Welke boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Beemer » 13 Okt 2024, 17:28

Renegade schreef:....... Er zit wel een mooie grote schroef op ,maar nog steeds beperkt de motor in de doorstroom opening de stuwkracht van het stuwwater.
In een "straalbuis" moeten er zich in feite geen tot zo min mogelijk afremmende factoren bevinden .

De motor beperkt de opening in het midden van de buis, dat is niet te vergelijken met een beperking van diameter (=kleinere diameter).
Veel rondvaartboten in A'dam zijn uitgerust met de CP90 en bewijzen in de praktijk dat de stuwkracht niet misselijk is :D :D
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 13 Okt 2024, 17:37

De rondvaartboten hebben natuurlijk een flink stuk minder weerstand dan een grote kruiser
Ik heb de ervaring met een boekaneer een bounty gehad, als je daar het electrische wctje doorspoelde (wat nog mog). Dan kwam die al van de kant af bij wijze van spreken
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Renegade » 13 Okt 2024, 18:11

Beemer schreef:Veel rondvaartboten in A'dam zijn uitgerust met de CP90 en bewijzen in de praktijk dat de stuwkracht niet misselijk is :D :D

Ik kan ook wel met een vergelijk komen als waar jij mee komt ,dat is niet zo moeilijk.
Maar of het relevant is ,is punt 2.

En ik schreef al eerder ,dat waar er geen ruimte is ,of het een "sta-in-de-weg" is,daar plaatst men doorgaans een Cupa.
Het feit dat er in de rondvaartboten een CP90 zit ,zal dus zijn reden wel hebben.
Geen "dikke puist" voorin de boot bij de stuurman op de vloer.

En grosso modo van de plezierjachten heeft geen CP90 met een "blaastunnel" van 33 cm.
Jij wel dan?

Een Cupa heeft als voordeel ,veel minder geluid,omdat deze "in het water" zit ,en daardoor beter gedempt wordt.
Een motor die binnen op de buis staat ,geeft zijn resonanties direct door aan de hull.

Grootste nadeel van een Cupa is ,is er iets mis mee ,dan moet het schip op het droge,en daar is menig jachtje bezitter alles behalve blij mee,vooral met de extra takel kosten niet.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 14 Okt 2024, 21:23

sinty schreef:De rondvaartboten hebben natuurlijk een flink stuk minder weerstand dan een grote kruiser

Mijn schip is 14 ton, ik schat de grotere rondvaartboten met alle passagiers op een gelijk of hoger tonnage.
Windvang is een ander verhaal ;) ;)

Renegade schreef:[En grosso modo van de plezierjachten heeft geen CP90 met een "blaastunnel" van 33 cm.
Jij wel dan?

Ja hoor, zowel voor als achter een 33cm "blaastunnel". Voldoen perfect.
Installatie van de hekschroef behoefde wel enige creativitiet, zie mijn eerdere postings hier jaren terug :D :D

ps en dit is mijn laatste bijdrage aan dit wel erg lange draadje.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Okt 2024, 12:51

Hier ook Cupa CP90 erin (24V.). Zowel voorin als achter, en bij onze boot voldoen die prima. Die straalbuizen bij Cupa zijn natuurlijk relatief ruim om rondom de in die buis gemonteerde motor toch genoeg doorstroomoppervlak te creëren. Bij ons staan 4 stuks 200Ah Victrons garant voor de energielevering (2x2 serie parallel geschakeld). Deze accu's zijn al 15! jaar oud en doen het vooralsnog prima maar als ze de geest geven zou ik ze het liefst voor Lifepo4 vervangen. Ik weet echter niet of dat wel kan met de gigantische stromen die er lopen bij gebruik van die Cupa's zeker als ze kortstondig beide worden aangesproken want dan hebben we het over ruim 600A. Daar is wel een BMS voor te krijgen maar ik vraag me af of je die Lifepo4 cellen zo zwaar mag/kan belasten
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor sinty » 15 Okt 2024, 16:04

De cp 40 is gewoon te licht qua stuwkracht voor mijn scheepje. En @beemster. de amsterdamse rondvaartboten zullen ongetwijfeld met volle bezetting wat wegen, maar ik bedoel dat die geen diepgang hebben dus veel minder weerstand dan een stalen grote kruiser Dat heeft niets met een volle bezetting te maken. Ze waaien ook zonder boegschroef de hoek om bootje van mij doet dat niet Ongetwijfeld zou de cp 90 perfect zijn, maar die zitten er niet in Ze zijn enorm stil dat is waar, vooral die van mij Ik gebruik ze niet
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Wolf1 » 16 Okt 2024, 17:18

Neem eens contact op met Alphatek
Vraag wat het opgenomen vermogen in Ampère is voor de cp 40. en controleer dat eens !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 16 Okt 2024, 19:36

Beemer schreef:Mogelijk simpelweg ‘versleten koolborstels’. Zelf zou ik e.e.a controleren en repareren. Nieuwe borstels, lagers en keerringen, en je hebt weer een motor als nieuw. Hoe simpeler dan het monteren van geheel ander type boegschroef motor.

Maar, indien een beter gevoel bij een nieuwe schroef, dan beslist dat doen :lol: :lol:

Ach we liggen straks bijna een half jaar op de wal. Ik ga dus eerst de oude Spijkstaal demonteren en kijken wat er vervangen moet worden. Zal eerst de specs erbij zoeken en kijken wat voor vermogen hij hoort te leveren.
Maar de eerste dag ben ik wel bezig met demonteren van de rondzit. Die heb ik destijds wel helemaal geschroefd dus kan er weer uitgehaald worden. Zo kom ik er niet bij. Dus even testen rechtstreeks met startkabels op de motor is ook nog even niet aan de orde
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor Amersfow » 16 Okt 2024, 20:36

Hmm, dat is bouwen vanuit de gedachte dat iets nooit meer stuk kan gaan. Heb ik in een boot last van. Nieuwe kranen in de douche --> extra luik in de wand maken om erbij te kunnen. Afvoer koelkast inspecteren --> extra luik erbij. Eigenlijk zou je in een boot alles demontabel willen hebben. Zodat je overal het vlak kan inspecteren, nogeens kan gaan lassen aan de buitenkant, zonder met een emmer water aan de binnenkant klaar te staan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 17 Okt 2024, 19:43

Ik heb daar niet de mogelijkheid tot het plaatsen van luiken. Maar de delen zijn wel uitschroefbaar en dus demonteerbaar met de gedachte dat ik er dus altijd weer bij kan. Het is even werk, dat klopt. Maar het is dan ook niet de hoofdaandrijving. Zonder boegschroef redden we ons ook prima
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen