Ik noemde Drinkwaard als voorbeeld van één van de vele zelfombouwers.
De marinisatie van Craftsman is mooier (maar of het allemaal veel beter is denk ik niet).
De opvoerpomp is geen rommel en zowel brandstoffilter als luchtaanzuig is veel beter.
Wat zeker anders is dat is de basismotor, ook al blijft het een S4L2 Mitsubishi.
Die basis industriemotoren worden vele toepassingen in de industrie specifiek gemaakt.
Vetus en Solé stellen hun eigen eisen aan de toegepaste basismotor wat op jachtgebruik is gericht.
De goedkopere varianten kopen bv. een partijtje tractormotoren en bouwen die om tot bootmotor.
Een tractormotor heeft een ander vliegwiel en andere klep- en brandstofpomp timing.
In de praktijk valt het op dat die partijmotoren rauwer lopen (dus meer geluid produceren dan Vetus of Solé) en als het vliegwiel niet is aangepast trilt het meer tot en met gerammel in de aandrijving wat ooit zelfs keerkoppelingen sloopte na 5 draaiuren (hopelijk is dat inmiddels over).
De meeste motoren worden standaard geleverd met een Technodrive TMC 40 of TMC 60 mechanische keerkoppeling, dat is de goedkoopste bekende koppeling in de markt.
Vetus levert standaard ook wel ZF/Hurth, ook mechanisch maar wat duurder.
Vetus en Sole wijken wat af met de prijs, Vetus levert een betere nazorg en service.
Door scherp in te kopen en de klant mee te laten delen in een stukje korting komt die Vetus motor ineens een stuk dichterbij.
(Zo ook Yanmar)
Yanmar is top en feitelijk beter dan de andere merken omdat Yanmar een specifieke bootmotoren fabrikant is.
We hebben diverse Yanmar motoren ingebouwd en die doen het super.
Alleen als je een complete set voor hermotorisatie nodig hebt is het prijstechnisch interessanter om alles bij 1 leverancier te kopen.
Yanmar heeft Vetus overgenomen maar ik zie nog geen Yanmar diesels in het Vetus boek. Ofwel als die koppeling er wel is/komt dan wordt het interessant om Yanmar in te kopen i.c.m. Vetus installatie delen.
Zo wat duidelijker?