door eagle » 20 Feb 2016, 13:57
U hebt een zg hydrostatische aandrijving.
Heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen: Het rendement is lager; Meestal is er daarom een oliekoeler nodig. Tevens is er vaak een soort gierend geluid.
Inderdaat is een keerkoppeling niet nodig; De draairichting en neutraal worden gerealiseerd door een zg 4/3 schuif.
Het pomp-achtige onderdeel dat de schroefas aandrijft is een hydro-motor. ik zeg dat niet om scherp te slijpen, maar er is een essentieel verschil met een hydro-pomp; Op beide hoofd aansluitingen mag namelijk de werkdruk staan. Dat heeft te maken met de interne balans van de diverse onderdelen. Bij een pomp is dat eenvoudiger, daar komt alleen werkdruk op de P, de interne lek is dan intern aangesloten aan de T poort, daarom mag de T poort geen werkdruk voeren; het hele pomphuis en de as-afdichting kunnen daar niet tegen! Bij de motor gebeurt dat via een extra externe lek-olie leiding naar de tank.
Hydromotoren zijn er in meerdere uitvoering; Als tandwiel, of met plunjers, zowel axiaal als radiaal, of met schotten.
De lagering is afhankelijk van de uitvoering, maar is wat externe belasting betreft ingericht op radiale belasting door een tandwiel of V-snaar, maar meestal drijven ze aan via een elastische koppeling. Axiale belastingen, en zeker die in beide richtingen (voor-en achteruit) zijn niet, of in mindere mate (schuine vertanding!) voorzien...
Voorlopig houd ik het op wel een stuwdruklager. Stuur eens foto,s of type details van in ieder geval de hydromotor, dan kan ik het definitief zeggen..
Gr, Eagle