Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor Amersfow » 31 Jul 2024, 13:39

Het zou me niet verbazen als eea nog steeds gebouwd op het Ethernet principe. Iedereen zend maar ongecoordineerd, en als de andere kant het niet ontvangt, wordt het gewoon nog een keer gestuurd (itt tot het veel betere IBM token ring principe). Genoeg capaciteit voor alle collisions, en je hoeft niks meer te regelen. Token-ring is nergens meer op een netwerk (of misschien nog in een paar kerncentrales en raket lancerings installaties waar ze nog niet ge-upgrade zijn ;-) )
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 31 Jul 2024, 14:18

Lees ik het nu goed ?
Was net overtuigd van het niet deugen van de RS-109M, maar is mijn nu in gebruik zijnde AIS ook niet goed meer ?
Waar halen jullie al die kennis vandaan ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 31 Jul 2024, 18:18

Amersfow schreef:Het zou me niet verbazen als eea nog steeds gebouwd op het Ethernet principe. Iedereen zend maar ongecoordineerd, en als de andere kant het niet ontvangt, wordt het gewoon nog een keer gestuurd (itt tot het veel betere IBM token ring principe). Genoeg capaciteit voor alle collisions, en je hoeft niks meer te regelen. Token-ring is nergens meer op een netwerk (of misschien nog in een paar kerncentrales en raket lancerings installaties waar ze nog niet ge-upgrade zijn ;-) )

Nee, deze aanname van heer Amersfow is absoluut fout. Het AIS protocol werkt zoals henkvd beschrijft:
henkvd schreef:Class A is makkelijk, die spreken met elkaar af wie een berichtje de lucht in mag slingeren,
Class B moest maar afwachten of er ergens een plekje vrij komt, vandaar dat Class B nu overstapt op een ander protocol SOTDMA zodat ze ook net als Class A
afspreekt wie wanneer wat verstuurd.
Met de unit uit hier getoond, geen ontvanger dus kan geen tijdslot bepalen en gooit zijn bericht eruit wanneer het hem zelf uitkomt.

De unit RS-109M hier getoond zend ongecontroleerd, dwars over uw echte AIS signaal en verstoord de boel. Het is chinese meuk gemodificeerd met een halve AIS boodschap. Wellicht is dat toegestaan in de Chinese zee om je netten terug te kunnen vinden maar in hier echt niet.

Wolf1 schreef:Lees ik het nu goed ?
Was net overtuigd van het niet deugen van de RS-109M, maar is mijn nu in gebruik zijnde AIS ook niet goed meer ?
Waar halen jullie al die kennis vandaan ?
Gr. Wolf1

Beste heer Wolf1, laat u niet van de wijs brengen door de geachte heer Amersfow, hij vergelijkt dit met ethernet dat is niet juist. Pertinent onjuist. De topic duurt al te lang maar als er behoefte is aan een uitgebreide uitleg van wat Henkvd kort en bondig en juist beschreef wil ik dat wel doen hoor.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 31 Jul 2024, 21:15

Ha, deze kan nog wel Ethernets praten; https://portmobile.nl/rb-11-ais-receiver/
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 31 Jul 2024, 21:33

Amersfow schreef:Ha, deze kan nog wel Ethernets praten; https://portmobile.nl/rb-11-ais-receiver/

Jawel maar dat is aan de locale kant, niet naar de VHF antenne. De gegevens kan je altijd via een USB-kabeltje, BlueTooth, TCP/IP en dergelijke naar je plotter of naar MarineTraffic of naar Vesselfinder of naar AIS Hub sturen. MarineTraffic geeft dergelijke receivers gratis weg als je hiermee 7x24 standby wil zijn en woont aan een water dat nog onvoldoende gedekt is.
Deze is een stuk goedkoper wanneer je alleen wilt ontvangen, geschikt voor all nav programma's
https://shop.wegmatt.com/products/daisy-ais-receiver
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2024, 08:15

aadbloem schreef:Beste heer Wolf1, laat u niet van de wijs brengen door de geachte heer Amersfow, hij vergelijkt dit met ethernet dat is niet juist. Pertinent onjuist. De topic duurt al te lang maar als er behoefte is aan een uitgebreide uitleg van wat Henkvd kort en bondig en juist beschreef wil ik dat wel doen hoor.
Er zijn wel lagere topics in het verleden geweest met veel grotere onzin !
Maar kijk wel uit naar het antwoord op mijn AIS B vraag, waar ik dus aan de hand van jullie verhaal moet concluderen dat een B transponder in druk vaargebied niet real time meer is !
M.a.w. hoe drukker, hoe meer je op je Ais wilt vertrouwen, hoe minder je er op kan vertrouwen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 01 Aug 2024, 08:31

Wolf1 schreef:Maar kijk wel uit naar het antwoord op mijn AIS B vraag, waar ik dus aan de hand van jullie verhaal moet concluderen dat een B transponder in druk vaargebied niet real time meer is !
M.a.w. hoe drukker, hoe meer je op je Ais wilt vertrouwen, hoe minder je er op kan vertrouwen ?
Gr. Wolf1

AIS is altijd real-time echter in zeer drukke gebieden zoals haven Rotterdam komt class B minder aan beurt maar op het moment dat een class B aan de beurt komt stuurt het altijd real-time data. Dit gedrag is herkenbaar in de plotter waarbij het er dan op lijkt dat een boot met class B sprongetjes maakt. Met andere woorden op het moment dat de class B mag zenden verzendt het de huidige gps data, niet de gps data van enkele seconden of minuten terug.

Niet alle plotters laten de sprongetjes zien, er zijn slimme plotterprogramma's die de koers pak weg tot tientallen meters voorspellen en tonen. Dan zie je de sprongetjes niet.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 01 Aug 2024, 08:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2024, 08:40

aadbloem schreef:AIS is altijd real-time echter in zeer drukke gebieden zoals haven Rotterdam komt class B minder aan beurt maar op het moment dat een class B aan de beurt komt stuurt het altijd real-time data. Dit gedrag is herkenbaar in de plotter waarbij het er dan op lijkt dat een boot met class B sprongetjes maakt. Met andere woorden op het moment dat de class B mag zenden verzendt het de huidige gps data, niet de gps data van enkele seconden of minuten terug.
Niet alle plotters laten dit zien, er zijn slimme plotterprogramma's die de koers voorspellen en tonen. Dan zie je de sprongetjes niet.

Het is dus niet zo dat het tegenliggende schip voor me op het scherm, allang achter me zit ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 01 Aug 2024, 08:51

Wolf1 schreef:Het is dus niet zo dat het tegenliggende schip voor me op het scherm, allang achter me zit ?
Gr. Wolf1

inderdaad naar mijn idee kan dat niet, ook class B komt op tijd aan de beurt. Ik zie overigens nooit die sprongetjes op mijn scherm. Ik vaar met OpenCPN voor het echte werk en voor de kleine slootjes OziExplorer waarin ik veel digitale kaarten van Fluviacarte heb ingebouwd. Dat fenomeen van die sprongetjes heb ik wel gezien op een Raymarine plotter. Heb je twijfel aan je huidige class B vervang deze dan voor een class B met SOTDMA protocol.
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2024, 10:33

Aad, ben geheel tevreden met mijn huidige AIS-B zie nooit enige vertraging waargenomen, vaar in het donker geheel op dat ding, scherm op vaarweg breedte en in langsrichting gedraaid, zie ik waar ik zelf zit en alles om me heen, alleen jachten zijn soms een probleem, maar daar varen er gelukkig snachts niet zo veel van.
Denk niet dat Sotdma oplossing biedt. Vaar onder CvO en ben aan herkeuring toe !
Als je iets weet, zonder display en zo simpel (goedkoop) mogelijk !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica