Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boeg/Hekschroef ombouwen naar proportioneel aansturen

Berichtdoor Wolf1 » 27 Aug 2025, 00:03

Krijg nu de indruk dat we iets te ver doordraven, ik vaar met een omkeerbare regelaar en ervaar het als fantastisch.
Wat Eagle aangeeft is geen speld tussen te krijgen, maar is praktisch van geen enkel belang de situatie (stroom, wind, diepte, ruimte, enz. enz) bepaald hoeveel boegschroef vermogen dat ik nodig heb om een bepaalde manoeuvre uit te voeren.
Daarbij speelt de stand van mijn bedieningshandeltje geen enkele rol !
Het is de reactie van de invloeden die de stand van het handel gaat bepalen, daarbij is de door mij bepaalde snelheid van de uitvoering van de manoeuvre een belangrijke factor voor de hoeveelheid boegschroef die daarbij nodig is.
Het door JKB aangehaalde geluidsniveau is aardig rechtlijnig en 100% met of zonder regelaar maakt uiteraard geen enkel verschil, in mijn gebruik hoor je hem bijna niet, zeker niet in mijn gebruik van boegschroef vermogen afstellen op mijn dynamo opbrengst. (<125A)
Maar ik nodig jullie allemaal uit, het zelf te ervaren, bel maar voor een afspraak en kom maar langs, koffie staat klaar !

De 2 standen regeling van Eagle vind ik leuk, heb er geen ervering mee en het relais, is ook nog wel een dingetje, "Ali" misschien ?
Maar geen regelaar nodig en de weerstand is simpel zelf te maken.
Je zou heel de aansturing kunnen houden zoals hij is, alleen uitbreiden met een hoog/laag wissel schakelaartje !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2025, 13:12

Wie weet hoe verder, wil met "Joom" geen zaken doen,
Afbeelding
Hoe kom ik in contact met de fabrikant ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 12 Sep 2025, 13:54

Nenninger GmbH
Adres
Germany, Friedrichstr. 95, 10117 Berlin
E-mailadres
nenningerde@gmail.com
Telefoonnummer
+4930555777073

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 12 Sep 2025, 16:20

Amersfow schreef:Hebben zij die dit willen van die mega grote en zware schepen en boegschroeven? 20+ meter en 100kgf+ boegschroeven? Tot een meter of 8 is imho een boegschroef een overbodige luxe en mijn ervaring is dat tot 16m en 95kgf een aan/uit bediening prima volstaat. Toen ik op vrijdag meevoer op ferries op het IJ gebruikten ze daar proportionele hek en boegschroeven, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Tis maar een vraag hoor.

Dat vraagt TS toch helemaal niet.....
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Calidris » 12 Sep 2025, 16:26

Amersfow schreef:Die Motorboot 2000 (de ideale motorboot ontwikkeld met de Waterkampioen) had standaard geen boegschroef maar 2 (kleine) motoren. Zou niet mijn keuze zijn maar schijnt het ultieme manoeuvreren te zijn.

Dat is heel erg afhankelijk van de bouw van het achterschip en voor de afstand tussen beide assen. Oude KNZHRM reddingboten zoals de Neeltje-Jacoba hadden de kromhout motoren voor elkaar staan in 2 machine kamers. De schroefas van de voorste motor liep 5cm langs de achterste motor. De schroeven zaten dus dicht bij elkaar.
Daar had je dus bijna geen koppel tussen de beide schroeven, dus altijd manoeuvreren als één schroef.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor Calidris » 12 Sep 2025, 16:30

eagle schreef:Kan ook eenvoudiger...
Twee toerenschakeling: 100% en 50% (instelbaar).
Joystick met twee schakelposities per kant: halve slag, hele slag.
Serieweerstand met aftak, om het lage toerental te kiezen, met shuntkontaktrelays voor 100%, bij volle slag joystick.
Voldoet prima!

Ik heb de indruk dat je niet helemaal door hebt om wat voor vermogens en stromen het gaat. Serieweerstand bij 500A??????
Dat deden ze in de 60er jaren bij de tram, de weerstanden op het dak.
Gelukkig is de wereld iets verder op technisch vlak.

Of ik begrijp je oplossing niet....
Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor Wolf1 » 12 Sep 2025, 17:17

Calidris schreef:Of ik begrijp je oplossing niet....

Je begrijpt de oplossing prima, maar wil niet meedenken,
De oplossing is uiterst simpel , en de weerstand is eenvoudig te maken van een stuk RVS pijp.
Het relais is het duurste onderdeel, en ja het terug in de tijd, is dat erg ?
Je vernietigt energie en zet dat om in warmte, maar boegschroef gebruik is normaal seconden werk !
Voor mijn moderne oplossing, ben je €1000. kwijt en voor deze 2 standen oplossing €250.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 12 Sep 2025, 19:26

Ik heb de indruk dat je niet helemaal door hebt om wat voor vermogens en stromen het gaat. Serieweerstand bij 500A??????
Dat deden ze in de 60er jaren bij de tram, de weerstanden op het dak.
Gelukkig is de wereld iets verder op technisch vlak.

Of ik begrijp je oplossing niet....[/quote

Valt wel mee..
Draait al zo,n jaar of 15..

Serieweerstand: Voorgloeiweerstand OM636; is meteen Aanloopweerstand (Bij N=0: I= Max, nog geen Tegen-EMK.. ), maar nu niet; fijn voor de beide boegschroef-richtingrelais...
Relais: Albright. Als dat bijgeschakeld wordt (high speed) staat het parallel aan de weerstand; De stroom verdeeld zich ongeveer over beide.. Afschakelen (met een 0,2sec Delta T pauze), van N max via N min, dan stop. Dus lage zelf-inductie vonken in de richtingsrelais bij afvallen...

Simpel..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra