inbouw Farymann A30-A40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

inbouw Farymann A30-A40

Berichtdoor wilhelmina » 20 Feb 2016, 12:46

Ik ben van plan een Farymann a30-a40 10pk -1cylinder in te bouwen in een scheepje.
De motor is voorzien van een hydraulische aandrijving- een pomp drijft de schroefas aan- plaats van de motor staat dus vrij van de plaats en richting van de schroefas.Ding draait prima en keerkoppeling werkt goed. Volgens de verkoper kwam t ding uit een zeilboot.
Vraag: hoe zit het met het stuwdruklager; is die nodig?
Hopelijk iemand die mij eea kan uitleggen...

Vriendelijke groet
wilhelmina

ligplaats: uitgeest
info:

Re: inbouw Farymann A30-A40

Berichtdoor wilhelmina » 20 Feb 2016, 13:11

Ik geloof dat ik een foutje had gemaakt in de benaming 'keerkoppeling'- zgn hydrokoppeling kent deze niet. Ik bedoelde schakelen voor-vrij en achteruit.
wilhelmina

info:

Berichtdoor varg » 20 Feb 2016, 13:47

Hier staat er eea over, wel even google translate gebruiken
http://nya.scampiforbundet.se/hydromari ... nn-diesel/
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 20 Feb 2016, 13:57

U hebt een zg hydrostatische aandrijving.
Heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen: Het rendement is lager; Meestal is er daarom een oliekoeler nodig. Tevens is er vaak een soort gierend geluid.

Inderdaat is een keerkoppeling niet nodig; De draairichting en neutraal worden gerealiseerd door een zg 4/3 schuif.
Het pomp-achtige onderdeel dat de schroefas aandrijft is een hydro-motor. ik zeg dat niet om scherp te slijpen, maar er is een essentieel verschil met een hydro-pomp; Op beide hoofd aansluitingen mag namelijk de werkdruk staan. Dat heeft te maken met de interne balans van de diverse onderdelen. Bij een pomp is dat eenvoudiger, daar komt alleen werkdruk op de P, de interne lek is dan intern aangesloten aan de T poort, daarom mag de T poort geen werkdruk voeren; het hele pomphuis en de as-afdichting kunnen daar niet tegen! Bij de motor gebeurt dat via een extra externe lek-olie leiding naar de tank.

Hydromotoren zijn er in meerdere uitvoering; Als tandwiel, of met plunjers, zowel axiaal als radiaal, of met schotten.
De lagering is afhankelijk van de uitvoering, maar is wat externe belasting betreft ingericht op radiale belasting door een tandwiel of V-snaar, maar meestal drijven ze aan via een elastische koppeling. Axiale belastingen, en zeker die in beide richtingen (voor-en achteruit) zijn niet, of in mindere mate (schuine vertanding!) voorzien...

Voorlopig houd ik het op wel een stuwdruklager. Stuur eens foto,s of type details van in ieder geval de hydromotor, dan kan ik het definitief zeggen..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 20:33

Ik zou het niet gokken dat de hydromotor gemaakt is voor een axiale belastting en een stuwlager toepassen.
Nu is de stuwkracht bij max. 10 pk hooguit 60-70 kg en dat kunnen bepaalde typen hydromotoren gemakkelijk aan maar we weten niet wat jij hebt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor wilhelmina » 21 Feb 2016, 18:28

het gaat om een Volvo Flygmotor type F10c19;
t ding is abracadabra voor mij- kan ook niet iets van oliekoeler ontdekken.

bij deze: aantal afbeeldingen -als dit gaat lukken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wilhelmina

info:

Berichtdoor varg » 21 Feb 2016, 19:35

Dit: https://drive.google.com/file/d/0B8QnsR ... oxRkU/edit
is wat ik kan vinden. Het laatste stuk is geheel in Engels, de rest even vertalen met Google Translate
Bij Boatservice Haarlem kan je hetzelfde document vinden. misschien weten zij er meer van.
succes, leuk ding!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 21 Feb 2016, 19:49

Prima spullen!

De pomp is een integraal deel met tank, filterblok en stuurschuif. Kennelijk zijn rendement hoog genoeg en vermogen laag genoeg zodat een koeler niet nodig is.

De hydromotor is een zg kromme axiale plunjermotor (banaanmotor), in dit geval met extreme hoek van 45 gr. Meestal wordt de rotor aangedreven door de plunjerstelen, maar bij deze door 2 hoek-tandwielen. Dat brengt met zich mee dat de lagering van de aandrijf as zwaar uitgevoerd moet worden voor zowel radiaal als axiaal (twee zware kegellagers in x-opstelling).

Mede gelet op wat vuuren opgaf aan (geringe) stuwkracht is er in dit geval geen stuwkrachtlager nodig; dat kunnen die motorlagers makkelijk hebben..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 21 Feb 2016, 20:08

Aanvulling/ bevestiging:

Zie de posting van Varg (die kruiste net met die van mij,sorry)

varg schreef:Hier staat er eea over, wel even google translate gebruiken
http://nya.scampiforbundet.se/hydromari ... nn-diesel/

Zweedse text:

Sida 6 punkt 4: Loat hydraulmotorn ta up tryckkrafterna.

Engelse text:

Page 6 point 4: Let hydraulic motor take thrustforces.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor wilhelmina » 22 Feb 2016, 03:10

Heren,
tot zover bedankt voor bijdrage.
zijsprongetje...
t spul was compleet met as en schroef;
in t scheepje zijn een as + schroef reeds ingebouwd aanwezig-
eerste reactie zou zijn: t hele spul bijelkaar houden; maar is dit wel nodig. Zou ik niet de, al in de boot, aanwezige as(dikkere) en schroef kunnen gebruiken door eenvoudigweg een koppeling te plaatsen tussen deze en de as die zit op de hydraulische aandrijving? Hoef ik me niet druk te maken om nieuwe/andere huiddoorvoer/galand/schroefaskoker enz. Wellicht gewoon uitproberen en zien of er voldoende rendement overblijft ( de Farymann heeft 10PK)? Met de 15PK buitenboordmotor ging bootje (ruim)hard zat.
Ben benieuwd naar uw mening...
wilhelmina

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard