Wolf1 schreef:Een Dc Generator heeft als voordeel dat hij niet op een vast toerental hoeft te draaien, dat geeft de mogelijkheid het toerental aan te passen aan het te leveren vermogen.
Ben veel benieuwder hoe je dat gedaan hebt ? ? ?
Leuke vragen!
Ik heb de generator gemaakt met als doel het opladen van een 12v accu. Hier heb ik een reguliere auto dynamo (met freewheel) voor gebruikt. Een niet volle (auto) accu kan alle ampere aan die de dynamo kan produceren. (deze dynamo kan tot 120A produceren) Hoe hoger het toerental van de motor, hoe meer stroom hij produceert. En zolang de accu dus nog niet vol is, levert de dynamo alle stroom die hij met het gegeven toerental kan produceren. De dynamo doet trouwens niets, als je er geen accu op aansluit. Gewoon een omvormer aansluiten zonder accu, en de dynamo activeerd zichzelf niet. (iets met een voltage regulator die stroom nodig is om de electromagneet aan te zetten en om de uitgangsspanning constant te houden?)
En het motorblokje zelf, zit een "governor". (weet de Nederlandse benaming niet) Dit onderdeel probeert er voor te zorgen dat het toerental zo constant mogelijk is, afhankelijk van de stand van de gashendel, en van de (variabele) belasting op de motor. Tijdens het laden, is de belasting op de motor echter constant, dus in principe had ik de "governor" kunnen overslaan. Dan had ik de carburateur misschien nog iets verder open kunnen zetten voor nog iets meer watt. (maar dan zou het blokje ook nog sneller gaan draaien, met meer lawaai en meer warmte productie)
Heb een flink ingekorte gashendel van een grasmaaier gemonteerd op de generator. Als je deze hendel voorbij maximaal gas drukt, bedien je de choke. Wanneer de motor draait, trek je de gashendel iets terug. Als je het aan tijd hebt, of als je wilt dat er iets minder herrie wordt gemaakt, kun je minder gas geven. De stroom vraag (alles wat de dynamo kan leveren en meer) blijft gelijk. Maar de stroom productie wordt gewoon net even minder.
Hoop dat ik het een beetje heb uit kunnen leggen. Met de kanttekening dat "electronica" m'n zwakste "doe het zelf" vaardigheid is.
*PS: deze 12v generator levert momenteel tot ongeveer 65A. Een normale auto accu is dus al binnen een uurtje opgeladen. Vind het zelf echt ideaal als BACK-UP voor als b.v. je start accu per ongeluk leeg is geraakt, en je midden in de rimboe zit.