Realistisch verbruik en snelheid/toerental v10 diesels

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Realistisch verbruik en snelheid/toerental v10 diesels

Berichtdoor Paulus9 » 02 Okt 2024, 14:31

Goedemiddag!

Ik ben Paul, 40 jaar oud en eigenlijk al mijn hele leven op het water met bootjes bezig maar heb altijd de droom gehad om op een schip te wonen.
Momenteel heb ik een boot met 2x Volvo Penta benzine motoren erin dus ben ook wel bekend met een minder zuinige boot maar de formaten schepen waar ik naar kijk om op te wonen liggen buiten mijn inschattingsvermogen qua verbruik :roll:
Nu zag het voornamelijk dienen als verblijfplaats, maar ik wil hem ook zeker gebruiken om daagjes/weekendjes op pad te gaan.

Even als voorbeeld: Een polyester schip van 19 meter met 2x MAN V10 (820 pk per stuk) type even aangenomen LE401
Om een realistisch beeld te kunnen vormen van het verbruik zou ik graag willen weten wat voor snelheid je ongeveer vaart bij welk toerental. Maar ik kan hier geen data over vinden.

De verbruiks tabel:
Afbeelding

Ik ben vooral geïnteresseerd in welk toerental je hebt met 2 motoren bij 12 en 18 kmh. En of je dan het verbruik 1 op 1 kunt matchen met het verbruik uit de tabel?

Dank en groet,

Paul
Paulus9

ligplaats: Zaandam
info:

Re: Realistisch verbruik en snelheid/toerental v10 diesels

Berichtdoor Amersfow » 02 Okt 2024, 15:21

Misschien kan je het aan deze vlogger vragen; https://youtu.be/8Kwgns7xFVk?si=E9_k5XZevpXtx22m
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 02 Okt 2024, 16:47

Paulus9 schreef:Goedemiddag!
Ik ben Paul, 40 jaar oud en eigenlijk al mijn hele leven op het water met bootjes bezig maar heb altijd de droom gehad om op een schip te wonen.
Momenteel heb ik een boot met 2x Volvo Penta benzine motoren erin dus ben ook wel bekend met een minder zuinige boot maar de formaten schepen waar ik naar kijk om op te wonen liggen buiten mijn inschattingsvermogen qua verbruik :roll:
Nu zag het voornamelijk dienen als verblijfplaats, maar ik wil hem ook zeker gebruiken om daagjes/weekendjes op pad te gaan.
Paul

Mijnheer Paul, zo werkt het niet, het benodigde vermogen om een bepaalde snelheid te varen zal bepalen hoeveel brandstof daar voor nodig is !
In principe geld dit voor een verdringer als een planerend schip alleen zit er bij een planerend schip noch een rare hoek in de vermogen/snelheid curve, en is de verdringer aardig rechtlijnig.
Je zal dus meer gegevens moeten aanleveren, om er iets zinnigs over te kunnen vertellen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Paulus9 » 02 Okt 2024, 19:05

Wolf1 schreef:Mijnheer Paul, zo werkt het niet, het benodigde vermogen om een bepaalde snelheid te varen zal bepalen hoeveel brandstof daar voor nodig is !
In principe geld dit voor een verdringer als een planerend schip alleen zit er bij een planerend schip noch een rare hoek in de vermogen/snelheid curve, en is de verdringer aardig rechtlijnig.
Je zal dus meer gegevens moeten aanleveren, om er iets zinnigs over te kunnen vertellen.
Gr. Wolf1

Oke mijnheer Wolf1, hartelijk dank voor uw toelichting.

Het is namelijk niet dat ik een specifiek schip op het oog heb dus details zijn lastig. Het gaat mij er om dat ik een ruige inschatting wil hebben van wat vaartochten ongeveer zouden gaan kosten aan brandstof.
Maar even als willekeurig voorbeeld een Neptunus 168, Is dit een verdringer?
Maten: 18.8 x 5.10
Diepgang: 1.30
Waterverplaatsing vind ik verschillende getallen: 22, 30 en 33T.

Nu heb ik al even zitten zoeken met jouw uitleg maar kom er niet helemaal uit hoe ik deze berekening kan maken voor bepaalde snelheden
Paulus9

ligplaats: Zaandam
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Okt 2024, 00:43

Voor elke PK die je nodig hebt het project, beneden de rompsnelheid in beweging te krijgen zul je 200Gr. brandstof per/uur nodig hebben !
De snelheid waarmee je het project door het water beweegt, bepaald het aantal PK's.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard