44

De pomp is deze winter ingebouwd.
Hij staat onder de waterlijn en de aan- en afvoer is met 3/4 slang.
Ik neem buitenwater van de onderinlaat met een filter ervoor.
Persleiding naar het gangboord en is ca. 3 meter.
Op het gangboord een 1/2 " kraan.
Er komt een lekkere krachtige straal uit.

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen