Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Inbouwen zelfbouw 12v generator in boot?

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 11:07

Wolf1 schreef:Een Dc Generator heeft als voordeel dat hij niet op een vast toerental hoeft te draaien, dat geeft de mogelijkheid het toerental aan te passen aan het te leveren vermogen.
Ben veel benieuwder hoe je dat gedaan hebt ? ? ?

Leuke vragen!

Ik heb de generator gemaakt met als doel het opladen van een 12v accu. Hier heb ik een reguliere auto dynamo (met freewheel) voor gebruikt. Een niet volle (auto) accu kan alle ampere aan die de dynamo kan produceren. (deze dynamo kan tot 120A produceren) Hoe hoger het toerental van de motor, hoe meer stroom hij produceert. En zolang de accu dus nog niet vol is, levert de dynamo alle stroom die hij met het gegeven toerental kan produceren. De dynamo doet trouwens niets, als je er geen accu op aansluit. Gewoon een omvormer aansluiten zonder accu, en de dynamo activeerd zichzelf niet. (iets met een voltage regulator die stroom nodig is om de electromagneet aan te zetten en om de uitgangsspanning constant te houden?)

En het motorblokje zelf, zit een "governor". (weet de Nederlandse benaming niet) Dit onderdeel probeert er voor te zorgen dat het toerental zo constant mogelijk is, afhankelijk van de stand van de gashendel, en van de (variabele) belasting op de motor. Tijdens het laden, is de belasting op de motor echter constant, dus in principe had ik de "governor" kunnen overslaan. Dan had ik de carburateur misschien nog iets verder open kunnen zetten voor nog iets meer watt. (maar dan zou het blokje ook nog sneller gaan draaien, met meer lawaai en meer warmte productie)

Heb een flink ingekorte gashendel van een grasmaaier gemonteerd op de generator. Als je deze hendel voorbij maximaal gas drukt, bedien je de choke. Wanneer de motor draait, trek je de gashendel iets terug. Als je het aan tijd hebt, of als je wilt dat er iets minder herrie wordt gemaakt, kun je minder gas geven. De stroom vraag (alles wat de dynamo kan leveren en meer) blijft gelijk. Maar de stroom productie wordt gewoon net even minder.

Hoop dat ik het een beetje heb uit kunnen leggen. Met de kanttekening dat "electronica" m'n zwakste "doe het zelf" vaardigheid is.

*PS: deze 12v generator levert momenteel tot ongeveer 65A. Een normale auto accu is dus al binnen een uurtje opgeladen. Vind het zelf echt ideaal als BACK-UP voor als b.v. je start accu per ongeluk leeg is geraakt, en je midden in de rimboe zit.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2025, 12:40

Krijg de indruk dat je er niet alles van begrijpt, een "governor" (regelateur) is een mechanisme wat probeert in ingesteld toeren tal vast te houden.
Dat toerental bepaald het vermogen van je gras maaier. Het toerental van je dynamo moet zo uitgerekend worden dat het vermogen van de grasmachine overeen komt met het opgenomen ver mogen van je dynamo (overbreng verhouding)!
De inwendige weerstand van je accu bepaald de laadstroom, en deze dus weer het opgenomen vermogen van de generator.
Bij een goede accu, heb je al heel snel tijdens dit proces, het volle vermogen van de grasmaaier niet meer nodig, wat voor jouw en je hele omgeving de prettige mogelijkheid bied het toerental omlaag te brengen ! Het grote voordeel van een DC-generator, krijg niet het idee dat het bij jouw zo werkt !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 14:05

Wolf1 schreef:Krijg de indruk dat je er niet alles van begrijpt, een "governor" (regelateur) is een mechanisme wat probeert in ingesteld toeren tal vast te houden.
Dat toerental bepaald het vermogen van je gras maaier. Het toerental van je dynamo moet zo uitgerekend worden dat het vermogen van de grasmachine overeen komt met het opgenomen ver mogen van je dynamo (overbreng verhouding)!
De inwendige weerstand van je accu bepaald de laadstroom, en deze dus weer het opgenomen vermogen van de generator.
Bij een goede accu, heb je al heel snel tijdens dit proces, het volle vermogen van de grasmaaier niet meer nodig, wat voor jouw en je hele omgeving de prettige mogelijkheid bied het toerental omlaag te brengen ! Het grote voordeel van een DC-generator, krijg niet het idee dat het bij jouw zo werkt !

