Ik heb nog geen boegschroef in mijn boot. Maar ik ben me wel aan het orienteren om een boegschroef in te laten bouwen. Ik heb al wel 2 lifepo4 accu's aan boord.
Volgens opgave zou de boegschroef die ik op het oog heb minimaal 170 CCA (cold cranking amps) bij 24V nodig hebben. Voor een loodaccu kinderspel.
Maar het liefst zou ik de boegschroef aansluiten op een 24V 200AH lifepo4 drop-in accu. Echter veel leveranciers stellen dat je een dergelijke accu niet mag gebruiken als startaccu of voor golfkarretjes etc.
Vraag : zijn er mensen met ervaring met een boegschroef die met een drop-in lifepo4 accu gevoed wordt?
Kan zo een kant en klare lifepo4 accu met BMS een boegschroef probleemloos aandrijven? Of grijpt dan de BMS in? Of kan ik dat het beste maar gewoon proberen met één van de lifepo4 accu's die ik al aan boord heb?
Het alternatief zou misschien zijn om zelf een accu uit losse cellen samen te stellen en dan geen BMS toe te passen. Of in elk geval de boegschroef vóór de BMS aan te sluiten. Daarmee belast je de accus misschien wat zwaarder of zal de levensduur wat korter worden. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem zolang de accu's het maar wel zonder problemen aan kunnen.
Zijn er mensen op het forum die hier ervaring mee hebben? Worden de accu's overmatig warm als ze belast worden? Of zijn er andere belangrijke verschijnselen waar ik op bedacht moet zijn?
Alle ervaringen zijn welkom. Alvast mijn dank.
Mvg Felix