Opgelost Yamaha 9.9 4 takt valt uit bij vol gas

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Opgelost Yamaha 9.9 4 takt valt uit bij vol gas

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:04

Bericht door Leon » zo 11 aug 2013, 11:21

Hier al gelezen over een min of meer soortgelijk probleem, maar volgens mij met een andere conclusie.
Historie in het kort: Motor liep als een zonnetje. Na een tijd 1-2 uur varen valt hij zonder enige waarschuwing compleet uit.
Versnelling in vrij, paar keer in balletje knijpen, starten lopen.....zolang het duurt.
Gaandeweg ging de storing zich steeds vaker voordoen tot er uiteindelijk nauwelijks 100mtr mee gevaren kon worden.
Motor eraf en naar een bedrijf. Voor € 260,- motor beurtje gehad, bougies vervangen, impeller, membraam carburateur (ivm lekkage?!?,
anode, nog wat pakkingen, carburateur ultrasoon reinigen en olie.

Probleem? Nog steeds hetzelfde, grrrrr. Monteur mee gaan varen, stekkertje benzinetank vervangen, niks, nog een keer
geweest, slangetje vastgezet, je raad het al, niks......
Motor weer eraf en naar de winkel. Alles nagekeken en laten lopen in de tank, loopt als een zonnetje alleen een membraan
vervangen (van de brandstofpomp kan dat?) Helaas probleem blijft.
Vriend erbij, carburateur eraf, niks gevonden. Elektrisch brandstofpompje geprobeerd maar die werkte niet naar behoren.

Uiteindelijk de benzinetank op ong 1.70mtr neergezet zodat de slang omlaag de motor in loopt.
Nu 2 keer gevaren en ja hoor, hij blijft lopen.....
Da's mooi, maar natuurlijk een noodoplossing. Zelf denk ik dat het probleem in de brandstofpomp of opvoerpomp
moet zitten want al het andere lijkt wel uitgesloten.

Wie kan me adviseren wat ik nu moet vervangen?

Alvast bedankt!
.....

ligplaats:
info:

Re: Opgelost Yamaha 9.9 4 takt valt uit bij vol gas

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 10:05

Bericht door henkvd » zo 11 aug 2013, 11:44

Het handigst lijkt me het hele pompje vervangen, dan weet je zeker dat de terugslagkleppen en de plunjer met veren goed zijn.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:05

Bericht door Leon » zo 11 aug 2013, 11:53

henkvd schreef:
Het handigst lijkt me het hele pompje vervangen, dan weet je zeker dat de terugslagkleppen en de plunjer met veren goed zijn.

Dank u voor de snelle reactie.
U denkt dus ook dat dat het probleem zal zijn?

m. vr. gr.
Léo
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 10:06

Bericht door henkvd » zo 11 aug 2013, 11:57

Prima mogelijk, al zou ik als de mogelijkheid bestaat, altijd even een andere tank met slang proberen te gebruiken, een scheurtje in de slang of knijpbal ( of niet goed werkende terugslagkleppen in de knijpbal) of elke andere mogelijkheid waar wat lucht aangezogen kan worden in dit traject helpt de pomp werking van de pomp niet.

Als je een tank met slang kan lenen zou ik dat zeker proberen, alleen even op letten dat je dat dan doet van een 4 takt ivm met de anders aanwezige mengsmering.

Het traject van tank naar motor geeft veel vaker problemen dan men verwacht, goedkope slangen en knijpballen zijn een ramp, zijn na een paar jaar on bruikbaar, de knijpballen scheuren en de slangen worden keihard. Dit verklaard ook het behoorlijke prijs verschil tussen de goedkope en duren slangen en knijpballen.
Tevens willen de benzine connectoren nog wel eens problemen geven, geroeste afsluit kogels en beschadigde o ringen.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:06

Bericht door Leon » zo 11 aug 2013, 12:00

henkvd schreef:
Prima mogelijk, al zou ik als de mogelijkheid bestaat, altijd even een andere tank met slang proberen te gebruiken, een scheurtje in de slang of knijpbal ( of niet goed werkende terugslagkleppen in de knijpbal) of elke andere mogelijkheid waar wat lucht aangezogen kan worden in dit traject helpt de pomp werking van de pomp niet.

Als je een tank met slang kan lenen zou ik dat zeker proberen, alleen even op letten dat je dat dan doet van een 4 takt ivm met de anders aanwezige mengsmering.

Hebben we aan gedacht en geprobeerd, helaas.....
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 10:06

Bericht door henkvd » zo 11 aug 2013, 12:04

Zal eens kijken of ik kan vinden wat de pom opbrengst moet zijn als je de pomp er af haalt en de plunjer met de hand bedient, dan kan je de opbrengst meten.

Verwacht het alleen niet vandaag, heb de gegevens niet bij de hand op dit moment.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 10:07

Bericht door vuuren1 » zo 11 aug 2013, 18:57

Er is duidelijk een brandstof aanvoer probleem als je er geen tank boven hebt hangen.
Dan is het meteen vrij eenvoudig en moet je het brandstofaanvoer traject de nodige aandacht geven..

Ofwel een slecht functionerende opvoerpomp, vervuiling of een luchtlekkage in het aanvoergedeelte.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 10:07

Bericht door henkvd » ma 12 aug 2013, 22:46

Yamaha geeft voor deze motor geen opbrengst op, het enige wat ze op geven is dat zowel de pers als zuig klepjes een druk van 0,5 bar moeten kunnen vasthouden als je die met behulp van een pompje er op zet, via zowel wel de zuig als de pers kant van de pomp.

Je kan natuurlijk de brandstof slang los maken aan de carburateur als de motor stationair draait, dan zal er toch brandstof uit de pomp moeten komen, je hebt tijd genoeg voordat de motor uitvalt.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 10:07

Bericht door vuuren1 » di 13 aug 2013, 21:46

henkvd schreef:
Yamaha geeft voor deze motor geen opbrengst op, het enige wat ze op geven is dat zowel de pers als zuig klepjes een druk van 0,5 bar moeten kunnen vasthouden als je die met behulp van een pompje er op zet, via zowel wel de zuig als de pers kant van de pomp.
Je kan natuurlijk de brandstof slang los maken aan de carburateur als de motor stationair draait, dan zal er toch brandstof uit de pomp moeten komen, je hebt tijd genoeg voordat de motor uitvalt.

Een tijdelijk tankje boven de motor kan aanvoerproblemen uitsluiten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 14 Dec 2013, 10:08

Bericht door Leon » zo 08 sep 2013, 18:31

Helaas. Bij de volgende proefvaart blijkt de motor ook met de tank op hoogte problemen te geven.
Vreemd genoeg nu met name in de lage toerentallen. Pruttelt, maakt weinig toeren, weinig leven erin.
Ik draai om, geef vol gas en ja hoor 45 minuten op vol gas terug naar de haven zonder problemen.
Daar gas los om aan te leggen en het gepruttel begint weer....

Brandstofpomp is dus ook uitgesloten want de slang gaat rechtstreeks de carburateur in.

Pfff krijg er een punthoofd van.
Nog iemand tips?
.....

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren