door vuuren1 » 28 Dec 2013, 22:20
Erik en andere geïntersseerden,
De technieken veranderen maar natuurkunde blijft een wetmatigheid.
In de techniek zet niemand met kennis van natuurkunde/pomptechniek (meerdere!) koelers in de aanzuigzijde van de buitenboordpomp.
Waarom heb ik uitgelegd: De aanzuigcapaciteit van iedere pomp is zeer beperkt en meer weerstand in de zuigleiding leidt al snel tot teveel weerstand waardoor de pompcapaciteit fors terug kan teruglopen.
De maximale aanzuigcapaciteit van welke pomp dan ook is natuurkundig bepaald en heeft te maken met leidingweerstand, soortelijke massa van de vloeistof, de hoogte boven (of onder) de waterlijn en de zwaartekracht .
In theorie zou een 100% vacuum kunnen worden bereikt maar door weerstanden in de aanzuigleiding (uiteraard nog zonder koelers in de aanzuig!) is het best haalbare 80% (ca. -0,8 bar).
Een smeeroliekoeler voor de motorolie kán met buitenwater worden gekoeld maar dan moet de koelcapaciteit van de koeler daarop zijn aangepast (bij grotere scheepsmotoren wordt de motorolie vaker met buitenwater gekoeld maar dan is er sprake van een 3-weg thermostaat die dit regelt..
Motorolie moet niet te heet worden maar vooral ook niet te koud blijven.
Als iets werkt, en dat doet het bij een relatief weinig gebruikt en laag belaste jachtmotor al snel, wil het niet zeggen dat diegene die een industriemotor naar eigen idee mariniseert het ook volgens in de beroepsvaart gebruikelijke normen invult.
Als het dan goed gaat dan denkt men mogelijk dat die manier de juiste manier is..
Concreet verwacht ik niet direct problemen, ofwel het kan mogelijk wel werken maar het klopt gewoon niet.
Misschien lees je liever dat het niet optimaal is?
Ik krijg er vragen over en dan geef ik mijn verhaal daarover, zo simpel is het.
Groet, Hans van Vuuren