Peugeot met koelvloeistof in de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor nietmeeractief » 27 Dec 2013, 22:23

.
Laatst gewijzigd door nietmeeractief op 30 Dec 2013, 20:59, in totaal 2 keer gewijzigd.
nietmeeractief

Berichtdoor vuuren1 » 27 Dec 2013, 22:54

We hebben het mogelijk over een voor mij herkenbaar verhaal..
Ik heb vernomen hoe dergelijke motoren worden samengesteld en dat lijkt nergens op.
Een Mitsubishi S4Q met in de aanzuig van de buitenboordwaterpomp opgenomen oliekoelers is volmaakt fout.
Daarbij hoort een motoroliekoeler bij een dergelijke motor (ook) niet in het buitenboordwatersysteem te zijn opgenomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor nietmeeractief » 28 Dec 2013, 00:07

.
Laatst gewijzigd door nietmeeractief op 30 Dec 2013, 21:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
nietmeeractief

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Dec 2013, 18:40

3-D printer..... Dat is natuurlijk wel een geniale uitvinding voor onderdelen die niet meer gemaakt worden... Het komt ooit zover dat ze metalen voorwerpen kunnen printen...

Over 40 jaar is die Mitsu aardig bejaard (net als de eigenaar dan trwens) als er dan iets kapot gaat... Ga je met een druppel aan je neus naar de Copyshop en klaar is kees... :D

Of heeft iedereen er dan al 1 thuis staan? :?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor pleysant » 28 Dec 2013, 21:20

Bij technische vragen over de indenor,kijk dan eens op peugeotforum "Le Lion dÓr"

Vrg.Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 22:20

Erik en andere geïntersseerden,

De technieken veranderen maar natuurkunde blijft een wetmatigheid.
In de techniek zet niemand met kennis van natuurkunde/pomptechniek (meerdere!) koelers in de aanzuigzijde van de buitenboordpomp.
Waarom heb ik uitgelegd: De aanzuigcapaciteit van iedere pomp is zeer beperkt en meer weerstand in de zuigleiding leidt al snel tot teveel weerstand waardoor de pompcapaciteit fors terug kan teruglopen.
De maximale aanzuigcapaciteit van welke pomp dan ook is natuurkundig bepaald en heeft te maken met leidingweerstand, soortelijke massa van de vloeistof, de hoogte boven (of onder) de waterlijn en de zwaartekracht .
In theorie zou een 100% vacuum kunnen worden bereikt maar door weerstanden in de aanzuigleiding (uiteraard nog zonder koelers in de aanzuig!) is het best haalbare 80% (ca. -0,8 bar).

Een smeeroliekoeler voor de motorolie kán met buitenwater worden gekoeld maar dan moet de koelcapaciteit van de koeler daarop zijn aangepast (bij grotere scheepsmotoren wordt de motorolie vaker met buitenwater gekoeld maar dan is er sprake van een 3-weg thermostaat die dit regelt..
Motorolie moet niet te heet worden maar vooral ook niet te koud blijven.

Als iets werkt, en dat doet het bij een relatief weinig gebruikt en laag belaste jachtmotor al snel, wil het niet zeggen dat diegene die een industriemotor naar eigen idee mariniseert het ook volgens in de beroepsvaart gebruikelijke normen invult.
Als het dan goed gaat dan denkt men mogelijk dat die manier de juiste manier is..

Concreet verwacht ik niet direct problemen, ofwel het kan mogelijk wel werken maar het klopt gewoon niet.
Misschien lees je liever dat het niet optimaal is?
Ik krijg er vragen over en dan geef ik mijn verhaal daarover, zo simpel is het.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor nietmeeractief » 29 Dec 2013, 09:47

.
Laatst gewijzigd door nietmeeractief op 30 Dec 2013, 21:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
nietmeeractief

Berichtdoor vuuren1 » 29 Dec 2013, 21:45

Nog even dan,

Als je een aanzuigslang hebt van 25 mm en er twee koelers tussen zet is de doorlaat van de koelers zomaar 5-8 mm minder.
Dat geeft weerstand (zegt nog steeds niet dát het fout gaat).
Het in de pompaanzuig plaatsen van appendages blijft volmaakt ongewoon..

De buitenboordwaterpompen op motoren die aan de huidige emissie eisen voldoen worden juist kleiner in capaciteit om de uitlaattegendruk te reduceren.
Ofwel de overcapaciteit is bij dergelijke fabrikanten juist geminimaliseerd.

Wat is de inwendige diameter van de uitlaatslang van jouw Mitsubishi?
Welke buitenboordwaterpomp is er gemonteerd.
Waar is de pomp aangesloten (directe krukas aandrijving of met een snaar of aan de motordistributie gekoppeld?)
Ofwel draait de pomp de helft of het zelfde toerental van de motor?
Dan heb ik het niet over de verschillende pompconfiguraties. Een duimse pomp kan worden uitgevoerd met 3 soorten cam's en dus 3 soorten van capaciteit; de standaard pomp is uitgevoerd met een dikkere cam (maximale opbrengst).
(die zal er wel inzitten)

Als we het dan hebben over ontwikkelingen in de techniek en als dit systeem werkt dan wordt hier de natuurkunde overspoeld door gebrek aan kennis van de bouwer en een (hopelijk voor jou) pomp met teveel capaciteit..

Voorbeeld: Als jij er morgen een buitenboordwaterpomp op zet van een scheepsmotor met een Bodensee milieu certificaat zal het bij deze configuratie wel misgaan als je even iets harder wilt varen.
Ofwel: De leverancier kan een forse pomp monteren en dan zijn er geen aanzuigproblemen (de merkleveranciers hangen milieucertificaten aan hun producten).

Al met al is het mij alweer duidelijk wat de reden is dat de goedkoopste Mitsubishi basismotor niet vergelijkbaar is met een Vetus, Solé en zelfs de Craftsman variant.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Dec 2013, 19:10

Mijnheer Dolman en consorten, jullie kunnen lullen tot je een ons weegt, maar veranderd niets aan Hans zijn gelijk. Punt Uit.
Nu kan je met van alles aan komen dragen, dat sommige dingen in de praktijk toch anders zijn, daar zullen dan ook wel redenen voor te bedenken zijn.
De meest voorkomende, er is niet voldoende over nagedacht of het is goedkoper.
Nog even over het zuig pers pomp verhaal, een weerstand X geplaatst in de zuig van de pomp geeft 10x zoveel rendementsverlies als in de pers ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 30 Dec 2013, 21:00

Kan iemand het mij uitleggen aan de hand van harde cijfers of berekening dat je beter een oliekoeler NA de impellorpomp kunt hebben dan ervoor. Het klinkt mij ook logischer in de oren om liever een weerstand in de pers te hebben dan in de aanzuig...

Maarja, Zoals Wolf zegt kunt je tientallen redenen bedenken waarom de koeler in de aanzuig te plaatsen, maar niemand maakt mij wijs dat al die bedrijven die het op die manier mariniseren knettergek zijn...

Dus als iemand onderbouwende uitleg heeft??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard