Hallo allemaal

Hallo allemaal

Berichtdoor Roelof » 18 Aug 2015, 20:26

Hallo,

Bij deze even voorstellen.
De naam is Roelof, geboren en getogen in Groningen.
Onlangs hebben mijn vriendin en ik een "jacht" "gekocht". het is een casco waar ik weet niet wat allemaal aan moet gebeuren.
Omdat we samen in het verleden de wereld hebben rondgereisd (voor het werk) en nu onze wilde haren een beetje aan het verliezen zijn (nu een baantje van 8 tot 5 :D ), vonden we het toch tijd om iets op te pakken voor ons zelf.
Omdat we altijd alles zelf willen uitvinden met vallen en opstaan en scheepvaart een gemeenschappelijke interesse is hebben we een "project" boot gekocht.
Omdat we voorheen op diverse projecten altijd van scratch moesten beginnen, hebben we vanzelfsprekend nu ook iets gekozen wat niet echt voor de hand ligt en vooral enorm veel werk met zich meebrengt.
Daar is het uiteindelijk hobby en leuk tijdverdrijf voor..... :mrgreen:

De keuze is uiteindelijk een 10 meter Woodcore romp geworden met een DAF 575 motor.
Er zit een foei lelijke aluminium opbouw op, de motor heeft de laatste 8 jaar niet meer gedraaid, er zit een vorst scheur van ca. 50 cm. in de boeg en alleen al in het achterschip zitten 9 huiddoorvoeringen (zonder doel :roll: ).
Niet te vergeten: het heeft ook nog een boegschroef...... ;)

De positieve kant is dat als we het aluminium en de motor nu zouden verkopen, alle kosten al terug verdient zouden hebben (maar dat gaan we niet doen ;) )

In het verleden hebben we (hobbymatig) veel met epoxy gewerkt, dus dat moet nu ook lukken.
Ik ben werkzaam in de (zee)scheepvaart en kan veel regelen met onderaannemers mbt. materialen en service. dus dat moet de prijs enigszins drukken.

Al met al gaan we er van uit dat het niet echt goedkoper gaat worden als een kant en klaar jacht maar we hebben er zeker meer plezier van als iets kopen wat reeds bestaat. Verder kunnen we nu zelf bepalen wat we willen hebben, hoe de inrichting wordt enz.

Als alles een beetje vorm krijgt ga ik voor de liefhebbers een topic openen onder "projecten" maar dat gaat nog even duren.
Voorlopig hebben we alleen de weekenden om te werken aan de boot dus het gaat langzaam.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Hallo allemaal

Berichtdoor Marcel010 » 18 Aug 2015, 20:28

Welkom!

En dit vraagt natuurlijk om foto's, ben erg benieuwd naar jullie project ;)
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor Roelof » 18 Aug 2015, 20:42

Dank Marcel,

Je moet wel gevoel voor humor hebben.... :D :D :D maar het gaat dan ook een langdurig project worden.
Ik zal morgen eens rustig bekijken hoe ik foto's moet plaatsten, ben zelf een aardige digibeet maar zag dat er een handleiding is dus dat moet gaan lukken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

info:

Berichtdoor broekie » 19 Aug 2015, 06:26

Hallo, leuk een project.

Is het een motorjacht of zeiljacht? Met de daf erin denk ik een motorjacht.
Heb je de tekeningen erbij zodat je kan zien hoe de bouwer het jacht wilde indelen?
Dat verklaart mogelijk de doorvoeren die hij gemaakt heeft.

Je hebt zeker wel een overdekte plek om te bouwen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Roelof » 19 Aug 2015, 08:49

Hoi,

Helaas is er totaal niks bekend over dit casco dus tekeningen zijn er ook niet bij.
Zeker is dat er in de loop van de jaren behoorlijk mee gerommeld is, natuurlijk niet iets om blij van te worden maar van de andere kant een extra uitdaging om alles weer goed voor elkaar te krijgen en vergeet niet dat het zo'n beetje een "krijgertje" is (transport was duurder dan de aanschaf :lol: ).

Idd is het een motorjacht.
Er zit geen fundatie voor een mast in en ook geen kiel onder.

Ik ben zelf ook op zoek naar meer info over de achtergrond van deze romp, zoals bouwjaar, bouwwerf, originele bestemming enz.
Ben hier een aantal weken naar op zoek geweest op het net maar niks kunnen vinden.
Gezien de lijnen van de romp zou het best eens 30 jaar of (veel) ouder kunnen zijn.
Ik hoop dat ik meer info kan krijgen door het motornummer na te trekken.

Wie weet is er iemand op dit forum die het herkent zodra ik een paar foto's heb geplaatst.

Groet,
Roelof
Roelof

info:

Terug naar Even voorstellen