vuuren1 schreef:Lucter,
Iedere pakkingbus moet gekoeld worden en in ieder leerboek staat geschreven dat een pakkingbus daarvoor een drupje water moet lekken, ofwel zo afgesteld dient te worden.
Ik heb 12 jaar les gegeven in Scheepswerktuigkunde en met name praktijklessen, dus vertel ik heus geen onzin..
De kunst is om een vetgesmeerde as niet te weinig te smeren maar er ook niet teveel vet in te persen, dan wordt het mogelijk heet.
Maar bij motoren op rubbers past een vast binnenlager niet omdat de as beweegt en dan past niet bij een vast lager met pakkingbus.
Helaas wordt er in de jachtenwereld veel geknoeid door mensen die denken dat ze het weten.
Hans, zeker niet mijn bedoeling on je kennis als onzin te bestempelen, maar ik denk dat je je iets verkeerd uitdrukt
Die druppel water gaat de temperatuur van de schroefaskoker en as niet naar beneden brengen, daarvoor is de massa staal t.o.v. de geringe hoeveelheid water te groot. Die druppel is zoals ik eerder schreef een goed teken; er staat niet teveel vetdruk op de koker, hetgeen hitte kan veroorzaken. Je zegt geheel terecht de pakkingbus zo af te stellen dat er nog een drupje komt, dan weet je immers dat de vetdruk niet te hoog is.
Dit bewijst mijn schroefassysteem, vetgesmeerd en nooit een druppel water binnen. Door het zware stuwdruklager voor de pakkingbus, staat het bij mij heel goed in lijn. De flexibele koppeling tussen het stuwdruklager en de keerkoppeling vangt de geringe motorbewegingen op.