Accu's versleten?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu's versleten?

Berichtdoor valk » 30 Mrt 2015, 18:06

Eergisteren mijn boot uit de winterstalling gehaald. Niets aan de hand, startte onmiddellijk. Na een half uurtje zijn we aan een kade gaan liggen om daar de nacht door te brengen. We keken even TV naar het journaal en daarna een stukje van de voetbalwedstrijd Ned-Turkije, totdat het doelpunt van T viel. Kort daarna hoorden we een luid alarm van de omvormer waarop de TV draaide. De spanning van de boordaccu's bleek ver teruggevallen. Of er causaal verband was met het voetbal weet ik niet. In ieder geval hebben we de TV verder voor gezien gehouden en zijn gaan slapen.
Gisteren zijn we naar onze thuishaven gevaren, ongeveer 4 1/2 uur, geen probleem en de accu's werden normaal geladen.
In de thuishaven heb ik het boordnet afgesloten en de walstroom en lader niet aangesloten.
Vanmiddag, na ruim 24 uur, heb ik de accuspanning gemeten, allemaal - ik heb er zes van 140/Ah - gaven circa 12,6 à 12,7 volt.
Ik dacht dat dat redelijk normaal was.
Zijn de accu's kaduuk of heeft iemand een andere verklaring voor die eerdere spanningsterugval? In de winterstalling hebben de accu's constant aan de lader gelegen.
Vr gr
rh
valk

ligplaats:
info:

Re: Accu's versleten?

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2015, 18:13

12,6 na 24 uur is op zich goed, dat zou een volle accu betekenen, zegt nog niets over de capaciteit.
als alle accu klemmen goed contact maken ( controleren) zou je het nog eens moeten proberen met belasting om te kijken of de accu's weer zo snel leeg zijn.

Op zich hele winter aan de lader laten hangen ben ik geen voorstander van, vol weg zetten zou voldoende moeten zijn om ze te laten overwinteren.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor aquanaut » 30 Mrt 2015, 20:13

Wat voor soort accu's zijn het, en wat voor omvormer?
Je boordnet is dat 12V of 24V?

En die 6 accus staan die allemaal in een batterij of heb je meerdere sets?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mrt 2015, 20:38

henkvd schreef:Op zich hele winter aan de lader laten hangen ben ik geen voorstander van, vol weg zetten zou voldoende moeten zijn om ze te laten overwinteren.

Waarom niet? Bij een goede (lees: geregelde) lader, zou dat mijns inziens geen probleem hoeven te zijn.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 30 Mrt 2015, 20:44

R.C.Grootveld schreef:
henkvd schreef:Op zich hele winter aan de lader laten hangen ben ik geen voorstander van, vol weg zetten zou voldoende moeten zijn om ze te laten overwinteren.

Waarom niet? Bij een goede (lees: geregelde) lader, zou dat mijns inziens geen probleem hoeven te zijn.

Nee dat is dus niet waar.
Bij natte loodzuur accu's is het raadzaam om deze voortdurend onder lading e houden om zelfontlading op te heffen.
Voor bijvoorbeeld AGM of Gel accu's veroorzaakt het alleen maar extra Cycli dus levensduur.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mrt 2015, 21:28

Niet waar?

De ouderwetse lood zuur accu's werden bij mij nooit in de winter geladen en gingen meer dan 10 jaar mee.
Als de diesel er na de winter niet zonder meer op aan de gang ging dan waren ze aan vervanging toe.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Mrt 2015, 08:51

aquanaut schreef:Bij natte loodzuur accu's is het raadzaam om deze voortdurend onder lading te houden om zelfontlading op te heffen.

Laat ik die nu aan boord hebben staan ...... :D
aquanaut schreef:Voor bijvoorbeeld AGM of Gel accu's veroorzaakt het alleen maar extra Cycli dus levensduur.

Je zou verwachten dat een goede geregelde lader daar rekening mee houdt, op mijn (combi)lader kan ik het accutype instellen en dat zal niet voor niets zijn.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mrt 2015, 09:08

Ik denk dat accu's een geluk kwestie is,ik heb de accu's ook naar ruim tien jaar vervangen en ik houd ze s'winters op peil met mijn zonnepanelen.
Loodzuur accu's
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor aquanaut » 31 Mrt 2015, 10:27

R.C.Grootveld schreef:
aquanaut schreef:Bij natte loodzuur accu's is het raadzaam om deze voortdurend onder lading te houden om zelfontlading op te heffen.

Laat ik die nu aan boord hebben staan ...... :D
aquanaut schreef:Voor bijvoorbeeld AGM of Gel accu's veroorzaakt het alleen maar extra Cycli dus levensduur.

Je zou verwachten dat een goede geregelde lader daar rekening mee houdt, op mijn (combi)lader kan ik het accutype instellen en dat zal niet voor niets zijn.

Nee helaas houdt je lader daar geen rekening mee, wat voor (combi)lader is het precies dan zal ik het je schetsen.
Het instellen van het type accu veranderd in de meeste gevallen niets aan de laadkarakteristiek, wel aan de laadspanningen, en soms de absorptietijd.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor aquanaut » 31 Mrt 2015, 10:42

@René

De "geluk factor" bij accu's is te vergelijken met de banden van je auto.
Ze kunnen heel wat kilometers mee, echter bepaald je rijstijl voor een groot gedeelte de levensduur.

Een accu is ontworpen voor een aantal cycli, welke gerelateerd is aan de (regelmatige) diepte van ontlading.
Misbruiken kan ook, door ver boven de geadviseerde stroom te ontladen en te laden.
Of met verkeerde spanningen te laden.
Maar je kunt ook bij elk stoplicht met rokende banden wegrijden....

Wij hebben als stelregel als een accu binnen 3 maanden overlijdt KAN er sprake zijn van een technisch defect aan de accu.
Accu's die hun verwachte levensduur niet halen zijn versleten door gebruik.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Volgende

Terug naar Scheepselektra