Wat je daar schreef, klopt voor een deel geheel niet. Maar heb geen zin meer om er op in te gaan.

Ik heb een enorm handige draagbare betrouwbare en makkelijk te onderhouden 12v generator gemaakt die heel mooi en rustig zonder trillingen of andere gekkigheid accu's met 65 ampere kan opladen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor aadbloem » 19 Sep 2025, 16:02

Budget-DIY schreef:Ik heb een enorm handige draagbare betrouwbare en makkelijk te onderhouden 12v generator gemaakt die heel mooi en rustig zonder trillingen of andere gekkigheid accu's met 65 ampere kan opladen.

Prachtig toch, overal zijn de benzinemotoren uit de machinekamer verdwenen uit veiligheid. Vergeet niet jouw ingebouwde benzinegenerator te melden bij je verzekering, zal vast een stuk schelen in de premie.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2025, 19:26

Budget-DIY schreef:Wat je daar schreef, klopt voor een deel geheel niet. Maar heb geen zin meer om er op in te gaan.

Slap en lullig, als je vind dat ik je verkeert voorlicht, dan verwacht ik duidelijk onderbouwt commentaar en niet ik heb er nu geen zin in !
Het is ook niet een kwestie van wie heeft er gelijk, maar als ik je probeer te helpen, vind ik dat ik minimaal recht heb op de discussie, als je een andere mening bent toegedaan.
Dus steek van wal, wat heb ik volgens jou verkeert gezegd ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 19:50

Wolf1 schreef:...maar als ik je probeer te helpen...[/size][/i][/color]

Ik had vragen over het inbouwen van een generator. Werd mij al uitgelegd dat een slecht plan is, en dat de beoogde uitlaat opstelling niet ging werken. Dus dit hele idee van inbouwen is weg.

Ik ben verder geen enkele hulp nodig mbt de werking van m'n generator. Ik had met hulp van anderen, een inschatting gemaakt van hoeveel stroom ik kon verwachten. Hij levert net zoveel stroom als in de best-case-scenario verwachtingen. Hij is veel stiller dan verwacht. Hij trilt vrijwel niet, en loopt ook geheel niet weg. Als je toch een discussie zoekt, zul je iemand anders moeten vragen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 20 Sep 2025, 08:49

Budget-DIY schreef:Hij levert net zoveel stroom als in de best-case-scenario verwachtingen.

Als de grasmachine maar 1.5 pk is, heb je helemaal gelijk, de dynamo vraagt namelijk 3 pk !
Dus niet bepaald een configuratie, welke we als een voorbeeld kunnen gebruiken, je overige knoeipartijen interesseren me ook in het geheel niet, dus einde discussie, sterkte !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 21 Sep 2025, 16:22

Zo ongeveer 75 jaar geleden experimenteerde ik al met stroomdingen. Bijvoorbeeld twee staafjes in de grond en dan weerstand meten. Ik maakte een dc generator van een wasmachinemotor en een dynamo. Bij de eerste poging brandde het 6 volt lampje al direct door. Nadien begreep ik dat een spanningsregelaar nodig was. Ach ja, al doende leert men…
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Sep 2025, 16:32

jkb schreef:Ach ja, al doende leert men…

Dat is zeker, en geeft ook niets, het had slechter geweest, als je op dat moment, een helpende hand afgeslagen had en bang was voor de discussie over je gemaakte fouten.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra