Boegschroef op lifepo4 accu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Boegschroef op lifepo4 accu

Berichtdoor SimondeDanser » 10 Okt 2024, 11:05

Ik heb nog geen boegschroef in mijn boot. Maar ik ben me wel aan het orienteren om een boegschroef in te laten bouwen. Ik heb al wel 2 lifepo4 accu's aan boord.
Volgens opgave zou de boegschroef die ik op het oog heb minimaal 170 CCA (cold cranking amps) bij 24V nodig hebben. Voor een loodaccu kinderspel.
Maar het liefst zou ik de boegschroef aansluiten op een 24V 200AH lifepo4 drop-in accu. Echter veel leveranciers stellen dat je een dergelijke accu niet mag gebruiken als startaccu of voor golfkarretjes etc.
Vraag : zijn er mensen met ervaring met een boegschroef die met een drop-in lifepo4 accu gevoed wordt?
Kan zo een kant en klare lifepo4 accu met BMS een boegschroef probleemloos aandrijven? Of grijpt dan de BMS in? Of kan ik dat het beste maar gewoon proberen met één van de lifepo4 accu's die ik al aan boord heb?
Het alternatief zou misschien zijn om zelf een accu uit losse cellen samen te stellen en dan geen BMS toe te passen. Of in elk geval de boegschroef vóór de BMS aan te sluiten. Daarmee belast je de accus misschien wat zwaarder of zal de levensduur wat korter worden. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem zolang de accu's het maar wel zonder problemen aan kunnen.
Zijn er mensen op het forum die hier ervaring mee hebben? Worden de accu's overmatig warm als ze belast worden? Of zijn er andere belangrijke verschijnselen waar ik op bedacht moet zijn?
Alle ervaringen zijn welkom. Alvast mijn dank.
Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Re: Boegschroef op lifepo4 accu

Berichtdoor aadbloem » 10 Okt 2024, 11:53

Voor de BMS zou ik niet doen. Een BMS houdt van alles bij en dus ook het ontladen. Verder ook de max belasting en daar moet je dus een BMS op kiezen.
Golfkarretjes rijden tegenwoordig ook al op Lithium hoor, is niet te vergelijken met korte piekbelastingen zoals de boegschroef. Ik heb er geen ervaring mee maar het moet wel kunnen denk ik.
Een kant en klare drop-in accu heeft doorgaans een interne BMS en die zal dus ook geschikt moeten zijn voor veel A
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bassie77 » 10 Okt 2024, 20:55

Hi,

1) Een boegschroef kan serieuze stroom trekken. Of dit kan met een drop in batterij hangt echt van de specificaties van de BMS af maar het lijkt me aardig krap. Vaak staan ze wel kortstondig een hoge stroom toe, maar de BMS schakelt wel in 1 keer uit bij overbelasting en dan heb je niets meer.

2) Nooit losse LiFePo4 cellen gebruiken zonder BMS. Een BMS is bedoeld om je batterijcellen te beschermen en te bewaken tegen o.a. hoge stromen, temperaturen, te hoge of te lage celspanning etcetera. Dus dit echt niet doen.

Persoonlijk zou ik loodzuur batterijen installeren vlakbij de boegschroef. Dan zou je deze wel kunnen laten laden indien gewenst door een DC DC converter die ook als acculader ingesteld kan worden te gebruiken vanuit je LiFePo4 bank.

Zo doe ik het zelf ook en geen problemen. Ik heb als accu's de redtop van optima gebruikt. Deze zijn zeer krachtig gedurende korte tijd en dat is precies wat je nodig hebt voor een boegschroef. Laden doe ik met een victron Orion TR Smart.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 10 Okt 2024, 21:59

bassie77 schreef:Hi,

1) Een boegschroef kan serieuze stroom trekken. Of dit kan met een drop in batterij hangt echt van de specificaties van de BMS af maar het lijkt me aardig krap. Vaak staan ze wel kortstondig een hoge stroom toe, maar de BMS schakelt wel in 1 keer uit bij overbelasting en dan heb je niets meer.

2) Nooit losse LiFePo4 cellen gebruiken zonder BMS. Een BMS is bedoeld om je batterijcellen te beschermen en te bewaken tegen o.a. hoge stromen, temperaturen, te hoge of te lage celspanning etcetera. Dus dit echt niet doen.

Persoonlijk zou ik loodzuur batterijen installeren vlakbij de boegschroef. Dan zou je deze wel kunnen laten laden indien gewenst door een DC DC converter die ook als acculader ingesteld kan worden te gebruiken vanuit je LiFePo4 bank.

Zo doe ik het zelf ook en geen problemen. Ik heb als accu's de redtop van optima gebruikt. Deze zijn zeer krachtig gedurende korte tijd en dat is precies wat je nodig hebt voor een boegschroef. Laden doe ik met een victron Orion TR Smart.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

groet Bas

Dank je Bas,

Ongeacht wat voor accubank er komt te staan gaat deze geladen worden met een TS800 dc/dc lader van Victron. Deze ligt al klaar. Mijn andere accu's worden ook met zo'n zelfde lader geladen en dat functioneert goed.

Ik had aanvankelijk ook het idee om 2 Optima Redtops neer te zetten. Maar volgens de leverancier van de boegschroef is de Optima Redtop weliswaar een hele goede accu, maar hij acht ze een beetje te klein voor de boegschroef die hij in wil bouwen. En dat zou betekenen dat ik dan 4 Redtops moet kopen. En dan wordt de prijs van het accupakket hoger dan van een lifepo4 accu. En aangezien ik al 2 lifepo4 accu's aan boord heb dacht ik er daarom aan om er maar een derde bij te zetten specifiek voor de boegschroef. Mijn huidige lifepo4's kunnen ieder 200 amp leveren en kortstondig het dubbele. Alleen betwijfel ik dus ook of dat voldoende is. Vandaar mijn vraag hier.
Ik zal eerst eens op zoek gaan naar een zwaardere BMS. Wellicht zijn die er en kan ik die in combinatie met een lifepo4 accu opgebouwd uit losse cellen gebruiken.
Heeft iemand een idee hoeveel amp een boegschroef van 80 kgf bij 24V ongeveer trekt als hij behoorlijk belast wordt?

Mvg Felix
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 10 Okt 2024, 23:12

7 kW voor 80 kg
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 11 Okt 2024, 08:48

7kw bij 24V dus ca 150A en de aanloopstroom zou daar 2,5 à 3 x van kunnen zijn.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 11 Okt 2024, 08:50

Sorry 7Kw bij 24V dus ca 300A en de aanloopstroom zou ca 2,5 à 3 maal die 300A kunnen zijn.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 11 Okt 2024, 10:06

In combinatie met een DC Motor regelaar en mijn handeltje geen enkel probleem !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 11 Okt 2024, 11:01

SimondeDanser schreef:......... volgens de leverancier van de boegschroef is de Optima Redtop weliswaar een hele goede accu, maar hij acht ze een beetje te klein voor de boegschroef die hij in wil bouwen.

Neem dan 2 Yellow Tops van 75ah in plaats van de Redtop van 55ah.
Mijn 2 Cupa's CP90 draaien al meer dan 10 jaar op 2 van die Yellow Tops 75ah. :D
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 11 Okt 2024, 11:04

jkb schreef:Sorry 7Kw bij 24V dus ca 300A en de aanloopstroom zou ca 2,5 à 3 maal die 300A kunnen zijn.

Mijn Cupa's CP90 zijn ook iets van 7kw en nemen (met tang gemeten) inderdaad zo'n 300A af.
Aanloopstroom (seconden) beperkte zich tot ca 450 A.
Beemer

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra