diesel uit uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

diesel uit uitlaat

Berichtdoor steven » 30 Apr 2015, 08:11

Als wij op hogere toeren varen komt er uit de uitlaat zwart water, en we verbruiken meer diesel als eerst. Ook start de motor dit vaarseizoen heel slecht, vorig jaar is de startmotor gereviseerd, de verstuivers afgeperst en de gloeibouchies vervangen. De motor is een OM36. Wie weet wat het probleem is en wil ons helpen?
steven

ligplaats: raamsdonkveer
info:

Re: diesel uit uitlaat

Berichtdoor Davidos » 30 Apr 2015, 08:15

Hi Steven,

Met wat je schrijft dat er allemaal al gedaan is denk ik aan het inspuitmoment. Is het inspuitmoment wel eens gecontroleerd? Kan zijn dat dit er naast staat.

Er kunnen natuurlijk ook andere dingen mis zijn, toch een injector stuk, of vuil, bijvoorbeeld. Klinkt de motor wel goed of is deze meer gaan kloppen dan normaal?

Groet,
David
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor steven » 30 Apr 2015, 08:22

de motor klinkt normaal, de temperatuur blijft ook goed, we hadden vorig jaar ook al dat uitlaat probleem alleen nu start hij echt slecht pas na de 10e keer.
groet steven
steven

ligplaats: raamsdonkveer
info:

Berichtdoor Davidos » 30 Apr 2015, 10:53

Zijn de filters schoon? Zit er mogelijk lucht in het brandstofsysteem? Dat kan invloed hebben op het starten, alleen zie ik de link met flink roken en hoog verbruik op hogere toeren niet zo.

Zit er een stuk matras in je schroef (of iets anders waardoor het zwaar loopt)? Dat zou het roeten en hoge verbruik ook kunnen verklaren.

Kortom, vele dingen om na te kijken. HET juiste antwoord is niet zomaar te geven denk ik.

Groet,
Davidos
Davidos

info:

Berichtdoor vuuren1 » 30 Apr 2015, 21:29

Zwart water is roet en roet volgt uit een zuurstoftekort cq. een brandstofovermaat bij het geldende toerental.
Op het moment van roeten ga je over de rookgrens en is de motor zgn overbelast.

Vul maar in wat de oorzaak is:
Een te zware schroef.
Iets in de schroef
Een belemmering in de luchtaanvoer.
Volgas toerental niet passend bij de gekozen schroef.

David:
Inspuitmomenten veranderen niet zomaar spontaan en een zeikende verstuiver geeft veel grijze rook.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Davidos » 30 Apr 2015, 21:56

vuuren1 schreef:David:
Inspuitmomenten veranderen niet zomaar spontaan en een zeikende verstuiver geeft veel grijze rook.

Niet zomaar, maar het was vorig jaar ook al mis, en de verstuivers etc zouden goed zijn...

Hoe ziet water eruit waar grijze rook doorheen is gedrukt? (Ik weet het echt niet)
Davidos

info:

Berichtdoor gast » 30 Apr 2015, 23:56

Heb TS de tip gegeven om vanwege de expertise naar dit forum te gaan, de vraagstelling die ik las elders was diesel vanuit de uitlaat.
Ik lees het nu niet 123 terug maar ga uit van hetzelfde euvels, dan lijkt mij dat er teveel diesel in de cilinders komt wat via de uitlaatpoort onverbrand op het oppervlakte water komt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mei 2015, 09:54

Steven eigenlijk kan je een heleboel oorzaken direkt uitsluiten
Een heleboel genoemde oorzaken doen zich pas voor als de motor een tijdje draait.
Dit ie bij jouw niet het geval hij start meteen al heel slecht
Dus geen matras in de schroef of een foute schroef of een te zwaar draaiende schroef
Je zegt de verstuivers zij op druk getest,maar venevelen ze ook heel mooi,dat is namelijk belangrijk
Mijn ervaring met verstuivers is dat de boot gaat stinken als een ouderwets petroleum stel,als de afstelling niet goed is
Ik denk dat je het toch in de verstuivers of de luchttoevoer moet zoeken
Veel succes
Gr Rene ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor aquanaut » 02 Mei 2015, 10:27

Steven,

Heeft je OM636 ook nog een luchtregelklep?
Werkt deze wel goed?
Wat voor luchtfilter zit er op "de Ster"
Wanneer heb je dit voor het laatst vervangen of schoongemaakt?
En dan inhakend op Hans, wat is je maximaal belast toerental vrijvarend?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor stentor950 » 02 Mei 2015, 13:37

@Rene,

Ik neem aan dat als de verstuivers zijn getest, dit door een vakbekwaam persoon is gedaan. Elke vakman zal bij het testen van de verstuiver kijken of zich nergens - bij de aansluitingen en/of afdichtingen- lekkages voordoen en dat de verneveling in orde is.

Zo niet, dan spreken over de categorie prutsers. Ik neem aan dat Davidos dit door een vakman heeft laten doen. Mocht dit niet het geval zijn dan is het voor hem aan te raden dit alsnog door een vakman te laten doen.

NB In mijn tijd als matroos, later stuurman op de KHV, al weer heel wat jaren geleden, was ik vaak in de machinekamer te vinden. Ik vond alles wat draaide reuze interessant, en heb naast de theorie die ik op de Zeevaartschool had geleerd, er aardig wat van opgestoken. Eenmaal op de Noordzee meegemaakt dat de motor behoorlijk begon te roeten. Bleek -achteraf- een 'druppelende' verstuiver te zijn. Deze werd vervangen, waarbij ik de machinist (meester) behulpzaam was. Reserve exemplaar geplaatst en weer op stoom. Daarna werd direct het defecte exemplaar gedemonteerd. gereinigd en weer in elkaar gezet.Dit werd weer het reserve exemplaar voor het geval dit nodig mocht zijn. (Is in de 2 jaar dat ik op dit schip heb gevaren niet meer voorgekomen).Ik stond er met mij neus bovenop! Afgezien van het feit dat ik in theorie de werking van een verstuiver ken, zou ik dit soort werkzaamheden zeker NIET aan een leek overlaten (ook ik beschouw mijzelf ook nog steeds als leek!.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard