klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: klopt mijn gedachte, klaar en opgelost

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2013, 16:27

Bericht door R.C.Grootveld » ma 06 aug 2012, 11:51

sinty schreef:
en beslist de off stand vermijden met draaiende motor

Alsmede de "Both" stand bij stilstaande motor ......
Moet er niet aan denken:
Kiezen - 1 of 2 - schakelen - schakelaar op "Both" - varen - oeps sluis - motor uit - oh nee, eerst de schakelaar om - motor uit - sluisdeuren open - schakelaar ..... ik stop maar.
Of zou dat soms de reden zijn, waarom veel mensen in de sluiskolk de motor laten lopen (verboden volgens BPR, maar wie leert dat, we hebben toch geen vaarbewijs nodig) ....
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 16:27

Bericht door klaas » ma 06 aug 2012, 12:34

toch zijn deze dingen gemaakt en ooit mischien bij mensen als de oplossing geweest, maar door verbeteringen in techniek achterhaald.
en voor een schuit is dit dan denk ik toch voldoende.
maar weetje ik zet hem standaard op 1 tijdens varen eerst op both en later na ongeveer 30 min op 2 om de service accu´s te laden.
motor uit. terug naar 1. denk dat ik het zo veilig en goed doe.
bij een volgende boot zal het wellicht anders zijn, maar dat is voor dan voor dan.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 16:28

Bericht door sinty » ma 06 aug 2012, 16:15

het zal wel aan mij liggen, maar al zou ik in de sluis liggen met de stand op both wat dan nog ? hij zou echt geen meerdere accus in 1 klap leegtrekken tijdens een schutting . ik ben gewend dat stand 1 is om te starten en daar laat ik hem ook overigens op staan tijdens t varen . mijn verbruikers accus staan op de zonnepanelen en daar heb ik geen omkijken naar dat staat allemaal op standje 2 alleen swinters bij donker weer en minder lading van de panelen gebruik ik de stand 2 soms tijdens t varen om de verbruikers accus even extra te laden voor de rest is t wat mij betreft zo simpel als wat of zie ik iets verkeerds ? je leert tenslotte iedere dag
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 16:28

Bericht door sinty » ma 06 aug 2012, 16:18
7kinderen schreef:
toch zijn deze dingen gemaakt en ooit mischien bij mensen als de oplossing geweest, maar door verbeteringen in techniek achterhaald.
en voor een schuit is dit dan denk ik toch voldoende.
maar weetje ik zet hem standaard op 1 tijdens varen eerst op both en later na ongeveer 30 min op 2 om de service accu´s te laden.
motor uit. terug naar 1. denk dat ik het zo veilig en goed doe.
bij een volgende boot zal het wellicht anders zijn, maar dat is voor dan voor dan.

klaas dat is verkeerd , als jij je start accu op stand 1 hebt en je schakelt over na een tijdje om je service accus te laden dan betekent dat voor mij dat jou service accu op stand 2 zit ,dan moet je niet zodra de motor weer uit is naar stand 1 gaan wand dat is je startaccu volgens mij? zodra je stilligt en stroom wil pakken dan moet je dat niet uit je start accu halen op stand 1 maar uit je verbruikers accu en die hoort op stand 2 te zitten pfffffff nu maak ik er een hindernisbaan van he :?
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 16:28

Bericht door vuuren1 » ma 06 aug 2012, 21:15

MartinV schreef:
En ook die is tegenwoordig goedkoper te krijgen dan zo'n Vetus schakelaar. Zelf pas ik eigenlijk alleen maar een Mosfet brug toe. Het is gewoon beter voor je accu's.
Scheidingsrelais ben ik ook zeker niet weg van. Je krijgt onvoorspelbare stromen lopen tussen je accu's als een accu wat verder ontladen is en de andere helemaal vol.
Nog enger wordt het, zoals ik laatst tegenkwam, een "autorelais" die 2 accupakketten(2x100ah+2x220ah) koppelde op het moment dat je het contactslot op contact zet..

Martin

Ik dacht dat ooit ook van die onvoorspelbare stromen.
Toen heb ik een proefopstelling gemaakt met een volle en een lege accu en de stroom gemeten bij het koppelen, dat viel heel erg mee en was zelfs vrij laag.
Je moet natuurlijk geen sets van honderden Ah met een 70A relais willen schakelen (kan overigens wel maar dan wel de de boel juist afzekeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Dec 2013, 16:29

Bericht door R.C.Grootveld » ma 06 aug 2012, 21:52

sinty schreef:
het zal wel aan mij liggen, maar al zou ik in de sluis liggen met de stand op both wat dan nog ? hij zou echt geen meerdere accus in 1 klap leegtrekken tijdens een schutting . ik ben gewend dat stand 1 is om te starten en daar laat ik hem ook overigens op staan tijdens t varen . mijn verbruikers accus staan op de zonnepanelen en daar heb ik geen omkijken naar dat staat allemaal op standje 2 alleen swinters bij donker weer en minder lading van de panelen gebruik ik de stand 2 soms tijdens t varen om de verbruikers accus even extra te laden voor de rest is t wat mij betreft zo simpel als wat of zie ik iets verkeerds ? je leert tenslotte iedere dag

Tijdens het varen je laadstroom alleen naar je startaccu laten gaan is een beetje onzinnig, de energie die je nodig hebt om te starten is nl in no time weer aangevuld en dan heb je het echt over 10-15 min.

Op het moment dat je een bijna lege service set hebt en de schakelaar staat op both, zal je dynamo al vrij snel je service set gaan laden.
Op het moment dat je dan je motor stopt en je laat de schakelaar op both staan, zal er direct een nominale laadstroom gaan lopen die in no-time je start accu leeg trekt.

Jij vindt het geheel simpel, dat is jou mening die ik echter niet deel.
Simpel zijn dingen waarbij ik niet hoef na te denken (dat doe ik de hele week al) en (nog beter) niets hoef te doen.
Binnenkomen en gewoon het licht aan kunnen doen zoals thuis, gevolgd door het activeren van de diverse circuits (hydrofoor, toilet) door de schakelaar om te zetten. Dat kan mijn vrouw ook als ze eens een keer alleen aan boord komt zonder dat ik het eea op papier hoef te zetten.

Dat noem ik simpel ....

En dan blijft toch alleen de installatie met een diodebrug resp. scheidingsrelais over.

Ik ben ook actief op een duits forum en daar komen die dingen ook nog wel eens te sprake, ook daar hoor/lees je veel ellende en zeggen kenners dat die dingen eigenlijk simpelweg verboden zouden moeten worden.

Als je accu´s aan elkaar wilt koppelen is daar maar één moment voor: Bij de eerste installatie
Doe je het daarna, dan vraag je om ellende; ik spreek uit ervaring
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 16:29

Bericht door sinty » ma 06 aug 2012, 23:17

beste rob, ik denk dat de vergelijking met thuis niet voor de meeste schippers geldt ,er zijn altijd wel dingen die even iets anders in elkaar steken aan boord in vergelijking met thuis, maar nogmaals voor mij is het de gewoonste zaak van de wereld hoe ik met mijn schakelaar omga ,en heb er in de tientallen jaren dat ik vaar nog nooit geen problemen mee gehad op mijn andere scheepjes had ik t zelfde systeem eigenlijk ,ook mijn vrouw weet dat ze de schakelaar smorgens op stand 2 moet zetten om het nieuws te kijken enz,,,,ik zet mijn schakelaar als we naar bed gaan trouwens op off . daar is niks moeilijks aan . mischien heb ik al die jaren geluk gehad ? maar t werkt feilloos nog steeds en toch behoorlijk simpel in mijn ogen . maar rob de stand both op de schakelaar die wordt bij mij haast nooit gebruikt mischien omdat ik zonnepanelen heb die mijn service set laden , en ik kan me niet voorstellen waarom je die stand zou gebruiken zodra je stilligt het enige wat je in mijn ondervinding hoeft te doen is : starten op 1 ,na een uurtje op both zetten en zodra je alles stillegt de stand 2 gebruiken dat moet tog iedereen zonder moeite kunnen doen ? er zijn wel meer handelingen die er gedaan moeten worden in ieder geval bij mij ,en dat is de boordkraan sluiten ,het gland een klap vet gefen ik controleer gelijk het olie pijl even zowel voor als na het varen , dat zijn voor mij automatische dingen geworden die voor een ander mischien teveel lijken .
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor vuuren1 » 17 Dec 2013, 16:30

Bericht door vuuren1 » ma 06 aug 2012, 23:41

Als je nieuwe schepen bouwt dan moet iedereen met erg weinig nadenken met die boot om kunnen gaan anders komt de ellende al heel snel om de hoek kijken.
De vrouw van de schipper moet met vriendinnen op een mooie dag ook zonder na te hoeven denken gebruik kunnen maken van die boot.

Dan moet die boot technisch op een auto lijken...
Op een boot zit veel meer dan in een auto, maar dat beperken we tot een duidelijke rood gekleurde hoofdschakelaar die bij binnenkomst opvalt en bedient moet worden (anders werkt er niks).
Om de verbruikers te compenseren raden we altijd 1x (beter is 2x) 55 WP zonnenpanelen aan, dan kan je zelfs de hoofdschakelaar vergeten uit te zetten als de koelkast aan staat en je naar huis gaat.
Bij verhuurboten moet je ook zo denken anders blijf je die boten achterna rijden om problemen op te lossen.
Dus met van die nadenkschakelingen wordt het niks als de schipper morgen onder de tram loopt, dan weet niemand met die boot om te gaan.

Als mijn vrouw alleen op onze boot logeert moet ze 1 knop om zetten en (bij langer verblijf) een walkabel in pluggen, dan is alles geregeld en werkt ook alles.
(die boot zit bomvol met techniek maar iedereen kan er simpel mee omgaan)
Als ze zou willen varen moet ook de koelwaterkraan open worden gezet, die zet ik altijd dicht (ondanks dat er een beluchter aanwezig is, eigenlijk kan die kraan open blijven maar ik neem op dat gebied geen enkel risico).

Na jaren boten bouwen kom je daar achter en als iemand die gratis adviezen anders wil invullen vindt ik het ook best en komt de wijsheid misschien later.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 17 Dec 2013, 16:30

Bericht door sinty » di 07 aug 2012, 00:11

ja bomvol electronica is juist hetgeen wat ikzelf persoonlijk niet wil . mijn eigen keuse omdat ik als ik onderweg ben en er iets gebeurd ikzelf het ter plaatse wil kunnen oplossen zonder afhankelijk te zijn van 1 of andere electrotechnische ingenieur die mij telefeonisch vermeld dat het wel een paar dagen kan duren voordat hij een blik kan komen werpen en ik uiteindelijk stilleg . ik begrijp dondersgoed dat je daar niet onder uit komt in nieuwbouw schepen ,en ook niet bij de betere verhuur schepen ,maar laten we eerlijk zijn hoeveel procent van onze forum leden bezitten een nieuwbouw schip ? die van mij is 103 jaar oud en ja ik kijk tv aan boord, en zet me koffie en heb een 220 net , heb 2 daglichtpanelen 2x 110 watt heb geen stroom gebrek of zorgen het enige wat ik wel heb dat is een :o vetus schakelaar :oops:
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Klaas » 17 Dec 2013, 16:30

Bericht door klaas » di 07 aug 2012, 09:32

nou ik sluit de boel zodirect aan in deze volgorde.

1 is startaccu 2 service

1 naar startmotor van startmotor naar starknop van startknop naar waarschuwingslampje terug naar startknop dan weer retour naar dyno van dyno naar swtichknop dan van stand 1 dan van de switch naar de retour op switch knop weer naar de 1 terug. Ter beveiliging dat bij stilsdaande motor zou worden gebruikt voor gebruikers tijdens het recreaeren komt de massasleutel, of moet ik deze juist dan voor het startcircuit aansluiten om de stroom vanuit de accu definitief te onderbreken ter voorkoming van leeg trekken?

de 2 gaat rechtsreeks op de omvormer maar sluit ik in de draad aan op de switch op plek.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra